Westminster schouwpendule valt geregeld stil

Desondanks dat deze pendule volledig opgewonden is aan de 3 veren, valt die geregeld na een tijdje werken stil???

Duwtje aan de slinger en ze is terug voor enkele minuten aan het tikken.
Plots stopt ze na enkele minuten???
Slagwerk funktionneert prima.

Hi,

Ik heb dit ook eens gehad en toen kunnen verhelpen door het uurwerk iets beter waterpas in de behuizing te zetten.

Misschien dat jou klok of uurwerk ook niet geheel waterpas zijn?

Groet,

Marc

Dat niet-waterpas staan van het uurwerk was ooit ook bij mij de oorzaak van stilvallen.
Begin maar eens met bierviltjes, dan heb je op den duur wel door of het daar aan ligt.
Succes.

:#Aangezien ze bovenop een antieke kast staat, zijn de bierviltjes al aktief…:)-D

Maar desondanks valt ze nog altijd stil…
De tik en tak zijn wel verschillend, en ik zie geen mogelijkheid om de uurwerkmechaniek als geheel te verdraaien, zodat het tik/tik wordt…
De slinger zwiert volledig vrij en komt nergens tegenaan.

Met een beetje geduld net zo lang doorgaan (ook met dunner karton als een viltje) tot dat hij wel blijft lopen. Ik heb het met een wandklok gehad en soms luistert het op de millimeter (het verdraaien van de klok).
Geduld en succes gewenst!!!

mvg, Frans

Het verschil in de tik en tak duidt er volgens mij toch echt op dat het uurwerk niet geheel waterpas staat.

Inderdaad ben ik met Frans53 eens dat het wel een geduldig werkje is.

Kan het anders zijn dat een bevestigingsschroefje in de behuizing wellicht wat speling heeft waardoor het uurwerk niet helemaal recht in de kast zit? Dit bleek bij mij een oorzaak te zijn.

Het kan zijn dat de vork die de beweging van de slinger doorgeeft aan het uurwerk iets is verschoven op zijn as[soms zittenze niet goed vast en als je de klok oppakt met de slinger er nog in verschuift de vork een beetje]als je het asje met het anker waar de vork ook op zitvast houd en je kan de vork bewegen weet je hoe laat het is
Gewoon de vork even voorzichtig links of rechtsop bewegen tot hij weer goed loopt,een beetje pielwerk maar dat is wel te doen.
Sucses
Groeten
M.C.