Dit bericht hoort eigenlijk bij Off Topic
omdat het over een wanfklok gaat.
Lukte mij niet om het daaronder te plaatsen.
Vandaag is 15/augustus Indie Herdenking.
Mijn familie was krijgsgevangen en/of in japans kamp gevangen.
Ik heb vandaag deze westminster gekocht als symbool voor de vrijheid…
Elk kwartier gaat een slag, een slag in vrijheid.
Voor off-topic moet je minimaal 1 jaar lid zijn helaas…
Mooie gedachten om zo’n klok te kopen…dat we met z’n allen maar veel vrijheid mogen behouden!
Een beauty !
Ik wil in dit topic ook wel iets toevoegen als kleine aanvulling over het begrip vrijheid voor krijgsgevangenen in jappenkampen in Indonesië. Ook ik heb in een paar jappenkampen gezeten op Java, (ja zo oud ben ik al), wij werden bevrijd door de Canadezen en Amerikanen, veel van de kampen werden na de oorlog intact gelaten en de Japanse bewakers die eerst de vijand was werd nu ineens de beschermer van de gevangenen omdat de Indonesische bevolking in opstand kwam tegen de Nederlanders middels de eerste Indonesische opstand genaamd bersiap.
Eind jaren 40 begin 50 werd het grootste deel de Nederlandse militaire gemeenschap langzaam gerepatrieerd en naar Nederland gestuurd samen met de Ambonezen die als militairen in het KNIL mee hadden gevochten in de oorlog. De Nederlandse regering had aan de Ambonezen KNIL militairen beloofd dat ze allemaal met gezin in Nederland in dienst bleven en een toekomst konden opbouwen, wel, daar is niet veel van terecht gekomen, de Ambonezen zijn door de regering op zijn platst gezegd besodemieterd en in kampen gezet, alle kosten die ze toen maakten was een lening en moest later worden terugbetaald. De Nederlanders die alles achter hebben moeten laten zijn ook op dezelfde manier door de Nederlandse regering besodemieterd. Voor mij is het begrip vrijheid simpel, ik heb op mijn bureau een foto van het kruis van mijn familie die is begraven op het ereveld Menteng Pulu in het hartje van Jakarta wat nu wordt onderhouden door Nederland en dat zie ik iedere keer als ik aan mijn PC zit. Elke keer als ik in Jakarta kom ga ik dan een roos leggen bij dat graf als aandenken dat daar dan ook alle mensen zijn begraven die hebben gevochten voor onze, dus ook mijn, vrijheid. Zo zie ik het begrip vrijheid. Het ergste is nog dat er in 1966 een overeenkomst is getekend onder de naam Het Traktaat van Wassenaar dat ondertekend is door de regeringen van Nederland en Indonesië in 1966. Doel: De Indonesische regering betaalt aan Nederland het bedrag van 689 miljoen gulden ter genoegdoening aan de Nederlandse staatsburgers, die huis, have en goed in Indonesië moesten achterlaten ten tijde van de repatriëring tussen 1947 en 1965. De Nederlandse regering heeft dit echter nooit aan de rechthebbenden uitbetaald.
Dat geld is in de kas gegaan van de regering, Ga eens na hoeveel dat geld nu waard is, meer dan 50 jaar lang rente op rente. Dat is gestolen van de mensen die alles hebben moet achterlaten. Dus ook van mij, ook ik heb recht op een gedeelte van dat geld. U begrijpt dat vrijheid voor mij een relatief begrip is, de laatste herdenking in den Haag in de regen vond ik een lachertje, herdenken is goed maar niet op de manier zoals dat daar is gegaan, een krans leggen door personen die zielig kijken en niets van doen hebben gehad met die oorlog is voor mij totaal onnodig.
Kijk eens op de volgende links, daar is wat meer info over de achtergronden voor hen die hier meer over willen weten.
http://www.archiefvantranen.nl/nieuws/scherpe-kritiek-op-staatsecretaris-van-rijn-over-indische-kwestie/