Weten jullie hoe oud deze klokjes kunnen zijn?

Hoi allen, vandaag was ik bij mijn oma op bezoek en ze drukte me onderstaande klokjes in de hand, uit het laatje van mijn overleden opa. Op internet word ik niet veel wijzer, weet iemand hoe oud deze klokjes ongeveer zijn?

De eerste is een Prisma handopwinder, 30mm met 16mm lugs. Liep meteen, met een prachtige blauw/grijze sunburst wijzerplaat waar ‘17 jewels’ en ‘Incabloc’ op staat. Onderin staat nog ‘Swiss made’. Te zien aan wat slijtplekjes lijkt de kast verchroomd brons te zijn.



De tweede is een Ancre, zo te zien een hoog bol plexiglas. Ook deze loopt nog, na enig aarzelen. De champagne kleurige wijzerplaat vermeldt ‘17 jewels’ en ‘Incabloc’. De kast is 34mm doorsnee met 18mm lugs en lijkt ook verchroomd brons.


Hebben jullie enig idee uit welke tijd deze klokjes kunnen zijn?

Bedankt voor het lezen,
Groet, Jelle.

1 like

Dag,
Volgens de kast vorm zou ik '70 zeggen.
BD

1 like

Altijd leuk om horloges uit de familie te ontvangen. Het is altijd een beetje gissen maar ik schat Prisma in op de jaren zeventig vooral op basis van het font van de numerals, de Ancre is denk ik eerder jaren zestig. Als het van dezelfde persoon is zal de Prisma de Ancre wel hebben opgevolgd.

1 like

Dat zou best eens kunnen. Te zien aan de best goede staat van de Prisma en het feit dat die meteen liep (servicebeurt was een woord waar opa vast nog niet van had gehoord) was het zijn zondagse horloge waarschijnlijk. De Ancre is er slechter aan toe, dus die kan ook best ouder zijn.

Veel mensen vervingen ook pas een horloge als de huidige kapot ging of de tijd niet meer goed vasthield.Als je van plan bent de Prisma te gaan dragen dan zou ik toch overwegen om deze een servicebeurt te laten geven omdat de olie is ingedroogd.

Ik heb beide horloges opgewonden en gelijk gezet vanmiddag en ze lopen nog steeds keurig op tijd. Het lijkt me wel leuk om ze beiden heel af en toe eens om te doen, als is de emotionele waarde onbetaalbaar voor me. Laat ik er eerst eens een mooi bandje aan doen, wellicht later nog eens een beurtje laten uitvoeren.
Enig idee waar ik dat kan laten doen rondom de grote rivieren? En wat zou zoiets kosten ongeveer?