Weten jullie meer over dit oude zakhorloge?

Goedenacht horlogeliefhebbers,

Ik heb dit horloge via marktplaats gekocht, ik was op zoek naar een mechanisch aangedreven zakhorloge dat nog goed genoeg werkt om echt te gebruiken. Bij de advertentie stond: “Antiek vintage zakhorloge”.

Ik was eerst erg sceptisch, maar toen ik het handen had dacht ik: Dit is echt goed oud, en kwaliteit. Hij loopt nog als een trein. Nu ben ik erg benieuwd: Hoe oud is dit machientje en waar komt het vandaan?

Ik zou een foto proberen te maken van het uurwerk. Op het eerste gezicht ziet deze er niet uniek uit.

Als ik goed zie mist de eerste achterdeksel.
Dial gebroken tussen 1 en half en 3 uren, uur wijzer krom…
Moeilijk meer te zeggen zonder de tweede deksel af te nemen.
Of een cylinder (die vermoed ik) of een anker uurwerk.
Jaren ± 100 oud.
Waarde : zilver gewicht (als het zilver is) om te smelten.

1 like

Dank u, goed om te weten dat het in elk geval rond de 100 jaar oud is, vind ik erg leuk. Kan moeilijk schatten wat voor metaal het is, maar was niet van plan om hem om te laten smelten. Hij zal mooi dienst doen als gebruiksvoorwerp op z’n oude dag.

Enig idee waar het vandaan komt? Ik maak hem verder eerst maar niet open, weet niet precies hoe dat moet en wil het niet beschadigen.

Met een scherp mesje het deksel losmaken. Is waarschijnlijk al vele malen gedaan, dus je kunt wel zien aan welke kant dat moet. Zonder een foto van het uurwerk zijn je vragen moeilijk te beantwoorden.

1 like

Bedankt, zal dit binnenkort even doen en de foto’s hier plaatsen. Ga er niet vanuit dat het een uniek uurwerk is maar voor 20 euro op marktplaats verwachtte ik niet eens dat het werkelijk antiek was, blij verrast!

Dat zijn toch ongeveer de prijzen…

Mijn excuus, zal de volgende keer wel even twee keer nadenken voordat ik ergens blij mee ben. Blijkt gewoon een prul te zijn dus, ik zal het vertrappen voor uw aangezicht, oh machtige Wijsgeer…

Huh, wat een vreemde reactie?
Of is het bericht waar je op reageert inmiddels verwijderd oid?

Het is geen prul. Maar er waren duizenden van deze horloge die nu rond een eeuw oud zijn, en als die gewoon zijn is er heel weinig vraag ervoor. Dus zien de meeste mensen alleen maar de gesmolte waarde. Het gaat ook zo voor gouden horloge, met soms echt jammer verdrag. Een vrouw heeft aan een van mijn kennis horlogemaker een beweging gegeven, zeggend dat met de gouden kast had ze 1000€ gekregen. Zijn glimlach verdween toen de horlogemaker haar heeft gezegd dat de volledig horloge meer duizenden € waarde was als die geheel was gebleven…
Om een stuk horloge geschiedenis van een eeuw te bezitten voor 20 € vind ik het heel redelijk. Maar als men denkt zo een “montre en or” hopen te vinden is het mis.
“Décrocher la montre en or” betekent een gouden horloge te krijgen, en dat betekent ook aan de loterie te winnen.

3 likes

Goed, excuus voor mijn vinnigheid. Ik begreep u blijkbaar verkeerd. De historische waarde is voor mij juist belangrijk, het idee dat iemand er toen al mee in de zak gelopen heeft. Een “montre en or” hoop ik niet te vinden, zou er ook niet mee durven rondlopen in de angst het stuk te maken. Heb de kast opengemaakt, wat ziet u?

1 like

Het geeft niets, ik heb ook misschien niet de beste woorden gebruiken (ik ben franstalig).
Ik zie nu een anker gang. Die is dus ietsje jonger dan 1 eeuw, misschien jaren 20-30.
Het schijnt nog heel gezond te zijn, dus een service beurt en die is klaar voor de volgende eeuw.