What is in the box?

What is in the box?

Speciaal voor @Ruud deze review. :wink:
Vandaag een ruil gedaan met @Sjaak voor een Glycine Airman 18 Royal GMT

Eigenlijk stonden/staan heel andere horloges op mijn verlanglijstje: Een Breitling Shark (eerste echte horloge) en een Tag Heuer Monaco (gewoon heel cool horloge). Maar toen deze voorbij kwam veranderde dat plan tijdelijk

Ik heb de Airmans altijd mooie horloges gevonden met een eigen gezicht. En deze is met 38mm precies goed voor mijn pols. Met de 18k gouden bezel ook nog speciaal.

Geschiedenis
De Glycine Airman is er al sinds 1953. Nu begeef ik mij op glad ijs… maar als ik mij niet vergis zou Glycine hiermee 2 jaar eerder zijn dan Rolex met de GMT-Master. De Airman is ook door een Astronaut (Charles Conrad) op twee missies mee geweest. Een horloge met heritage!

Het horloge
Er zit een mooi lederen bandje bij en de case meet 38mm. Door de langere lugs draagt het minder klein.
Het is nog wel even wennen met kijken hoe laat het is (wat boeit de tijd trouwens, daar hebben we een telefoon voor), want de schaal loopt tot 24 uur. Maar de wijzer roteert wel gewoon 2x per 24uur. Dus als je niet naar de nummers kijkt maar naar de bolletjes gaat alles prima. Of door 2 deelt…
De GMT-wijzer staat nu zo ingesteld dat hij ook de huidige tijd. Die gaat dus 1 keer rond per 24 uur.
De onderste kroon klemt de bezel af. Dus als je die los draait, kun je de bezel verzetten voor een extra tijdzone.
De onderkant heeft een mooie zichtbodem waardoor je het uurwerk kunt zien.
De wijzerplaat is een blauw waarbij de bovenkant (als het donker is qua tijd) donkerder is dan de onderste helft.
Dit is toch wel een speciale versie met de 18k gouden bezel. Er is maar weinig over te vinden op het net en er worden er nog minder aangeboden. Niets eens een unboxing video op youtube… dan heb je dus echt iets speciaals!

Hierbij de foto’s!

44 likes

:scream:

1 like

Heb je nu spijt dat je hem liet gaan? :wink:
Je mag hem bewonderen over een kop koffie!

2 likes

I need it.

Hij is echt wel heel mooi. Goeie foto’s. :heart:

1 like

Mooi! Deze is nog van @royke74 geweest.

1 like

Prachtig horloge!

1 like

Klopt! :+1:

1 like

Mooi! En een icoon. Ooit… Geniet ervan.

1 like

Prachtig horloge, veel plezier er mee :grinning:

1 like

Heel gaaf ding deze Airman. :ok_hand: Van harte. :+1:

1 like

Fraai, érg fraai! Veel draagplezier enne, komt er ook een strip van? :wink:

1 like

Haha… denk het niet.
De strip voor volgende week komt wel gewoon en heb nog wachtlijst werk :sunglasses:

1 like

:watch:️:watch:️:ok_hand::ok_hand:
Top jurk

1 like

Blijft een mooi horloge,
Leuk verhaal met mooie foto!

1 like

Ah, dat heb ik nooit geweten. Is dit bij alle versies van de Airman zo?

1 like

Hij is mooi ome Jurk!!

1 like

@pulsar96 Je het twee versies: De Purist = Idd 1x per 24uur rond en de GMT (deze) die 2x rond gaat.

Glycine makes two versions of the Airman No. 1. The so-called “Purist” version, as its name suggests, is a pure 24-hour watch, with an hour hand that sweeps the dial only once per day. Thus, at high noon, the hour hand is confusingly pointing to the bottom of the dial, where 12:00 is found, while midnight, or 24:00, is at the top. This feature, with the rotating second 24-hour time scale, made the watch popular with pilots, since they were used to telling time this way, and the Airman became a popular choice of Air Force pilots during the Vietnam War. But a 24-hour watch never quite caught on with civilians used to telling time on a 12-hour dial. In that regard, the GMT-Master offers a more elegant solution, marrying a 12-hour dial with a 24-hour hand and bezel for a second time zone.

For people who prefer 12-hour time-telling, Glycine concedes with the Airman No. 1 GMT, the reference I had for my week of wear. This version compromises by driving the main hour hand around twice per day, pointing to the lume pips on the dial for the hours, while a slim GMT hand does 24-hour duty, and can track two additional time zones, pointing at the 24-hour scale on the dial as well as the bezel’s markings. Though this is a departure from the original Airman and one that initially disappointed me, I soon grew to appreciate it – especially when wearing the watch in rotation with other pieces, since going from 12-hour to 24-hour time-telling can be a mental challenge, while still offering the added utility of tracking three time zones.

Bron:

Ook grappig daar claimen ze dat Rolex eerder was met de GMT omdat die hem eerder op Basel presenteerde dan Glycine.

2 likes

Hij is prachtig!:ok_hand:

1 like

Hele mooie foto’s van een heel mooi horloge !

1 like

Idd… proficiat @Jurk. Gaaf horloge als ik m zo weer zie :star_struck:

1 like