Ik ben nog maar een rookie op horloge-gebied, en eigenlijk een beetje zoekende naar een thema voor mijn collectie.
Want echt, als ik dat niet doe, dan ga ik als een oude kraai tekeer en koop alles wat los en vast zit.
Er is gewoon zoveel moois te koop! En verkopen/wegdoen vind ik lastig…
Hoe pakken jullie dat aan? Heb je een thema (bijvoorbeeld alleen maar duikers)? Of maak je een keuze op basis van gebruiksmoment (dus maar 1 duiker, 1 dresser, 1 chrono etc). Of ben je gewoon een hebbert/kraai, en koop je gewoon wat je op een bepaald moment aanspreekt en neem je even makkelijk weer afscheid als je iets anders moois ziet?
Ik heb geen thema. Ik kijk graag naar mooie horloges en heb er in de afgelopen 5 jaar een aantal gekocht, sommige ook weer verkocht als ze langdurig in de kluis belandden…
Verkocht:
Huidige collectie:
Tip van Flip:
Niet te veel tijd op HF doorbrengen, daar word je heel hebberig van .
Ik koop alles wat ik mooi vind. Halve doos vol met duikers en Seiko. Bij mij gaat het mis als ik de collectie rationeel benader (ik heb al genoeg duikers dus moet een dresser. Dan zie ik weer een mooie duiker en ga daar toch liever voor dan een dresser die me niet “raakt”).
Het is ook een gekke hobby. Elk horloge dar meer dan (roep iets) tweehonderd euro kost heb je niet nodig. Het gaat om de waarde die je
Er aan hecht en de glimlach als je iets omdoet. Dat kan ik niet rationaliseren.
Ik had eens een speedboot gehuurd.
Lekker varen en af en toen even flink gassen met dat ding.
Had afgesproken het ding voor 8 uur s’avonds weer terug te brengen.
Ik kijk eens op mijn horloge, toen een titanium quartz chrono van Boccia
±6 uur, okay we maken nog een rondje.
Maar ondertussen begon het al knap donker te worden.
Vaar ik dus rond 10 uur die jachthaven weer binnen.
Ik kijk op mijn horloge…nog steeds 6 uur
Had dus wel het een en ander uit te leggen maar ze pikten het.
De horlogemaker constateerde dat het uurwerk was gecorrodeerd.
Er moest dus een nieuw horloge komen.
Zo kwam ik na wat googelen op HF terecht.
De bedoeling was om 1 horloge te kopen.
Welnu, daar is niets van terecht gekomen
Ik ben ook nog een nieuweling, ik ben namelijk nog maar 3 maanden met deze hobby bezig. In deze 3 maanden heb ik 18 horloges gekocht en een deel daarvan ook weer verkocht . Uiteindelijk het besluit gemaakt om 6 stuks te houden omdat ik de andere niet vaak droeg en het financieel de beste beslissing was. Het flipperen was echter wel heel leerzaam want ik ben een stuk wijzer geworden van wat ik wel en niet wil. Probeer daar achter te komen welke eigenschappen van horloges jou aanspreken dan ben je al een heel eind. Er is ook helemaal niks mis mee om een horloge weer te verkopen als je een ander horloge hebt gevonden wat jou meer aanspreekt.
Goed dat je al bezig bent een soort van plan of filosofie uit te denken voordat je bent begonnen met verzamelen. Een collectie met een idee er achter is vaak een stuk interessanter. Een thema heb ik niet echt in mijn collectie maar ik verzamel wel 1 merk, namelijk Seiko en dan voornamelijk Vintage Seiko. Wat mij vooral aanspreekt zijn bijzondere horloges. Bijzonder als in een vernieuwend uurwerk, een mooie historie of een uniek ontwerp. Niet omdat ik zo graag anders of bijzonder wil zijn maar omdat ik deze klokjes gewoon een stuk interessanter vind Zo achteraf gezien sluit dit ook erg aan op mijn persoonlijkheid
Veelzijdigheid van een collectie is in mijn ogen ook erg belangrijk. Veel verschillende soorten en ontwerpen zorgen voor een veel bredere collectie. Zelf ben ik dus wel iemand die een chrono, duiker, dresser etc in mijn collectie wil.
Dat is dan ook meteen mijn laatste punt, doe vooral wat je zelf wil. Voel je niet verplicht om je bijvoorbeeld dus een dresser, chrono en duiker in je collectie te hebben. Het maakt niemand iets uit als je een duiker aan doet bij je pak naar een trouwerij, voel je niet verplicht daarom een dresser te moeten hebben. Ik draag vaak zelf genoeg thuis in m’n trui en trainingsbroek een dresser Er zijn zoals je zegt inderdaad heel veel mooie horloges. Maar voor hoeveel van die horloges heb je nou echt feeling en gaat je hart sneller kloppen?
Kort gezegd koop ik dus het liefst een horloge dat een aanvulling/verbreding voor mijn collectie is
Allemaal pogingen om het irrationele verzamelingsgedrag te rationaliseren; dresser met zwarte plaat, dresser met witte plaat, nog een witte, dan kan daar en bruin bandje op zodat ik de andere op het zwarte bandje kan laten zitten (makkelijk bij zwarte of bruine schoenen), en dan nog een vintage dresser voor bijzondere gelegenheden, en een goedkope voor minder bijzondere gelegenheden, o ja en een dresser uit mijn geboortejaar (need I go on?).
Maar ik geniet er erg van!
Begon met de gedachte van “one piece collectie”.
Toen ging ik naar horloges voor gelegenheden en daarna naar complicaties en iconen. Uiteindelijk als het lukt (en je hebt de middelen ervoor) the grail.
Als ik het hier zo lees dan ben ik dus geen uitzondering met 6 horloges in 2 maanden tijd
Ik heb horloges van vroeger die is sowieso niet weg doe (ik ga waarschijnlijk sowieso niet snel iets verkopen denk ik). Qua thema zit er bij mij ook niet echt een lijn in, alhoewel ik momenteel enkel maar duikers gekocht heb van Steinhart/Seiko/Citizen. Ik ga niet uitsluiten dat ik plots iets totaal anders koop zoals bijvoorbeeld een Seiko helmet. Ik koop wel enkel automaten, maar misschien dat er ooit nog wel een solar klokje komt.
Ik probeer de “klassiekers” eruit te pikken die ik zelf ook graag zie, maar aangezien de SKX-en en de NY0040’s waarschijnlijk niet al te lang meer te koop gaan zijn heb ik daar maar even wat meer haast achter gezet dan gepland. De Citizen duikers waren eigenlijk helemaal niet gepland. Ik had eerst enkel de lume dial versie (welke ik toevallig zag ik een topic), maar die beviel zo goed dat ik vrij kort daarna de zwarte versie ook besteld heb
Voor nu zie ik mij enkel nog een SKX007 kopen en daarna moet ik even zien wat ik wil. Degene die ik tot nu toe gekocht heb zijn nog relatief goedkope horloges, degene die daarna zal volgen zal waarschijnlijk wat duurder zijn (Seiko Shogun of een Squale?). Ik vrees wel een beetje dat een +1000 euro horloge de Steinharts wat overbodig zou maken.
Kort samengevat kan ik wel zeggen dat hier op het forum rondhangen slecht kan zijn voor de portemonnee
Om te beginnen moet het vintage zijn, met een voorkeur voor jaren ’60, ’70, en ’80. En ik ben zelf een vormgever dus kijk ik hoofdzakelijk naar de vormgeving: wijzerplaat, wijzers, kastvorm e.d. Ik merk dat ik verder geen criteria paraat heb waarop ik kies, het is meer een kwestie van intuïtie, ik moet er blij van worden als ik de nieuwe aanwinst om mijn pols zie (zo niet, dan gaat-ie weer weg).
Verder nog: een nieuwe vintage aankoop moet redelijk op tijd lopen want ik kan zelf niet repareren. En last but not least, ik koop budget, wil niet teveel geld uitgeven aan deze leuke hobby.
Ik houd me nu ongeveer één jaar met vintage horloges bezig en heb er veel lol in. Alleen loopt het een beetje uit de hand wat hoeveelheid betreft, ik heb er nu zo’n 40 in mijn vitrine-la liggen. Inmiddels geldt: één er bij - één er uit. Daar heb ik wat moeite mee, kan niet kiezen welke de klos is.
Ik ben begonnen met vintage, maar heb inmiddels een mix van modern en vintage. Het plan is om het bij maximaal zes horloges te houden en dat is in zoverre gelukt dat ik daar bijna aan zit (gaan er nog twee of drie weg; nu op 8), maar ik weet niet of het gaat lukken om daar aan vast te houden. Het wensenlijstje is eenvoudigweg nog te lang, terwijl ik een aantal ‘darlings’ heb waar ik geen afscheid van ga kunnen nemen. Maar tegen die tijd zien we dat wel weer. Nu eerst nog even aan het sparen voor een grail.
Mijn criteria zijn allemaal gevoelsmatig. Het gaat mij puur en alleen om design (I love the 60’s & 70’s), maar een moderne duiker (Seiko Zimbe in mijn geval) en een fijne moderne klatser (Carrera) zijn gewoon prettig om in je assortiment te hebben. Hoe langer ik probeer te formuleren wat mijn ‘filosofie’ is, hoe meer ik erachter kom dat die kant noch wal raakt.
Laat ik hem afsluiten met dat ik door een flippertocht langs vele horloges ben gekomen tot een bepaalde smaak. Maar dat is uiteraard mijn smaak van het moment, hoe die er volgend jaar uitziet is nog niet te zeggen. Het is eerder voorgekomen dat ik horloges verkocht waarvan ik eerder had aangegeven dat die nooit zouden vertrekken.
Inderdaad, one piece collection. Volgens mij ben ik een van de weinige hier die dat vol houd… al 20+ jaar! Enige nadeel van one piece collection is dat je maar kort blij bent met je aanschaf. Leven naar een volgende ‘grial’ toe is haast leuker dan wanneer je hem eindelijk in je bezit hebt. En dan begint het rondkijken alweer.
@Roger_Beep: Waar ligt je voorkeur en wat is je budget (ook voor de toekomst). Houd je van duikers en niet van dressers, of houd je van allebei? Kies je voor veel flipperen met het nodige verlies of vind je het fijner om 1 duurder horloge te hebben en die b.v. pas na 2 jaar te flipperen?
In het begin in korte tijd hier op het forum wat horloges gekocht. Meestal rond de € 100,- - € 200,-. Dit is een gevaarlijk bedrag, want dit kan je meestal wel ‘missen’. Aangezien ik moeilijk horloges kan verkopen zit ik nu op 8 stuks. Er is nog ruimte voor 2 in de horlogekist. Op dit moment kijk ik naar de duurdere segmenten, hiervoor moet ik langer sparen, hierdoor komen er minder horloges binnen en eindig ik niet met 20+ horloges
De eerste drie liggen inderdaad al bij iemand anders in de kast (of hangen daar om de pols).
Van de laatste drie is de Rolex Explorer de topper, de Omega heb ik het langst (deze maand 4 jaar) en de Tudor net een week. Ik wissel ze af waarbij de Rolex de meeste polstijd krijgt. De twee horloges die niet om de pols zitten wissel ik af op de watchwinder, ze lopen dus alle drie.
Stuk voor stuk mooie horloges van mooie merken met een eigen historie. Op Watchuseek kreeg ik het “commentaar” dat ze zoveel op elkaar lijken maar ik vind ze alle drie onderscheidend genoeg om in één collectie te blijven.
Overeenkomsten: zwarte wijzerplaat, schroefkroon, stalen band.
Verschillen: wel/geen draaibare bezel, wel/geen datum, wel/geen cijfers op wijzerplaat, 100/200/600 meter WR, zwarte/blauwe bezel.
Qua budget denk ik dat ik geen hoogvlieger zal worden. Een Speedmaster voor meer dan 2,5K is in mijn geval een no-go, terwijl ik het wel een onwijs mooi ding vind. Een tijdloze schoonheid met een mooi verhaal. Maar gewoon te duur. Mijn Sinn UX is wat dat betreft echt wel de max. van wat ik uit wil en kan geven.
Qua voorkeur ben ik (en dat blijkt wel uit mijn huidige collectie) vrij divers. Het liefst heb ik een set totaal verschillende horloges, waarbij ik wel gevoelig ben voor het verhaal achter een bepaald merk/model.
Als ik nu kijk naar mijn eigen collectie, dan waait het echt alle kanten op…
Sinn UX, een oliegevuld en erg accuraat quartz dieptemonster.
Marathon TSAR, een quartz duiker met tritium.
Mühle Glashütte Terrasport, een qua uiterlijk bescheiden automaat, maar ja…wel uit Glashütte.
Revue Thommen Regulateur, gewoon omdat het mooi en anders is. En een merk met een leuke historie.
Glycine Combat uit maart 1967, omdat ik ook uit die periode ben…
En dan nog een Solar GShock simpelweg omdat hij nooit kapot gaat. Zeggen ze.
En incoming een Bulova 96B251, die ook op de maan geweest is omdat het glaasje van de Speedmaster er af popte tijdens een ruimtewandeling
Als ik er lang over na denk, dan word ik blijkbaar getriggered door horloges met een beetje een twist; olie er in, tritium etc. Maar daar moest ik wel lang over nadenken hoor!
Misschien maak ik het ook groter dan het is, en moet ik gewoon wat flexibeler worden. Af en toe wat flipperen en proberen.
Ik probeer binnen 5-6 horloges maximaal, zoveel mogelijk verschillen te hebben.
Een collectie van 6 waarvan er 5 zwart zijn, zal voor mij persoonlijk dus een nono zijn.
Dus:
automaten op één na
een handopwinder
een witte plaat
een zwarte plaat
een grijze of antraciet plaat
een blauwe plaat
minimaal één Omega
een quartz
een chronograaf
een titanium horloge
een duiker
een dresser
een werkhorloge
een autosport horloge
minimaal een lederen band
minimaal een stalen band
en als het even kan ook Rolex een Duitser (nee, geen A. Lange & Söhne)
In mijn verzameling zit geen system, als ik het mooi vind en het kan betalen, dan ben ik geïnteresseerd. Ik heb wel een lichte voorkeur voor duikers (tot nu toe) en ik kijk ook wel of een horloge iets bijzonders heeft (maar de definitie van bijzonder is vaag, hoor).
Ratio en Horloges verzamelen… dat past niet echt in één zin.
Ik heb van oudsher een voorliefde voor klassiek vormgegeven horloges, 't begon op mijn achttiende met een Seiko Quartz, jaren later pas gevolgd door een Citizen chrono van Titanium… tussendoor nog een reeks goedkope meuk… stuk?.. weggooien… nieuwe kopen…
Tot… tot ik in 2013 een oud horloge van mijn vader vond… kapot… 'k heb em gerepareerd, een nieuwe kast , wijzers en wijzerplaat gemaakt… en toen was het hek van de dam… ik maakte niet veel later een Titanium horloge… en ik ben verliefd geraakt op dit metaal… sindsdien zo’n 150 horlogekasten gemaakt voor diverse afnemers, waarvan zo’n 80 stuks als complete horloges mijn Atelier hebben verlaten (52 Pilot Ones, 25 Subdelta Periscopes, en nog een handjevol “Bespoke” modellen)
Mijn verzameling is ondertussen uitgebreid door “krijgertjes” en koopjes, ik kreeg her en der horloges met de mededeling “Doet het niet meer… doe er wat leuks mee”… nou… repareren dus… zo kwam ik in het bezit van een Zentra Savoy Electronic, een horloge met transistor uurwerk, en een Braun Chronodate.
Verder dus op beurzen wat dingetjes aangeschaft… soms op Ebay wat gekocht… 'k heb een voorliefde voor mechanisch, en russisch… Vostoks, Raketa’s… ook veroorzaakt door het Raketa Uurwerk in de Subdelta Periscope…
Tja… hoe bepaal ik of een horloge in mijn verzameling past?.. 2 criteria: 1: hij moet een “Wow-factor” hebben voor mij… 2: ik moet em kunnen betalen…
't gegeven dat ik ze zelf kan bouwen… heeft ertoe geleid dat ik dus in mijn verzameling een aantal zelfgebouwde modellen heb… zoals de Dumet Instrument 1 en Instrument 2, de Subdelta Periscope, en de P1lot One., verder… een Pontiac Memodate, een Vostok Komandirskie, een Vostok Dressertje, een Raketa 24H, Incoming een Raketa President, Braun ChronoDate… kortom… Dressers, toolwatches, een chrono… een duiker… er zit geen enkele lijn in…