Wheeeelp! landeron 48 chrono

Ik heb de pushers van mijn mooie Titus chrono met Landeron 48cal laten vergulden.
Alles leuk en wel maar…

Nu ik ze terug wilde plaatsen merkte ik op dat het op mijn foto afgebeelde veertje (heeft het een naam?) weg is gevlogen.
Die ben ik al twee weken geleden kwijt geraakt in dat geval, was nogal een haastklus toen.
Die is onoverkomelijk al in de stofzuigerzak verdwenen die natuurlijk allang weggegooit is!
Ach ja zo heb je weer eens wat he?
Maar kan iemand mij vertellen hoe en waar ik eraan kan komen behalve dat ik een landeron 48 sloper koop op ebay oid?
Nu zou ik er zelf evt een kunnen maken maar ik kan mezelf er niet echt van overtuigen zeg maar.

Dit onderdeel heeft als referentienr. 8340 Landeron 48
en noemt ; nulstelveer
fly-back lever spring
ressort de bascule de remise à zero
Misschien kan iemand een adres geven van een Nederlands fourniturenhandel.

Kan bij Friederichs proberen!
http://www.friederichs.nl/
Groetjes.

Yuen Tai

gewoon zelf even buigen, vorm hoeft niet precies te zijn als 't origineel, dient er alleen voor om 't heveltje terug te halen.
Als je het juiste verenstaal hebt maak je “springs in a jiffy” :smiley:

Groet,
Paul

Paul, Waar haal je de veertje?
gr.

Yuen Tai

hallo Yuen,
dat verenstaal waar dit veertje uit gebogen is, is in dit geval een oud spoeltje speciaal staal (28 gauge = 0,32mm); deze spoeltjes vind je misschien nog wel op de Rikketikbeurs; Bergeon heeft ook assortimentzakjes met diverse diktes van dit verenstaal (BG10089), misschien heeft Friederichs deze?
Alternatief kun je ook goed stukjes van metalen gitaarsnaren gebruiken, of verenstaal kopen bij een technische handelmij.
Groet,
Paul

PS: is het nog gelukt met de bestelling van de sekondewijzer van je Chronodato?

hahaha, dan gaat de elektrische gitaar er maar aan die heb ik nog wel.
Ik ben een particulier dus bij friederichs zal het wel niet lukken?

Hi Paul,

Bedankt voor info.
Nee, het is nog niet geluk.:frowning: Ik heb response van Jules Borel.
Voor international aankoop limiet is min. $ 50,-. begin zeggen ze de wijzers wel in voorraad. na tijdtje ontving ik een bericht dat ze niet in voorraad hebben.
Ik vind beetje raar??? Ik heb ook ontdekken wijzer van calibre 215 de pijpje is korter dan calibre 217, dus dit kan ik niet gebruiken. Bestaat geen optie de pijpje laten maken door een horloge maker die een draaibank heeft?
mvgr.

Yuen Tai

jawel, gewoon ff langs bij balie onderdelen halen.
groet.

Yuen Tai

Om nou gelijk je glanzende muziek carriere op te geven voor een Landeron chrono… :smiley:
Gewoon een setje d’Addario regular snaren kopen; snaartjes op je gitaar zetten (vet geluid!) de restanten die je eraf knipt bewaren voor veertjes: een setje snaren kost 4 euro, ik vermoed dat zo’n Lan.48 veertje al gauw het dubbele kost.

Een andere materiaaltip: als je ooit een platte “vormveer” moet maken, dan kun je een goedkoop setje voelermaatjes kopen (Praxis in de 2 euro-bakken); heb je meteen prima verenstaal in diverse diktes om zulke veren uit te maken.
Groet,
Paul

PS: bij Friederichs kun je blijkbaar als knutselaar aan de balie wel spullen kopen; telefonisch bestellen gaat niet, tenzij je een horlogemaker bent. (ben er zelf nog nooit geweest)

Freddy, Yuen, Paul hardstikke bedankt voor de tips.
Ik had zaterdag tijd om naar de muziekwinkel te gaan, ik had er echter geen rekening mee gehouden dat ze om 4 uur gesloten waren vanwege kerst.
Dus stond ik voor een dichte deur.
Eenmaal thuis ging ik opzoek naar iets anders en dacht opeens aan een (ouderwetse) diskette,een 3,5inch.
Hier zit om de shutter te sluiten ook een veertje dacht ik zo.
Flop gesloopt en inderdaad precies het materiaal wat ik zocht.
Deze heb ik ontgloeid, in de vorm gebogen en daarna getest.
Hij werkte maar was veel te slap natuurlijk, even gehard en… works like a charm!!!

Nogmaals erg bedankt allen, en fijne dagen.

1 like

creatieve oplossing, hulde :slight_smile: