When the moon is in the Seventh House and Jupiter aligns with Mars

… dan verschijnen er in Italie opeens New Old Stock exemplaren van de Raketa Kopernik / Copernicus!

Dit “ietwat obscure” klokje werd vanaf begin jaren ‘80 van de vorige eeuw (tot ergens jaren ‘90?) geproduceerd in Rusland’s eerste horlogefabriek “Petrodvorets” (sedert 1721) te St. Petersburg.
Het ontwerp refereert aan Nicolaus Copernicus, de Poolse astronoom die in 1543 het ‘heliocentrische’ model presenteerde, waarbij de aarde om de zon draaide - in plaats van andersom zoals werd aangenomen - en daarmee ook wel gezien als het beginpunt van de moderne astronomie.
Dit gegeven komt terug in de wijzerset, die het horloge er ingewikkelder doet uitzien dan wat het in werkelijkheid is, namelijk gewoon met een cirkelvormige uur- en minutenwijzer, da’s alles - maar het ziet er buitengewoon ’astronomisch’ uit, en trekt daarmee menig nieuwsgierige blik … :wink:

Dit horloge werd in enkele variaties geleverd - aanvankelijk met 3 verschillende wijzerplaten (zwart, zilver en wit) en later ook met kleine design wisselingen van de wijzer set.
Daarnaast wordt er de laatste jaren stevig mee geknutseld, zodat op Ebay vanuit de verste uithoeken van de voormalige Sowjetunie kakelbonte ’Frankenstein’ modellen worden aangeboden. Nette originele exemplaren zijn nog best wel te vinden, maar inmiddels tegen duidelijk stijgende prijzen…

Onder de motorkap treffen we het bekende Raketa 2609 handopwind uurwerkje met 18000 BPH dat bijvoorbeeld ook dienst doet in de ‘Big Zero’, maar dan in de iets nauwkeuriger variant (2609.HП).
Niet te veel bij voorstellen, trouwens - maar wel redelijk betrouwbaar, naar het schijnt.

Zoals vermeld komt dit exemplaar uit Italie, in de jaren ‘80 en ‘90 blijkbaar een gekend afzetland voor Russische klokjes (ik heb meerdere Russische horloges hier vandaan gehaald, vaak nog nieuw in de verpakking / NOS). Ook in dit geval compleet met omdoosje, ‘blister’ verpakking, met de originele papieren en al - grappig om erbij hebben.
Horloge kwam op een Sovjet kwaliteit bandje, dat inmiddels al enigszins begon te verteren. Vermoedelijk daarom had de verkoper er nog twee extra (Sovjet kwaliteit) bandjes bijgedaan.

Kortom, een authentieke Oostblok ervaring… ‘n lichtelijk barok ontwerp, oerdegelijke tractor techniek en compleet met licht brakke afwerking (tikje ongelijk geboorde ‘lugholes’, scherpe randjes aan de kast en een braampje aan het deksel). En toch leuk, als je van dat soort nostalgie houdt tenminste… maar ja, mijn vader reed vroeger Lada - dus moet ik dat uitleggen?)

De foto’s dan maar - waarbij vermeld dat ik er nog niet echt het juiste bandje bij gevonden heb.
Nu eerst maar even op een 18mm lederen exemplaar dat ik nog had liggen, maar door de scherpe kast en korte lugs beschadigt dat snel. Misschien alsnog op ’n simpel Perlon bandje mikken…

20 likes

Whooo, dat bandje maakt dit horloge echt dubbel zo mooi! Goed gedaan :+1:t2:

1 like

Mijn beste,

Een vreemde eend in de bijt!!
Maar wel een leuke!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi, veel draagplezier! Ik heb er in de loop van de jaren verschillende gehad en het blijven leuke horloges. Tijd aflezen gaat vrij belabberd maar dat is ook maar bijzaak :slightly_smiling_face:

2 likes

Bedankt voor de leuke reacties! :grinning:

Jij snapt ‘m. Als ik wil weten hoe laat het is kijk ik wel op m’n telefoon :wink:

Mooie NOS aanwinst!!! Veel kijk- en draagplezier met deze toch wel bijzondere rusjes!!! :clap::+1::clap:

Wel grappig om te zien wat creatieve knutselaars er tegenwoordig ook van weten te maken, men neme een paar copernicus wijzers, een toevallig in de buurt liggende kast en een zelfgemaakte wijzerplaat en je hebt opeens een copernicus-planetarium :grinning:

3 likes

Tja ik had ze gezien. :face_with_raised_eyebrow:
Lijkt me trouwens de kast van het model Big Zero.

Echt een schitterende Rus met een mooi verhaal !
Eerst gelezen en daarna pas de plaatjes bekeken.
Veel draagplezier !

Geweldig, ziet er mooi uit! Goede combinatie ook. Dank voor het delen van het verhaal ook :+1:t2:

Nice! Mooi op die bruine band ook.
Doet me er meteen aan herinneren dat ik er nog één in de projectenbak heb liggen, waar ik dus ook maar eens een keer mee aan de slag moet.

Hier zijn zwarte broertje, ook n.o.s.

nog met cccp op de wijzerplaat, nog ouder dan???

2 likes

Ben ik nou de eerste die gaat zeggen hell yes, Aquarius baby?

Geweldig liedje.

1 like

Ja, ik had er inderdaad óók even “een sfeermuziekje” bij moeten doen.
Werkelijk een top-idee van je, Han :sunglasses:

Hierzo, daar gaan we dan… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Leuk ding en voor wie het niet weet: De titel van dit topic is hier aan ontleent :nerd_face:

#kenuklassiekers

1 like

Was iets later maar das geen volledige informatie :grin:, ook voor jouw tijd, 1969.

1 like

Haha juist. @Hanz, please note dat ik ook die van @M_Singer bedoelde :joy: In diezelfde trant is Jefferson Airplane ook geweldig :heart_eyes:

1 like

Oh heus? :japanese_goblin:

1 like

Haha ik hou meer van de oude muziek :man_shrugging:t2:

Dan te bedenken dat die versie die ik linkte (OK, tongue in cheek) inmiddels óók al ruimschoots “old school” is!

1 like