… dan verschijnen er in Italie opeens New Old Stock exemplaren van de Raketa Kopernik / Copernicus!
Dit “ietwat obscure” klokje werd vanaf begin jaren ‘80 van de vorige eeuw (tot ergens jaren ‘90?) geproduceerd in Rusland’s eerste horlogefabriek “Petrodvorets” (sedert 1721) te St. Petersburg.
Het ontwerp refereert aan Nicolaus Copernicus, de Poolse astronoom die in 1543 het ‘heliocentrische’ model presenteerde, waarbij de aarde om de zon draaide - in plaats van andersom zoals werd aangenomen - en daarmee ook wel gezien als het beginpunt van de moderne astronomie.
Dit gegeven komt terug in de wijzerset, die het horloge er ingewikkelder doet uitzien dan wat het in werkelijkheid is, namelijk gewoon met een cirkelvormige uur- en minutenwijzer, da’s alles - maar het ziet er buitengewoon ’astronomisch’ uit, en trekt daarmee menig nieuwsgierige blik …
Dit horloge werd in enkele variaties geleverd - aanvankelijk met 3 verschillende wijzerplaten (zwart, zilver en wit) en later ook met kleine design wisselingen van de wijzer set.
Daarnaast wordt er de laatste jaren stevig mee geknutseld, zodat op Ebay vanuit de verste uithoeken van de voormalige Sowjetunie kakelbonte ’Frankenstein’ modellen worden aangeboden. Nette originele exemplaren zijn nog best wel te vinden, maar inmiddels tegen duidelijk stijgende prijzen…
Onder de motorkap treffen we het bekende Raketa 2609 handopwind uurwerkje met 18000 BPH dat bijvoorbeeld ook dienst doet in de ‘Big Zero’, maar dan in de iets nauwkeuriger variant (2609.HП).
Niet te veel bij voorstellen, trouwens - maar wel redelijk betrouwbaar, naar het schijnt.
Zoals vermeld komt dit exemplaar uit Italie, in de jaren ‘80 en ‘90 blijkbaar een gekend afzetland voor Russische klokjes (ik heb meerdere Russische horloges hier vandaan gehaald, vaak nog nieuw in de verpakking / NOS). Ook in dit geval compleet met omdoosje, ‘blister’ verpakking, met de originele papieren en al - grappig om erbij hebben.
Horloge kwam op een Sovjet kwaliteit bandje, dat inmiddels al enigszins begon te verteren. Vermoedelijk daarom had de verkoper er nog twee extra (Sovjet kwaliteit) bandjes bijgedaan.
Kortom, een authentieke Oostblok ervaring… ‘n lichtelijk barok ontwerp, oerdegelijke tractor techniek en compleet met licht brakke afwerking (tikje ongelijk geboorde ‘lugholes’, scherpe randjes aan de kast en een braampje aan het deksel). En toch leuk, als je van dat soort nostalgie houdt tenminste… maar ja, mijn vader reed vroeger Lada - dus moet ik dat uitleggen?)
De foto’s dan maar - waarbij vermeld dat ik er nog niet echt het juiste bandje bij gevonden heb.
Nu eerst maar even op een 18mm lederen exemplaar dat ik nog had liggen, maar door de scherpe kast en korte lugs beschadigt dat snel. Misschien alsnog op ’n simpel Perlon bandje mikken…