Ik ga dit weekend met mijn zoontje (bijna 2, je moet ze jong indoctrineren) naar de Lexus Dutch Watch Heritage (zie: http://www.lexusdutchwatchheritage.nl). Ik vind het een goed initiatief en er zullen, zover ik kan inschatten, een paar zeer interessante horloges worden getoond. Ik voel me alleen een beetje beledigd (maar met mij waarschijnlijk vele anderen hier die trots zijn op hun collectie) dat ze niet hebben gekeken naar mijn collectie toen ze een keuze gingen maken voor de tentoonstelling
Ik ben benieuwd naar de waarde die Ronny Wooter aan een paar van mijn horloges gaat ophangen (ik zal het er vast niet mee eens zijn). De entreeprijs is verlaagd tot ⬠6,- en de tentoonstelling verlengd tot 5 juli. Maar ik had me er nu al op verheugd dus ik ga gelijk dit weekend.
Ik ben net terug van de expositie. Het is niet echt groot en er staan grote staartklokken e.d. verder o.a. mooie spillegang zakhorloges. De horloges, waar ik voor kwam, zijn in een flike diversiteit aanwezig. Er stonden bij Ace wat vitrines met nieuwe IWC, Breitling horloges en nog een paar merken.
Natuurlijk waren er de 100 min of meer bijzondere horloges. Er waren leuke Omega Speedmasters, Rolexen en nog vele andere merken met zowel quartz als mechanische uurwerken.
Al met al leuk om te zien, maar ik zou er geen uur voor in de auto gaan zitten. Bovendien is het echt bloedverziekend heet binnen. Wel leuk dat je ook even langs de zilverexpositie kunt lopen.
Ik ben ook net terug. Het was 3 kwartier met de auto heen en drie kwartier terug en ik ben minder dan een kwartier binnen geweest. Dat had twee redenen.
Om te beginnen was het er niet te harden warm (niet echt fris om te melden maar ik liep echt te zweten en dan voel ik mij niet op mijn gemak). Er waren wel wat ventilatoren maar het personeel van Juwelier Ace had de ventilator die voor het achterste gedeelte van de tentoonstelling bedoeld was op hun stoelen gericht dus daar was al helemaal geen frisse lucht.
Ten tweede, en dat is veel erger want het koelt de komende dagen vast wel weer af, omdat er hooguit een of twee echt bijzondere horloges waren. Verder was het wel leuk, meer niet. De meest interessante horloges die ik gezien heb kwamen uit de vaste collectie van het museum maar die liggen er altijd en hoorden niet bij de āDutch Watch Heritageā. De heren Gaemers en Wooter hadden het verder te druk met elkaar (als ik tenminste goed gokte over wie dat waren) dus die heb ik ook maar links laten staan.
Gelukkig had ik mijn zoontje van bijna 2 bij me waarmee ik vervolgens nog een ijsje ben gaan eten en een wandeling door Schoonhoven heb gemaakt. Dat was dan wel weer echt leuk. Op de terugweg over de dijken naar huis hebben we veel plezier gehad terwijl we mee zaten te zingen met een cd kinderliedjes.
Maar met de Dutch Watch Heritage is het blijkbaar armoedig gesteld en als dit de 100 meest bijzondere horloges van Nederland zijn⦠woon ik zeker in België
Hoewel mijn bovenstaande mening recht uit mijn hart komt, realiseerde ik mij net, terwijl ik mijn zoon in bad deed en naar bed bracht, dat niet iedereen net zo veel horloges kent en gezien heeft als sommigen anderen (zoals Jurgen of ik bijvoorbeeld).
Dus, als je niet al jaren lang als hobby zeer intensief bezig bent met horloges, niet al 10.000 Speedmasters en 100.000 Rolexen hebt gezien, niet al een paar keer een Jaeger-LeCoultre tentoonstelling hebt gezien (en ik denk dat dat toch wel voor de meesten geldt), dan is het best een aardige collectie die ze bij elkaar hebben gezocht. Bijzonder is echt te veel van het goede maar wel leuk. Als ze daarbij de temperatuur met 5 tot 10 graden weten te verlagen en je de vaste tentoonstelling van het museum als bonus erbij optelt is het wel de moeite waard de Dutch Watch Heritage te bezoeken (als je niet al te ver hoeft te reizen).