Wie gebruikt de chronograaf?

Een kookwekker lijkt mij ook handiger.

Dat vind ik ook. En het maakt het horloge meestal dikker waar ik persoonlijk ook niet zo van houd.

Ik vindt persoonlijk de uitstraling van een horloge met chronograaf wel mooi, al moet ik eerlijk bekkennen dat ik op het forum al veel mooie klokjes heb gezien zonder…

Dag Eric, Omdat ik pas vrij recent het Horlogeforum heb ontdekt, duin ik heel veel gras. Daarbij kwam ik je interessante vraag tegen. Ik ben chronoverslaafd, nix aan te doen, je kunt er oud mee worden maar vooral ook arm. Ik gebruik 'm functioneel: altijd bij het vliegen (van belang voor controle warmdraaitijd motor en voor duur van de vlucht), beweging (per dag een uur bewegen - wandelen & joggen - en dat garandeert zeker 6 uur slaap), af en toe voor het bijhouden van dagelijkse klussen zoals de totaaltijd van het eten bereiden. Daarmee ontwikkel ik mijn gevoel voor tijdmanagement. Voor het koken zelf gebruik ik natuurlijk een countdown timer wegens het alarm dat erop zit. Genoemd tijdmanagement is bij veel mensen onderontwikkeld. Voorbeeldje: hoelang ben je nog bezig? Het steevaste antwoord: nog vijf minuten. Wij slaan wat dat betreft een slag in de lucht. Wanneer ik dit soort dingen meemaak, start ik altijd mijn chrono om vervolgens de mensheid te confronteren met hun ongelijk. Je ziet, ik gebruik 'm functioneel. Maar wie 'm alleen voor de sier om z’n pols heeft, heeft ook m’n zegen!

Clearsky, ben dan wel benieuwd wat voor horloges/chronografen je in je bezit hebt eigenlijk?

Inderdaad, bij het koken. En ook voor de lol. Hoe lang duurt de busrit, of de autorit.

Bij een voetbalwedstrijd kijk ik weleens mee voor de zuivere speeltijd,stoppen bij blessures en indrukken bij spelhervating.
Soms hebben ze maar 25 minuten zuivere speeltijd.

Mijn vriendin vraagt me zo vaak ‘steef houd je even tien minuten bij?’ voor een of ander gezichtsmasker of haarverzorgingsspul ofzo. En voor het koken ook wel regelmatig eigenlijk, maar dan moet jeniet vergeten erop te kijken :smiley:

Dag Misha, Mijn mechanische chrono’s: Tutima, Poljot Buran, EPLéVitte, Strela, Longines, Tissot (V 7750), Tissot Navigator, Harvard (Venus 140), Sorna, Waltham (met TD 1369!), 2 Seiko’s waaronder eentje met het kaliber 7016, Poljot met maandstanden, Louis Bolle (Schaltrad), Junghans Olympia, 2x Ruhla, een paar oversized Russen en nog een stel pseudochrono’s zoals Globa, Lings ed. Mijn kwartsen: Festina, Revue Thommen Airspeed, Estana, Zeppelin, Lukado (echt Chinees! :-), Citizen, Astroavia (met de voorname uitstraling van een IWC), Lorenz, Dugena, Sector en nog diverse vogeltjesmerken. In de civile categorie, dus ‘gewone’ horloges: Junghans Meister, Junghans Max Bill, een handvol Omega’s en de allermooiste: een Revue Thommen. Dit lijkt misschien heel veel, maar een deel is wel toe aan reparatie als gevolg van achterstallig onderhoud veroorzaakt door de vorige bezitters. Met bewondering neem ik dan ook kennis van reparatieverslagen van mensen zoals Paul. Doen ze ‘er even tussen door’… Mijn grote favoriet die ik dagelijks om heb, is de Tutima (Lemania 5100). Z’n afleesbaarheid wint het zelfs van de RT Airspeed. En dat is voor mij van belang bij het vliegen. Met getikte groet, Atte