Geweldig dat een topic uit 2014 nieuw leven wordt ingeblazen. En ja, een winder is onzin tenzij je een planetarium hebt en niet graag ziet dat het heelal uit de pas loopt.
Wat ik zo vreemd vind aan die eeuwige winder discussie is dat er 2 redeneringen zijn die je constant hoort:
- Het is slecht voor je horloge want die slijt er nodeloos door (gevolgd door een vraag of je je auto ook altijd stationair laat draaien)
- Maar als je een horloge met extra complicaties hebt (maandaanduiding, maanfase) dan is het wel logisch/handig, gezien het feit dat het goed zetten van deze complicaties behoorlijk wat werk is
Het is allebei waar, en daarom kunnen we dus concluderen dat horloge reparateurs er een dagtaak aan hebben om al die versleten horloges met extra complicaties te servicen aangezien deze vele malen sneller slijten.
Is dat zo (ik denk het niet), of is dit echt een non-discussie die waarschijnlijk over een maandje of wat opnieuw opgestart gaat worden?
Een discussie zonder einde.
Probeer je in het nieuwe jaar eens wat minder op te winden…
Hij is leuk…
Ja, sorry voor de hysterische post.
ik heb een Kubic watchwinder voor mijn vader zijn rolex gekocht. Hij is ondertussen wat ouder en beweegt eigenlijk te weinig om dat ding zijn gangreserve te geven om de nacht door te komen. Omdat ie Parkinson heeft kon ie daarna het kroontje ook niet echt losdraaien (vanwege het trillen van zijn rechts hand) om juist te zetten en hij had dus stres. Dankzij de watchwinder is dat nu allemaal opgelost en neemt ie de Kubic nu zelfs mee op vakantie.
Ik kan me voorstellen dat er dergelijke speciale gevallen zijn waarin het gebruik van een winder toch goed van pas komt, maar over het algemeen lijkt het me een verspilling op tenminste drie niveaus: 1. Het uurwerk; 2. De fabricage van het product; 3. De energie die het kost om het te runnen.