Wie heeft een eigen creatie?

Ik zou wel eens willen weten wie er zelf wel eens aan de slag is gegaan en een eigen horloge heeft samengesteld?

Ik zit zelf met het idee te spelen om ooit een ‘oud’ zakhorloge uurwerk met centrale seconde te gebruiken en er een kast om te maken en een wijzerplaat laten graveren ofzo.

Misschien heeft iemand nog ideen of tips.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Mijn beste,

Laat onderstaande link je mogen inspireren.

http://www.blancier.com/nl/blancier.php

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ik denk dat er aardig wat forumleden zijn die dit al gedaan hebben.

Zelf vind ik het één van de meest leuke aspecten van deze hobby: van “niets” IETS maken dat dan nog deugdelijk werkt ook…

Eén van de grootste valkuilen (maar dat leer je snel) is de correcte inbouwhoogte van het werk in de kast. Die moet namelijk zodanig zijn dat de opwindstift (en dus kroon) mooi “centreert” in de tubus (of bij gebrek eraan, de opening voor de opwind-as) van de kast. Soms moet je ook de diameter van de wijzerplaat lichtjes aanpassen.

Er zijn heel veel truukjes om dit te laten passen.

Kasten kan je makkelijk via Ebay vinden. Ze zelf maken kan ook, maar dan moet je al aardig wat kennis hebben van metaalbewerking.

Verder is het maken van een wijzerplaat niet zo evident (dikte van de plaat moet kloppen, wil je de wijzers correct positioneren) en de manier waarop de plaat aan het werk bevestigd wordt (met pootjes of met speciale kleefstrips) is ook belangrijk.

Zo zijn er nog een aantal dingen…die afhangen van de volledigheid van het werkje dat je hebt, dus waar zomaar geen standard antwoord voor bestaat.

In elk geval: héél veel succes met je project, en toon eens wat foto’s van het werk… Misschien kunnen de adviezen dan wat concreter worden.

MVG,

Chris.

Het is voor mij op dit moment nog meer een idee dan een concreet concept.
Wel is het natuurlijk leuk en interessant om andere creaties, opmerkingen en natuurlijk ook de valkuilen te lezen en te ZIEN.

Ik hoop dat meer mensen hun eigen creatie laten zien en hun ervaringen hier neerzetten.

Zodra ik zelf wat meer concrete ideen heb laat ik het jullie natuurlijk zien.

Erik


]
Mijn vakschool project.
Handgemaakte zilveren kast met 2 handopwind werkjes.
Het ene geeft de minuten aan, het andere de uren.

Heel erg grappig idee :smiley:

bij mij altijd ideeen genoeg, maar afmaken is meestal een probleem (als het een beetje werkt heb ik alweer wat anders in 't hoofd en vergeet nogal wat projekten…)
Maar een paar overdenkingen en plaatjes:

Als je een uurwerk uit een zakhorloge wilt gebruiken zou ik aanraden om een wat nieuwer kaliber te kiezen (1930 - 1940) deze zijn uiterlijk vaak erg mooi, en zijn redelijk robuust, vaak makkelijk los te vinden, omdat de kasten ooit zijn verkocht voor de goudwaarde. Kies een niet al te groot uurwerk, een 17-lijns is perfekt voor een draagbaar polshorloge.

17 lijns (kaliber Longines 17L) past nog mooi in een 43mm kast:

Kasten kun je zelf maken, met een draaibank draai je de kast, lunette en bodem (drukbodem is het makkelijkst) en een aangesoldeerde oortjes kun je een leuk ding maken (Landeron 48 chrono-projekt in ruwe vorm, geen idee waar ik dit gelaten heb :smiley: ):

Een bestaande kast aanpassen is makkelijker, zie de opmerkingen van Chris waar je zoal rekening mee dient te houden, als je de opwindas op hoogte kan brengen is meestal alleen nog een uurwerkring nodig, simpel te draaien uit messing (een Gruen 16 lijns kaliber 716 in een Zwitserse RVS kast):

Een nieuwe wijzerplaat betekend meestal van de diensten van een goede (lees dure) expert gebruik maken:

Goedkoop is meestal duurkoop: Voor het Longines 17L projekt hierboven heb ik een paar platen laten maken bij die goedkope meneer uit Urugay op Ebay, helaas zaten de stiften net niet goed, het gaatje voor de sekondenwijzer net verkeerd en was de plaat net te dik…

Groet,
Paul

Soms kan het ook heel simpel.

Als je nog ergens een kastje hebt liggen, een werkje dat de moeite waard is en wat tijd om te knutselen:

Bijvoorbeeld dit werkje, een “Harley Ronda 2538” met Microrotor:

Wijzerplaat uitsnijden uit een plastic plaatje (verpakkingsafval):

Wijzerdoorvoer uitponsen:

Wijzerplaatje spuiten:

Transparantje bedrukken (met de PC en inkjetprinter), de mogelijkheden zijn alleen begrensd door je fantasie:

Et Voilà:

Weer eentje dat met héél simpele middelen terug draagbaar is. :slight_smile:

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Geweldig gedaan Chris. Een heel mooi apart horloge. Misschien wordt het volgend jaar tijd voor een Morse Limited. (tu)

Dat was nou net wat ik ook dacht.

Een Morse limited 2009

Cool!

Groet,
Alex

Die is helemaal niet gek zeg, geweldig dat je dat kan, ik ben blij als ik ze op tijd kan zetten, en jij maakt gewoon een horloge!

Misschien kun je een keer een cursus geven bij je thuis? Ik denk dat er wel een mannetje of 50 interesse hebben :smiley:
Paar van die lekkere wafels erbij… hmmm.

Effe over horloge kasten, ik begreep dat de kasten van Christiaan van der klauw ook gewoon uit de fabriek komen, dit in tegenstelling met van der Gang die ze zelf maakt, maar welke horloges gebruiken ook de kasten die Christiaan van der klaauw gebruikt, ik vind dit namelijke een erg mooie kast(ariadne) ook een erg mooi horloge trouwens maar ja beetje duur he.

Ik heb twee uurwerken liggen die ik zo als die Longines zou willen inbouwen. Een echte Dreadnought (Timefactors heeft het niet zelf bedacht hoor!) en een Juvenia. De uurwerken zijn om te zien zo verschrikkelijk mooi! Maar ik weet nu even niet hoe groot ze zijn, ik ben bang dat ze te groot zijn om er een standaard kast voor te kopen. Weet jij Paul, of ze dit soort kasten op de Rikketik los verkopen? Want dan neem ik gewoon de uurwerken mee en ga eens passen en meten…

floris Schreef:

Effe over horloge kasten, ik begreep dat de kasten
van Christiaan van der klauw ook gewoon uit de
fabriek komen, dit in tegenstelling met van der
Gang die ze zelf maakt, maar welke horloges
gebruiken ook de kasten die Christiaan van der
klaauw gebruikt, ik vind dit namelijke een erg
mooie kast(ariadne) ook een erg mooi horloge
trouwens maar ja beetje duur he.

Fricker maakt, naar mijn mening, de kasten voor CVDK en veel andere merken.

Dat is wat ik bedoel. Vele ideen en opties om zelf eens aan de slag te gaan.
De wijzerplaat ziet er goed uit zeg. Mooi gedaan. Dat ga ik op korte termijn ook eens proberen.

Zodra ik wat ga proberen maak ik wat foto’s en zet ze online.

Erik

Hoi Chris,

Want een briljant idee met die wijzerplaat. Hij ziet er prachtig uit!

Groeten,

Martin

Gaaf gedaan,

Ik zat toevallig gister een link te bekijken van MB&F (klik
http://www.mbandf.com/horological-machines/hm2/views/index.php
) met een soortgelijk idee.

Groeten,

Martin

op de Rikketik heb ik nog nooit nieuwe kasten gezien met grote diameters, ik weet wel dat ze origineel in de 30-er jaren gemaakt zijn (heel af en toe zie je nog eens een origineel horloge te koop staan, niet te verwarren met de allerbelabberste marriages uit de Oekraine) dus je kan er wel tegenaan lopen.

Op Ebay Duitsland heeft verkoper Pieropier1 maandenlang van die universele 50mm RVS kasten te koop gehad voor 99 euro, daar moest je dan zelf het gat voor de opwindas in maken en een uurwerkring voor maken (zie ze nou niet meer staan)

De dure optie is een mannetje in Polen die voor $500 een kast voor elk uurwerk kan maken, best goede kwaliteit (André had verschillende, heel mooie exemplaren)

De “goedkope” optie is om op Ebay een mechanische “Donor-Chinees” te kopen met een grote RVS kast (minimaal 47mm en het liefst een 3-delige kast); blijft altijd een gok (en hangt een beetje van je handigheid af) of je die dan pas kan maken…

Oh, en als de uurwerkjes wat ouder zijn, is meestal de dikte een probleem, 2 of 3mm lijkt niet zoveel, maar is toch verrekte lastig in een kast weg te werken…

Groet,
Paul