Oké, jij als vakman zou er dus wel brood in zien om hier nog wat knaps van te maken. Mij leek ze optisch in matige staat met al die krassen en builen, maar wanneer ik het goed begrijp, is er zonder meteen tot totaalrestauratie over te gaan, wel iets van te maken?
Dat maakt het uiteraard anders, al is de uiteindelijke biedprijs nog steeds eenexhorbitant bedrag. Uniek of niet, voor onze Nederlandse begrippen is het toch wel erg extreem hoor.
Maar ja, het is een veiling.
Ik ben wel benieuwd wat de nieuwe eigenaar er van (laat) maken, en uiteraard hoop ik voor hem dat ie tevreden is met zijn aankoop.
Nu moet je bij het begrip oude radio niet meteen aan het plastic Yokohamapech afdankertje in de schuur denken Velen snappen inderdaad niet wat daar nou aan is. Voor mij is het restaureren en helemaal 100% terug in orde brengen van bijzondere buizentechniek, in combinatie met ingewikkelde mechanica de sport van de hobby. En alles zoveel mogelijk met authentieke onderdelen.
We praten hier dan wel over heel andere bedragen. Ik heb prachtige portable toestellen in de collectie die amper 20 Euro hebben gekost, maar er staan er ook waarvoor je een leuke gebruikte Seamaster koopt…
Nogmaals, ja ik rationaliseer het zonder meer een beetje. Dat is soms ook wel nodig, omdat verzamelwoede anders nauwelijks grenzen kent, buiten de grootte van je budget. Het moet ook een hobby blijven, anders kun je onder het mom van hobby wel denken dat je alles maar kan doen. In mijn geval kost het ook veel plaats, radio’s bijvoorbeeld kunnen best groot zijn.
Een aankoop van dik 70.000 Euro voor één verzamelitem is niet zomaar te rationaliseren dat begrijp ik ook wel. Voor een bijzondere Ferrari van eind jaren 60, of een leuke DB5 kan ik het me helemaal voorstellen. Maar voor een Rolex (of een ander horloge), in geen 70.000 jaar :+
Wellicht zit em daar ook de clou, ik kan er met mijn verstand én gevoel niet bijkomen. Ik zie een oude Submariner, die met de nodige liefde en aandacht wel héél mooi kan worden. Maar ik kan er verder gewoon niet die unieke zeldzaamheid aan ontdekken die het toegedicht wordt.
Oké, jij als vakman zou er dus wel brood in zien
om hier nog wat knaps van te maken. Mij leek ze
optisch in matige staat met al die krassen en
builen, maar wanneer ik het goed begrijp, is er
zonder meteen tot totaalrestauratie over te gaan,
wel iets van te maken?
Dat maakt het uiteraard anders, al is de
uiteindelijke biedprijs nog steeds eenexhorbitant
bedrag. Uniek of niet, voor onze Nederlandse
begrippen is het toch wel erg extreem hoor.
Maar ja, het is een veiling.
Ik ben wel benieuwd wat de nieuwe eigenaar er van
(laat) maken, en uiteraard hoop ik voor hem dat ie
tevreden is met zijn aankoop.
Groet,
Nico.
Ik ben jurist, geen horloge-vakman hoor
Ik heb alleen weleens wat restauraties gezien, dus heb zo ongeveer een idee van wat mogelijk is en wat niet
Dit soort horloges zal waarschijnlijk niet vaak gedragen worden, als het van mij was zou ik niet meer doen dan nieuw - origineel - plexiglas erin laten zetten en het uurwerk servicen.
De originaliteit is hier een groot voordeel denk ik.
Jurist juist, dat is weer eens wat anders. Ik heb je door de war gehaald met een ander.
Originaliteit is inderdaad altijd een voordeel bij verzamelobjecten. Je weet dan dat het item in kwestie waarschijnlijk niet “versleuteld” is. Toch moet het liefst wel samengaan met een redelijke algemene staat. Mindere of zelfs slechte staat mag natuurlijk wel, mits de vraagprijs van een item in overeenstemming is.
Zelf was ik ook zuiniger op een dergelijke klok geweest, echt zonde om em zo af te dragen. Ach ja, zelfs mijn bikkelhorloge heeft nog een luizeleven :+
Verzamelaar/liefhebber zijn kent soms ook zijn nadelen