Wie heeft enig idee?

Hallo allemaal,
Dit horloge heb ik verleden jaar gekocht bij een antiquair in Tjechië.
Ik dacht/denk hier iets ijzonders gevonden te hebben.
Dit horloge is vreemd voor een aantal redenen.

  • Het is van alluminium gemaakt.
  • Het is echt groot 53 mm.
  • Het merk is mij onbekend ( LDH ).
  • Het glas kan er zo van af gehaald worden.
    Is het misschien een blinde horloge?
    De antiquair wist mij te vertellen dat dit een licentie fabricaat is van Tissot.
    Er was daar in zijn collectie inderdaad een horloge wat hier sterk op leek.
    De kast, het uurwerk en kastvorm en grote kwam sterk overeen. Alleen dat was voorzien van een Tissot merk.
    Zoektocht op het internet leverd niets op. Ook niets gevonden in Tissot The story of a watch company ( Estelle Pallet )
    Wie weet wat?? of heeft info?
    Hier een aantal foto’s





Ik heb je foto’s maar even tussen [img] tags geplaatst zodat ze zichtbaar worden. Zie ook http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Verder weet ik niets van het horloge

Ik ken dit horloge ook niet, maar als het glas er zo af gaat is het gewoon niet de goede maat voor dit horloge.
Bij een horloge voor blinden zit het glas in een ring dat open kan klappen, zodat met kan voelen hoe laat het is. Het gaat er zeker niet zomaar af.
Het uurwerk lijkt een uurwerk voor een zakhorloge te zijn, dat je gelijk kan zetten door het palletje bij de kroon in te drukken en de kroon te verdraaien.

Hallo,

Sorry voor het niet juist plaatsen van de foto’s.
Ben niet zo handig hiermee. :frowning:
fijn dat er zulke hulpvaardige mensen zijn !
Hopelijk komen er meer reacties op dit horloge.

Groet,
Peter.

't Is nu een beetje rustig op dit forum gedeelte (vanwege de kerst?), nog ff geduld:D

Dat is een leuk klokje.(tu)
Het uurwerkje is zoals Tom al vertelde van een zakhorloge.
De uurwerkjes met drukknopje om de wijzers te verstellen zijn gemaakt tot ongeveer 1915.
Er zijn veel merken die dit soort uurwerken maakten de bekendste zijn FHF en AS

De aluminium kast waar waarschijnlijk ook het merkje LDH instaat lijkt me van een veel later datum, ik denk uit de jaren 50-60.
Misschien zijn deze kasten gewoon te koop geweest.
Deze ombouw kom je veel tegen in de voormalige Oostbloklanden, en het wordt nu ook nog heel veel gedaan.
Het glas lijkt me inderdaad ook gewoon te klein zodat hij er steeds uitvalt.
Tom vertelde dat bij een blindehorloge het glas opklapbaar is, dat klopt, ook zijn dan de wijzers heel stevig en zitten er ook vaak puntjes op de wijzerplaat.
Het enigste polshorloge met aluminium kast die ik tot nu toe heb gezien is van het Russiesche merk Ural.
Al met al heb je een leuk klokje te pakken gekregen.:wink:
Groeten, Chris.

leuke klok, werkt ie ook nog?

Hallo,

Heren alvast bedankt voor de informatieve reacties.(tu)
Nu al ben ik errug verguld met dit klokkie.:slight_smile:
Want dit horloge is dus oud, misschien zelfs wel heel oud als ik het goed begrijp en daarom heel bijzonder in mijn beleving.
De prijs was misschien voor jullie als kenners niet oké (€ 100,-) maar ik vindt het dat nu al dubbel en dwars waard.
Interessante geschiedenis rond dit horloge toch?
Het uurwerk loopt niet meer, maar is wel compleet, want als ik het hele horloge een draai naar rechts geeft tikt/loopt het een 10 tal sec.
Ik ga nu maar eens een vakman zoeken om e.e.a.te laten opknappen, zowel cosmetisch en als technisch.
Eens kijken wat daar voor betaald moet worden en wat de mogelijkheden zijn.
Hopelijk ontvang ik nog wat informatie rond het merk LDH.
Ik heb Mark van USSRtime.com ook een vraag gemaild mbt tot dit horloge.
Misschien dat hij wat weet.