Wie heeft er een Omega Memomatic?

Nadat ik mij een beetje in het verdiepen ben in de Seamaster / Flightmaster / Pilot-case modellen van Omega, uitgebracht in de late jaren 60, begin jaren 70, kwam ik de Omega Memomatic tegen.

Die “Flightmaster” cases hebben op een of andere manier een heerlijke 70’s look over zicht. Doet mij altijd weer denken aan de conische vorm ervan en op een of andere manier zegt het model iets over de tijd waarin ze werden uitgebracht, de Space-age :wink:.

Hier mijn Omega Seamaster in (kennelijk) Flightmaster case erf. 166.091.

En het schreeuwt 70’s! Helemaal geweldig vindt ik die cases.
Al zoekend op het internet kwam ik deze “Odd-ball” tegen. Wat een gaaf model!

De konische vorm, de lompheid (of is het de robuuste uitstraling) en de knopjes… Alles zegt in mij dat dit typisch is voor de Space-age. Zelf zat ik als kleine jongen gekluisterd aan de zwart/wit televisie in de 60’s toen Henk Terlingen met zijn schorre stem vertelde over :rocket: lanceringen van Gemini- of Apollo raketten.

Geen idee of Omega zich destijds heeft laten inspireren door deze periode, maar de horloges uit die tijd met de uitgesproken vormen vindt ik helemaal geweldig.
Ook de Omega Memomatic komt uit deze periode in diverse kleuren en vormen, maar de Flightmaster case is toch wel favoriet voor mij.

Wie heeft er zo’n fraaie Memomatic? Wat zijn jullie ervaringen? Wat vinden jullie van deze Memomatics?
En, is er enige nauwkeurigheid te verwachten van de wekker-functie? Voor mij is het een absoluut “Space-age” -icoon :sunglasses:.

15 likes

Nee, ik heb er helaas niet zo een. Maar vind ze wel heel gaaf! Waarschijnlijk omdat ik zelf uit die tijd kom. :sweat_smile:

1 like

Die laatste kijk ik ook vaak naar.
Prachtig horloge.

1 like

Geweldig , heb er helaas geen .
Maar na het zien van je foto’s ben ik wel fan ( zou het de leeftijd zijn )

Ook dit weet ik nog goed te herinneren.

1 like

Ja , ja en ja.

Voor mij is de memomatic het toonbeeld van gedistingeerde stijl met met genoeg coolheid.

Hier mijn Memomatic en hoe ik haar kocht.

De wekker is scherp in te stellen, de trilling is fijn, maar weet niet of je er wakker van wordt.

En ja, afwerking, wijzers, dial, kast… band,.opgelegde logo’s en indices… pff het is een geweldig horloge.

Die van mij is de 166.072, alleen met een redelijk zeldzame kastvorm. Niet helemaal cushion, maar met afgeslepen facetten aan de randen… vind ik persoonlijk erg mooi. In de lijn van de Certina alarm horloges en Tissot’s en Sinns uit die periode.

Kijk die blauwe secondewijzer dan👀

7 likes

Die laatste en dus ook die van @Brodie vind ik schitterend. Die zijn ook draagbaar, wat mij betreft. Die eerste die TS laat zien is zo’n grote klomp op je pols, in de praktijk zal ik het persoonlijk niet dragen. Heb er ooit eens 1 gehad, niet die jij laat zien maar een andere. Gekocht van @Climholland herinner ik me. Ik zoek er een foto van, maar die vond ik dus ook té groot.

Deze:

5 likes

Wat een schitterende Memomatic! Ook een geweldig mooie kast, nog nooit eerder gezien. Superleuk geschreven verhaal dat je met je vader het horloge hebt opgehaald :+1::+1::+1:.
Het maakt mij alleen maar enthousiaster om er ook een te zoeken :wink:.
Heel veel draagplezier ermee!

1 like

Dank je, als je hulp nodig hebt bij het zoeken, laat maar weten. Twee weten meer dan één

1 like

Ik niet

1 like