Ik ben nog maar net lid van dit forum en hoewel ik nog geen Seiko bezit begin ik me er steeds meer voor te interesseren. Zo stuitte ik op een review van één van de nieuwste Seiko uurwerken; de 6R15. Volgens zeggen steekt dit uurwerk ver boven de 7S26 en 7S36 uit. Het heeft o.a. een hackfuncte en is veel accurater. Dit uurwerk wordt gebruikt in de Spirit en Alpinist modellen. Heeft iemand ervaring met dit uurwerk? Er wordt tevens gesuggereerd dat Seiko hiermee de markt wil gaan opvullen welke ETA de komende jaren los laat. Hieronder een afbeelding van het uurwerk.
Ik ben in het bezit van de Seiko Premier SPB005J1 met een 6R20 uurwerk met 29 jewels.
Dit is een prachtig uurwerk.
Volgens mij zit er een 6R15 uurwerk in de Seiko Sumo.
Groetjes Webuser
Seiko wil zich hogerop gaan settelen en dat zie je aan de prijzen.
Een 6R15 is eigenlijk niets meer dan een grondig aangepaste 7S26 met hackfunctie en handopwindbaar. Op zich niets mis met een 7S26, ze lopen dan nog wel eens flink voor maar dat kan bijgesteld worden.
Het zou echt leuk zijn van Seiko als ze de onderdelen die in het zicht zitten eens ‘verfraaien’ net zoals de Zwitserse uurwerken, graveren, kleurvariaties, geblauwde or rode schroeven, pas dan krijgen ze volgens mij echt ‘voet’ aan de grond en zal de verkoop drastisch toenemen zeker als ze hetzelfde prijsbeleid blijft voeren, value for money.
Na bijna een jaar verder te zijn was ik benieuwd wie er inmiddels nog meer een horloge heeft met het 6R15 uurwerk. Kan het echt tippen aan de Zwitserse ETA’s?
Ik ben wel benieuwd omdat je er eigenlijk vrij weinig over leest op het forum.
ik heb een sumo met een 6R15 uurwerk en draag 'm geregeld maar niet lang genoeg achter elkaar om iets zinnigs te kunnen zeggen over de duurzaamheid of kwaliteit… ik heb 'm soms 2 a 3 dagen om en dan weer een week of wat niet. ligt-ie dus stil op het nachtkastje te wachten tot-ie weer mag. hij doet het overigens met 2 a 3 slagen opdraaien en loopt naukeurig genoeg om 'm 3 dagen niet gelijk te hoeven zetten. overigens draagt-ie wel heel prettig… en omdat ik photobucket toch open heb…
dr zit trouwens wel 1 minpuntje aan… het “borgdingetje” (hoe heet dat eigenlijk, dat dingetje waar seiko op staat op de sluiting ??) schiet los als ik mn pols buig…
hier een foto…
Ik heb ook een Sumo met (natuurlijk) dit uurwerk. Over de Sumo niets dan goeds, maar ik vind de Sumo niet nauwkeuriger lopen dan bijv. een Samurai of zelfs een UFO die bij Richard een onderhoudbeurt heeft gehad. De Sumo loopt per dag 3 sec. achter. Maar dat vind ik heel erg acceptabel.
Overigens is de Sumo niet mijn nauwkeurigste horloge. Dat is toch echt een MKII Vantage (met ETA) die na 4 dagen geen enkele (!) seconde afwijkt.
T’is maar welk uurwerk van Seiko je met welk uurwerk van ETA vergelijkt natuurlijk, maar algemeen gezegd, is Seiko minstens net zo goed als ETA en soms zelfs beter. Vandaar dat een aantal dure merken Seiko vindingen gebruiken sinds de patenten verlopen zijn (uiteraard geven ze daar dan wel mooie, eigen namen aan…). Eigenlijk wel een beetje jatwerk dus.
Om echt iets te kunnen zeggen moet je eigenlijk van een zwitsers en een seiko horloge het uurwerk laten servicen, goed laten reguleren en dan een poosje in de gaten houden.
Als een perfect prijswinnend chronometer uurwerk fout afgesteld is, dan klopt er alsnog geen donder van de “timekeeping”.
Fijn dat ze hacken en opwindbaar zijn. Maar ze zijn in mijn bescheiden ervaring niet noodzakelijk nauwkeuriger dan een 7S26. De individuele verschillen tussen de horloges zijn groter dan de verschillen tussen de types.