Wie heeft er ervaring met Kello

In de Appstore kunne een Kello app downen. Deze app meet de afwijking van een mechanisch horloge. Heeft iemand hier ervaring mee? Oftewel: werkt het (betrouwbaar)?

Ben ook bnieuwd!
Als het met een app kan zou het ook online moeten kunnen, zou je denken…

Ik heb de Kello App op de ipad.

Is niet op elk horloge te gebruiken, want vaak vindt hij het signaal niet (kan aan ipad microfoon liggen). Waarvan hij het signaal pakt doet hij redelijk.

Omdat het de app toch nogal wat stilte behoeft, is hij lang niet altijd in een aankoopsituatie te gebruiken.

Als je het voor thuisgebruik doet, zou ik eerder naar zo’n Chinese TimeGrapher kopen, die geeft meer info dan allen + of - seconden per dag.

Ik heb de app ook. Het moet echt muisstil zijn om meting te krijgen. Ik druk meestal het microfoontje tussen de horlogekast en een horlogekussen uit m’n horlogedoos, dan lukt het 9 van de 10x wel :slight_smile: Meting is behoorlijk nauwkeurig.

Ik gebruik de app ook. Als hij een afwijking aangeeft dan heeft het horloge geen onderhoud nodig…

Bij het plaatje hierboven zou je een nauwkeurigere meeting krijgen als je de amplification iets verlaagd zodat je mooie zaagtandjes krijgt.
Ik leg het horloge gewoon tegen de microfoon van m’n iphone aan en dan moet ik nog het volume een stuk verlagen.

Maar omdat ik veel ouwe zooi heb, geeft de app bij de meeste horloges niets aan omdat hij geen stabiel signaal binnen krijgt. Zegt dus eigenlijk niets over de app maar meer over het horloge. Dus geen aanduiding is voor mij een aanwijzing dat het horloge niet mooi loopt. Kan zijn dat het horloge wel goed de tijd aan geeft ondanks dat hij niet mooi loopt.

Ik heb hem ook, prima budgettool om je horloges te reguleren!

Dat weet ik zo net nog niet… Ik krijg op een goedlopende (& vers onderhouden) JLC én een 1 jaar oude Rolex sub die ook binnen COSC loopt geen aanduiding.

Ik gebruik deze app ook met de microfoon van mijn Bose QC20i oortjes en heb hele goede ervaringen.
Ik plaats de micro op een neopreen matje en daar leg ik vervolgens het uurwerk op.
Ik krijg vrij gelijklopende aanduidingen bij al mijn uurwerken (vintage en recent), zowel met achterzijde naar beneden als met het glas naar beneden, met uitzondering van ééntje, waarvan ik ook wist dat ie niet mooi liep.

Omdat mijn twee automaten in geen 18 jaar onderhoud hebben gehad heb ik deze app gekocht om te zien hoe nauwkeurig ze nog lopen. Mijn Kirium chronometer heeft een afwijking van +0,5 sec volgens de app. Dat blijkt in een draagsessie van 3 dagen ('s-nachts op het nachtkastje) 3 seconden per 72 uur te zijn. Heel netjes dus nog.
Mijn Monza heeft een afwijking van +3 seconden zowel gemeten met de app als in de praktijk.

In ieder geval een mooi hulpmiddel om bij eventuele aanschaf van een oudje te testen hoe nauwkeurig deze nog is.

Misschien toch maar eens een onderhoudsbeurt plannen? Of redeneren: if it ain’t broken don’t fix it?