Wie heeft er ooit een Piaget 12pc1 geserviced?!

Beste Lezer,

Mijn Piaget heeft een, voor zover ik weet, atypisch probleem. Als ik aan de kroon zit beweegt het uurwerk + wijzerplaat in de kast. Ook met de kasdeksel op de kast. Volgens mij zou dit niet moeten kunnen gezien het met frictie vast hoort te zitten. Hebben jullie ideeën wat er mis gaat?

5 likes

Het lijkt alsof je een uurwerkhouder mist.
De schroefgaten zitten in het uurwerk en daarmee maak je het uurwerk doormiddel van schroefjes of schroefjes met plaatjes vast aan het uurwerk en houder.
Just my 2 cents.

Gr,

1 like

Doe ook eens een foto van de deksel binnenkant svp

1 like

Uurwerk houder zit in de kastdeksel gevormd. Voor zover ik weet hebben alleen de kleine ronde kasten uurwerk houders in de vorm van een ring met schroefjes in de door jou genoemde gaatjes.

Zouden er op deze plaatsen geen boutje of klemmetje moeten zitten?

Mooi uurwerkje wel

2 likes

Dacht ik ook maar als ik de ref opzoek in combinatie met dit uurwerk hebben ze het allemaal niet.

1 like

De meeste niet idd, maar ik heb er wel eentje gevonden waar er wel vijsjes zitten

Ja maar de mijne ligt er zo in:

Wat jij aangeeft zijn wel schroefveren voor kastschroeven, maar op de foto zie ik geen groef oid waar zo’n klemmetje onder geschoven kan worden.
Ik denk eerder dat je een metalen opvulringetje mist.
Iets zoals op deze foto:

1 like

Daar waar in mijn antwoord schroefveren staat, moet schroefgaten zijn natuurlijk.
Autocorrect…. Pfffff……

Misschien zou je een dunne ring kunnen 3D-printen om het uurwerk heen, in de vorm van de kast?

2 likes

Ja in elk ander horloge zou dat kunnen maar in een vintage Piaget verwacht ik dat niet. Het is verder namelijk best kwalitatief spul. Maar dank voor het idee!

Mijn praktijkervaring met horlogetechniek is nul, maar het interesseert me zeer. Misschien horen in de schroefgaten toch schroefjes? En misschien moeten die zover uitsteken dat de kastbodem tegen die schroefjes drukt en zo het uurwerk op zijn plaats houdt ?
Ik vond een foto van een open Piaget met daarnaast drie intrigerende schroefjes https://image.invaluable.com/housePhotos/artcurial/48/613048/H1118-L133280616.jpg

Dank voor het idee! Je naam brengt wel enige statistiek traumas omhoog :wink: Ik had er zelf ook al overna gedacht maar als ik naar de binnenkant van de kastdeksel kijk zie ik in het goud geen duidelijke plek waar de schroefjes op gerust zouden hebben. De schroefjes op die foto zijn denk ik van de kastdeksel. Zo zien mijn kastdeksel schroeven er ook ongeveer uit namelijk.

1 like

Vreemd. In dit soort 2delige kasten, aka “schoenpoetsdoosjes”, zit het uurwerk vaak precies pas in het achterdeksel. Bij mijn Gruen horloges die wiebelen, lijkt het uurwerk ooit vervangen door een net iets ander uurwerk/kaliber. Waardoor het bij opwinden wat beweegt.

Zit de speling in het achterdeksel?

Ook dat is niet het geval geloof ik. In de 13401 hoort wel echt een 12pc1. Volgens mij is hij zelfs zo teruggekomen van een Piaget service…

1 like

Er horen geen schroefjes of kastplaatjes in om het uurwerk vast te zetten in de kast, uurwerk hoort in het deksel te vallen en dan te klemmen als de kast dicht zit.
Vrijwel alle vergelijkbare modellen van Piaget, AP, Vacheron en Patek werken zo.

Is de speling radiaal of axiaal? en is het met de kroon in normale stand of alleen in de uitgetrokken stand?

1 like

Vermoed dat de wijzerplaat rondom een heel klein beetje vervormd is en hierdoor klemt het geheel net niet 100%. Hoeft maar een paar 100e van een millimeter te zijn.

Zou er niet mee gaan “rommelen” en zoals @Floris155 benoemd: geen schroeven in de gaatjes doen, hoort leeg te zijn. de platine is voor zowel een klempassing [ zoals in deze kast ] als voor montage met schroeven en plaatjes gemaakt.

3 likes