Wie heeft er penanker horloges

Ruhla digital met het bekende UMF 24 kaliber.

3 likes

100 jaar oud!

5 likes

De familie Racine, juist die van Enicar, hadden ook een familielid die zich bezig hield met penanker uurwerken

2 likes

Deze ook gaat ook naar de 100 jaar

Voor de opknapbeurt

1 like

dees blijft toch erg gaaf hoor!!

Nog een luidruchtig penanker horloge.

[URL=http://nl.picturepush.com/public/14173833]

[/URL]

En niet te vergeten: Buler

[URL=http://nl.picturepush.com/public/14173819]

[/URL]

1 like

Ik heb deze.
Goed af te regelen en loopt goed op tijd
Draag hem niet
Zou hij dan meer afwijken?

Een paar jaar geleden vond ik deze op de Rikketik beurs. Onder in een doos meuk. Twee Euro. Messing kastje en helemaal groen uitgeslagen. Gebarsten en donkergeel verkleurd plastic glaasje. Maar het liep prima, met het geluid van een 50-er jaren Hema wekker. Schoongemaakt, nieuw glaasje en een mooi vintage bandje er op. Ik draag hem niet (wil geen groene strepen op mijn pols en te klein, 32 mm. Ik wind hem af en toe wel op en geniet van het getik als ik er langs loop. Hij staat, samen met een tiental andere van die ‘poor men’s’ klokjes in een display. Er zit ook nog een geĂ«rfd exemplaar van m’n opa tussen. Soms wind ik ze allemaal op en het geratel van al die penankertjes bij elkaar is echt heel apart om te horen. Zo zie je maar dat je, als verzamelaar, ook van dit soort klokjes (gemiddelde aanschafprijs € 5,–) heel veel plezier kan hebben. Fascinerend dat die primitieve uurwerkjes na gemiddeld toch zo’n 60 jaar ouderdom het nog steeds redelijk tot goed doen.

Hier de ‘Inventic’ met, naar ik meen, een Baumgartner 670 uurwerkje.

Hier nog het penanker klokje van opa. Sorry voor de rare kleurtjes in het metaal van de kast, het is een scan, geen foto, maar de mooie blauwe kleur van de dial kwam hier beter op uit


1 like

Waarom Penanker uurwerken zo ondergewaardeerd zijn weet ik niet
 'k vind het zelf wel mooi dat je toch met eenvoudige middelen een goed tot zeer goed lopend uurwerk kan bouwen


'k heb nog wat stalen pennen þ2 mm in huis
 ik denk er serieus aan om eens te experimenteren
 met een beetje mazzel zit er een mechanische klok in


Ik vind die Inventic wel erg mooi, moet ik zeggen.
Hier nog een paar penanker horloges.

En deze Carola. Pas overgenomen van een mede forumlid bij een partijtje van 5 horloges. Deze liep niet want het balans asje zat langs het lager !
Toch was het asje niet kapot terwijl de brug van de balans gewoon scheef zat van de spanning die er op stond. Toen de balans weer goed zat, liep ie meteen.

Hier hebben ze een erg goedkoop geperst/gegoten uurwerkkast gebruikt. Om het horloge een beetje degelijk aan te laten voelen hebben ze er een aantal losse stalen ringen in gelegd.

Dit simpele uurwerkje doet luidruchtig zijn werk in dit horloge. Een oude wekker is er niks bij. Zelfs een secondewijzer kon er niet meer af.

Doordat de kast uit Ă©Ă©n stuk geperst is, moet het uurwerk er via de voorkant uit. De wijzerplaat wordt door het glas vastgehouden waardoor ze ook weer een paar schroefjes konden weglaten waarmee normaliter de wijzerplaat mee vastgezet wordt. Scheelt toch weer een paar cent.

3 likes

Wat je eigenlijk zegt is dat ik 2 jaar geleden ook genept ben met een zooitje ijzeren ringen in een feitelijk cheap ass kermisklok ?
en ik dacht nog wel een uniek waardevol verzamelobject te bezitten
 :disappointed_relieved:

2 likes

Veel jaren 70 duikertjes hadden een penanker uurwerkje onder de kap.
Aan fantasie op de wijzerplaat geen gebrek.

2 likes

Penankers zijn jarenlang de ruggengraat van de Zwitserse horloge industrie geweest doordat ze goedkoop te produceren waren.

3 likes

Met een OISA (Italiaans) Xaros uurwerk. De fabriek bestaat nog steeds.

4 likes

Vaak hebben ze prachtige wijzerplaten

Deze Medana heeft een MST penanker uurwerk.

En een leuk uurwerk om te zien.

En stiekum een afbeelding van de Oris penanker chronometers uit een boek.

4 likes

Ik ben overigens nog steeds op zoek naar een goede balans voor een EB 8021 of een donoruurwerk met goede balans.

1 like

Stiekem best wel leuke exemplaren ertussen. Heb alleen het idee dat er weinig aan te prutsen valt, dus kapot is kapot. Of valt dat wel mee?

Ook zie ik bij sommige 15, 17 of meer jewels op de plaat staan. Loze kreten of liggen die er los in of zoiets? :wink: