Wie heeft er penanker horloges

Georg Roskopf ontwikkelde eind 19e eeuw een soort ankergang uurwerk dat in plaats van dure robijnen anker stenen, met gewone stalen pennetjes werkte. Deze methode was goedkoop te produceren en was toch redelijk nauwkeurig. In ieder geval nauwkeuriger dan de veel gebruikte cilindergang uurwerken. Toen men overging van zakhorloges naar polshorloges werden deze penanker of stiftanker uurwerken ook in polshorloges gebruikt. Ze zaten veelal in de goedkope horloges en er zijn er miljoenen van verkocht totdat de goedkope quartz uurwerken in opkomst kwamen. Er zijn zelfs penanker uurwerken die het tot chronometer hebben geschopt (Oris)

Dit topic is niet bedoeld om de penankers af te kraken, maar het zou leuk zijn als je je horloge met penanker uurwerk hier wilt laten zien. Want er zitten wel degelijk mooie horloges bij. Wat werd bespaard aan het uurwerk, werd vaak goed gemaakt door een mooie wijzerplaat.

Ik trap af met een paar penanker horloges die ik in bezit heb.

Anker-Sport met Uwersi penanker

Newmark met EB 8800

3 likes

Ik had deze, maar heb hem aan een collega gegeven. Ik zie hem dus nog wel regelmatig voorbij komen!

5 likes

Hier mijn Karex, met ook een penanker

5 likes

Dat is een mooie

1 like

hoe zit het eigenlijk dat je op deze penankers toch ziet dat er 21 of 17 rubis in verwerkt zitten zijn die ankerstenen wezenlijk duurder ?

1 like

Ze maken vaak meer geluid dan andere horloges

Esperanto met Parrenin uurwerk

De bekende Timexen

Du Maurier is een merk van Buler en heeft ook een penanker onder de kap

4 likes

4 likes

Een penanker is erg goedkoop te maken. Een gaatje boren en een pennetje lassen of persen is goedkoper dan met schellak een robijntje te lijmen in een moeilijk(er) te maken anker.

Ik heb een redelijk aantal van deze penankers en eigenlijk lopen ze niet eens slecht.

De Zheut van mijn opa. Grappig is ook dat er mod.21 op staat. Argeloze kopers moesten dan denken dat er 21 rubis in zaten. En zeker omdat er ook nog Jeweled onder staat. De enige Jewel zie je op de wijzerplaat zitten.

3 likes

Heb er een van, volgens mij, de grootste penanker-horloge-producent vroeger. Idd prachtige dial imo.

5 likes

Ik weet niet wie de grootste penanker producent was. Ruhla of Timex…en als we zakhorloges erbij nemen dan komt Roskopf ook erg ver. Kleinzoon Louis Roskopf schijnt alleen al 50 miljoen horloges verkocht te hebben onder zijn naam.

Ook Ronda heeft zich bezig gehouden met penanker uurwerken

In deze Wolbrook zelfs met alarm functie

3 likes

mijn enige pennetje…een Oris cal291 volgens kenners 1 van de beste penankers ooit gemaakt.

2 likes

Volgens mij heeft de Cincaset ook een penanker en 17 rubis

iets van 43 jaar oud en waarschijnlijk nooit geserviced maar loopt zonder problemen bijna 2 dagen op 1 volledige winding met nauwelijks 1 minuutje winst.

2 likes

Oris had er een soort kunst van gemaakt om zo nauwkeurig mogelijke penankers te maken. Er waren er zelfs die chronometer gecertificeerd waren. Er was tot 1966 ook een wet in Zwitserland waarin vastgelegd was welke fabrikant steenankers mocht maken en wie penankers moest maken.
Het is met Oris toch nog goed gekomen.

In Veel "digitale " horloges uit de 70s tikt een penanker. In dit geval een EB 8800 (EB=Ebauches Bettlach)

3 likes

Das een best aantal maar Ruhla heeft iig meer dan 100 miljoen keer horloges met penanker-kaliber UMF 24 gemaakt!.

1 like

je merkt ook aan de gang van zo’n 291 dat hij goed in elkaar zit .
De meeste penankers zijn nogal luidruchtig qua tik geluid en lopen vaak veel te snel.
Mijn Oris tikt eigenlijk net als een goed steentje heel zacht en soepel…ja zelfs na 30+ jaar zonder enige service.

Het ziet er alleen niet uit :smile:

1 like

Maar je had ook nog gewoon Roskopf, Rosskopf ( met SS), F.E.Roskopf. maar ik denk dat Ruhla er inderdaad meer gemaakt heeft.

1 like

Duizelingwekkende aantallen iig. Mooi dat er weer eens aandacht aan de vaak verguisde penankers wordt besteedt!

:smile:

3 likes