Wie heeft er Swatch(es) / is Swatch-liefhebber/verzamelaar?

Nu ik een aantal Swatches heb gehad, en er nog 4 in bezit heb (een 5e komt een dezer dagen binnen) begin ik wat warme gevoelens voor hun modellen te ontwikkelen, op basis van de ruime keuze, leuke designs en de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Dan heb ik het overigens over oudere Swatches, ik heb nl. geen nieuwe in bezit.

Dat Nick Hayek met zijn concern allesoverheersend is in de markt zegt wat mij betreft veel over de aantrekkelijkheid en kwaliteit van het merk en de submerken die onder de Group vallen (zie http://www.swatchgroup.com/en/brands_and_companies) waarvan ik sommige niet eens kan betalen ;), hoewel dit ā€˜monopolieā€™ voor mensen/bedrijven (zoals Arie Kabaalstra) die ETA-uurwerken willen inkopen, helaas tot problemen leidt gezien de beperkte beschikbaarheid/relatief hogere prijs, zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1871972. Hoe dan ook, ben ik benieuwd wie van jullie er Swatches bezitten, welke modellen jullie hebben en of jullie iets over je gevoel bij dit merk kunnen vertellen.

Mijn Swatch Heracles, een van de weinige automatische uurwerken die door Swatch zijn uitgebracht, blijkt een gangreserve van minstens 63 uur te hebben (nagemeten, d.w.z. van vrijdagochtend 07.00 u tot zondagavond 22.00 u. heb ik deze niet gedragen, lag op mijn nachtkastje en was de hele tijd blijven doortikkenā€¦), volgens mij is dat een ver bovengemiddelde reserve (toch?).

Beste groet,

Ondanks dat ik er van baal dat ETA niet veel levert buiten de eigen deuren, ben ik wel fan van de horlogesā€¦ al is het maar een plastic ding van een paar tientjesā€¦ ze hebben wel leuke dingenā€¦

Ik heb zelf een ā€œSwatch Accessā€

(plaatjes even geleend van Interweb")

(hmm plaatjes doen het nietā€¦ ik maak binnenkort plaatjes)

in de wijzerplaat zit een donkerbruine randā€¦ de kleur van tape uit een cassettebandjeā€¦'t is ook hetzelfde spulā€¦de gedachtengang hierachter was: je kan die ā€œtapeā€ laten laden met een toegangspasje voor van alles en nog watā€¦
Ik kocht dit horloge indertijd bij Snowworld in Zoetermeer, met een jaarkaart eropā€¦
't design met een kaart van een Berlijnse Metrolijn eropā€¦ en station Potsdammer Platz midden op de wijzerplaat vond ik gewoon gaafā€¦ dat ook ingegeven door mijn liefde voor spoorwegenā€¦

't is de enige Swatch die ik heb, maar ik koester em welā€¦

Mijn beste,

Tja, wat is een verzameling!! Ik heb (eveneens) 4 Swatch horloges:
de Swatch Red-Sunday en de Swatch Dark Rebel.
Deze 2 Swatch horloges draag ik nog regelmatig. Met name de Dark Rebel.
Van de overige 2 weet ik zo snel de naam niet.


Swatch Dark Rebel.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

1 like

Weinig automaten? Dan heb je nooit echt goed gezocht. Daar hebben ze er best veel van hoor. Ik heb er maar 1 trouwens.
De yas100 body and soul.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,480652,480652#msg-480652

Goedemiddag Marco,

Ook leuk, deze doorkijk-automaat. Is de achterzijde ook opengewerkt?

Heb zojuist nog even naar de collectie gekeken, ik vond ondertussen 6 paginaā€™s automaten (http://www.swatch.com/zz_en/watches/finder.action-search.pid-0.html). Dat zijn er wel meer dan ik dacht, maar ten opzichte van het totaal aantal Swatches dat sinds 1983 is verschenen zijn dat er toch maar een beperkt aantal.

Vriendelijke groet,

Als je op mijn link klikt in mijn post zie je het horloge van de voor en achterkant. Hij is helemaal open ja.

Al jaren draag ik Swatch een warm hart toe. Enerzijds vanwege de redding van een aantal gerespecteerde horlogemerken en anderzijds door hun grote veelzijdigheid in het aanbod van modellen, grondstoffen en technieken.
Natuurlijk heb ik ook een aantal Swatch horloges:

Om te beginnen een erg zeldzame autoquartz

Gerard van Hienen uploaded this image to Gerard van Hienen uploaded this image to

Het 46mm metende slagschip:

en een paar automaten

Gerard van Hienen uploaded this image to

Dā€™r zijn er nog wel een paar, maar daar heb ik ff geen foto van;)

1 like

Heb ook zoā€™n Heracles gehad, maar die liep dacht ik maar 40 uur door :wink:

sharkbyte Schreef:

Heb ook zoā€™n Heracles gehad, maar die liep dacht
ik maar 40 uur door :wink:

Hi Marc!

Leuk dat je reageert. Ik was echt verbaasd na die bijna 3 dagen. Wie weet houdt deze het nog wel langer vol, ik zal het eens gaan proberen.

Hoe gaat het met de Seiko?

Vriendelijke groet,

Ik heb er twee, een onlangs overgenomen 007 you only live twice Swatch en een andere. Die andere moet nog ergens bij mijn ouders in huis liggen, ik heb hem al bijna 25 jaar niet meer gezien.
Het was een van de eerste transparante met een fluoriserende gele semitransparante dial die nuet helemaal gevuld was. Ik zou hem graag terugvinden of een zelfde kopen. Ik ken het model alleen niet, ik dacht dat het een yellow fish was, maar dat blijkt niet te kloppen.

Die op de 6e foto is net een speedmaster, moest twee keer kijken.

Leuk dat je een Swatch topic gestart bent. Zelf ben ik helemaal content met de Seiko. Hier geen spijt :slight_smile:
Nu nog op het originele staal, maar vandaag een mooie blauwe band binnengekomen.
Nu alleen nog iemand zoeken die 'm uit elkaar kan halen om de ā€˜niesspetterā€™ aan de binnenkant van het glas weg te poetsen :smiley:

Mijn eerste horloge kreeg ik van mijn peetoom, een swatch. Ik was toen 7. Het ding had ik altijd om, overdag en zelfs snachts. Toen deze na heel wat jaren kapot ging heb ik wederom een swatch gekocht (en daarna nog een, en nog eenā€¦).

Met mijn Swatch Secret Agent (irony - chrono) heb ik van 1997 tot 2011 gedaan. Toen ging deze stuk en kocht ik mijn eerste automaat.
Sinds 2011 zijn er weer 3 swatches bijgekomen. Een 33mm (nostalgisch gevoel, toen ik 7 was een enorme klok, nuā€¦) een 42 mm dark rebel en de black friday.

Eerste horloge, hierdoor zal ik altijd een zwak voor Swatches houden.

Ik heb de New Gent Blue Rebel:

Er zijn niet zoveel Swatches met datum. Dit is een day-date. Ik ben waarschijnlijk Ć©Ć©n van de weinigen die graag een datumaanduiding op zijn horloge heeft.
Een groot nadeel van de quartz modellen vind ik dat ze zo snoeihard tikken. Het batterijluikje vind wel weer handig. Maar er zijn natuurlijk meer merken die zoā€™n luikje hebben.

Groet, Jurgen

ik heb deze:

Ik heb er eentje. Is ook het enige model dat mij aanspreekt bij Swatch. Bekomen door ruil. De Blue Rebel vind ik mooier.

1 like

Ah, toch nog even gezocht in mijn mail history en het was de Swatch Techno Sphere uit 1985.

Okā€¦ zoals beloofdā€¦ een Plaatje van mijn Berliner U-Bahn Uhrā€¦

de ā€œkaartā€ loopt van Ruhleben naar Vineta Strasseā€¦ de lijn U2

wel een leuk idee voor een horloge vind ikā€¦ daarom heb ik em ook gekochtā€¦ :)'k ben alleen nog nooit in berlijn geweestā€¦ maar als ik daar eens komā€¦ dan ga ik die route eens rijden.

Nooit iets met swatch gehad ā€¦

Edit

Ik bedenk me net dat ik ooit in de koopgoot verlekkerd naar een soort duikhorloge van het merk heb gekeken met felgele details.

Die auto quartz is geweldig!

Zelf heb ik 4 swatches:

Een irony automatic: de midday sun

Eentje uit mijn jeugd die ik nooit gedragen heb:

En dan nog 2 van de irony automatic chronographs met het ETA c01.211 movement:
De silver class:

En de Blunge:

Deze laatste 2 tikken lekker luid!

1 like