Wie heeft informatie over deze drie vondelingen?

Een vriend heeft mij drie horloges gegeven met het verzoek om na te gaan ‘wat het is’ en of het zinvol is om kosten te maken om ze weer in goede staat te krijgen. Zelf heb ik als horlogebeginner niet veel meer kunnen doen dan wat foto’s maken en wat uiterlijke kenmerken te noteren. Daar komen ze:

Seiko Quartz 4004
Japan 0903 5019T
5N B33 (op achterzijde)
Bandaanzet code Z059

Glas beschadigd – Band moet worden gerepareerd, cq vervangen

Buren Grand Prix
265208 (achterzijde)
Handopwinder?
Kroon + glas beschadigd
Loopt prima

Favre Leuba
Genève
40326 – 216 (op achterzijde)

Ik hoop op jullie kennis en bereidheid om deze te willen delen! Alvast dank.

Hans cp namens Frans A.

Hangt er vanaf wat de kosten zijn. De Favre Leuba is van de drie het meest waardevol c.q. het mooiste merk. Ik weet niet wat hieraan mankeert?
De Buren: waarschijnlijk is het erg moeilijk om het juiste glas te vinden. Je kunt daarom het beste met polijstpasta (ca. 8 euro bij Hobby Klok) het glas polijsten. Je zult waarschijnlij niet alle krassen wegkrijgen, maar het gals knapt er wel van op. Voor de beschadigde kroon is wellicht op een horlogebeurs (Rikketik) wel een andere te vinden (als je heel veel geluk hebt misschien ook een ander glas!).
De Seiko: Via interne kun je misschien voor ca. 15 euro een mooie nieuwe horlogeband vinden (martkplaats bijv.). Glas zal ook hier vrij moeilijk te verkrijgen zijn. Miischien biedt ook hier de Rikketik-beurs uitkomst.

Misschien ter indicatie een schatting van wat de horloges in nette staat waard zijn (denk ik):
Favre Leuba: 200 euro,
Buren: 75 euro,
Seiko: 45 euro.
Dan weet je ongeveer wat reparatie mag kosten.

Succes.

Niels

Hi Hans,
Die Seiko Quartz is weinig waard en ook niet erg interessant.(behalve voor de eigenaar :slight_smile: misschien)
zelfs na reparatie, nieuw glas en nieuwe band.

Die Buren is wel interessant ,mooi klokkie,wat is de diameter van de kast , en is het goud of doublé ?

Die Favre ziet er bizonder uit, wat zijn dat voor band aanzetten,'t lijkt wel een vestzak horloge
zelfde vraag verder, goud of doublé en kast diameter.

groet, André

Hartelijk dank zover voor de eerste reacties. Zowel de Buren als de Favre L hebben een kastdiameter van (pakweg) 30 mm. Bij de Buren zie ik van opzij eigenlijk zowel goud(kleur) als zilver of staal, tikje Bi dus… De bandaanzetten van de Favre L zijn als het ware klauwtjes die recht naar onder steken , maar ik zie wel gaatjes waar een band in bevestigd kan worden (circa 19 mm). Tja en of het goud of double is, daar laat ik toch maar liever iemand anders over oordelen. De Seiko, zo merk ik uit de eerste reacties zal dus geen plaatsje in het Seko museum krijgen…?

hans cp

Die Buren is dus doublé, beide horloges zijn wel heel klein van formaat,zelfs voor vintage exemplaren.
door die bizondere bandaanzetten lijkt mij de Favre het meest waardevol.
waarde Seiko 5,- - waarde Buren 40,- waarde Favre Leuba 60,- (indien 14K goud 125,-)
op de achterkant (binnen of buitenkant) van de Favre zou 14K of 18K kunnen staan.
vaak staat er dan ook op één van de bandaanzetten aan de onderkant een miniscuul goudmerkje,
kwestie van zoeken met een vergrootglas en goed licht.

Groet, André