Wie helpt het mysterie te ontrafelen

Mijn vader kwam vandaag weer eens thuis met iets. Hij had bij een monteur op zijn werk (Luchtmacht) een klokje zien liggen.
Aangezien hij er 2 had mocht hij er eentje van hem meenemen.
Natuurlijk de mooiste uitgezocht.



Ik was wel benieuwd. Hij dacht iig dat het een quartz was, maar toen ik hem schudde bewoog de secondewijzer als een automaat…

Toch maar even openschroeven, en dit kwam tevoorschijn…
even nagezocht bij Ranft, en het blijkt een ESA 9154 Dynotron te zijn, met jawel een balans…



Omstreeks 1970, maar hij ziet eruit als nieuw.

Maar dan de vraag: waar komt die horloge vandaan…Het is iig geen overzette kast, aangezien de achterkant van de kast gesigneerd is met Zodiac.


Waarschijnlijk komt ie uit een voertuig, vind hem namelijk wat klein voor een vliegtuig.
De monteur wist het zelfs overigens ook niet…

MIsschien dat iemand hier iets weet…

Hoi Tom,

Ziet er goed uit, spijtig dat het niet compleet is.
Moet dus ergens in gezeten hebben, een lunette met band aan of zo iets. Ik zou het anders niet weten.

Dit type caliber noemt men " Dynotron". Is dus elektrisch, er wordt een inductie opgewekt in de spoel door de magneten die op het balanswiel zitten en door het passeren van deze magneten over de spoelen. Zo krijgt de balans zijn volgende impuls.
Het uurwerk wordt gestart door de kroon ui te terkken en terug in te duwen, een hefboom die de balans tegen houdt komt vrij en de balans begint te draaien.
Het type batterij dat er in moetis energyzer 343 1,35v en zijn niet meer te krijgen. Met een 344 (1,5v) lukt het ook.
Heeft een schommelingsgetal van 28800 sch/u.
Om de batterij te vervangen moeten er twee schroefjes van de bevestigingsplaat van de batterij verwijdert worden.

leuk ding , en de info van freddy maakt het helemaal compleet (tu)

Vreemd ding Tom. Dus leuk! Het uurwerk (type) ken ik wel, quartz met balans. Nmm een van de eerste quartz types.
Ik neem aan dat de wijzers en cijfers lichtgevend zijn? En zit er een magneet in (of is er ruimte voor)?