Wie helpt me? Amplitude

Hallo!

Ik heb een vraagje aan de kenners hier op’t forum. Ik heb een seiko presage spb041j die een jaar oud is. Maar alsk hem op de timegrapher leg zie ik dit:

Hoe zou het komen dat ie met zo een grote afwijking loopt na 1jaar? Is altijd zorgvuldig gedragen

Gegroet Ben

Seiko geeft zelf aan dat hij niet meer dan 15 seconde per dag achter mag lopen, ik zou er even mee terug gaan naar de verkoper of direct naar Seiko. Heb je enig idee hoe het horloge liep toen je hem kocht?

Toen liep ie zoals een klok (pun intended). Snap dus niet hoe dit kan. Een vriend dacht al eens aan demagnetiseren?

1 like

Demagnetiseren alleen als hij te snel loopt

3 likes

Zover ik weet gaan horloges wanneer ze gemagnetiseerd zijn juist veel sneller lopen. Ik heb er wel eens een gehad die daardoor meer dan een half uur per dag vóór liep.

Afwijking van - 29 is normaal niet verontrustend, maar de amplitude is heel laag voor een nieuw horloge. Zou eigenlijk tussen de 270 en de 320 mogen liggen. Beat error van 0,9 is ook iets aan de hoge kant.

Deze combinatie wijst op het feit dat een service nodig zou kunnen zijn.

Ik zou er even mee terug naar de juwelier als het binnen de garantie is en anders een horlogemaker.:slightly_smiling_face:

1 like

Moet de lift angle 52 zijn?

2 likes

Op elke positie op de grapher doet ie dit

1 like

Je moet de lift angle misschien met de hand naar 53 gr zetten, want die zit niet standaard ingevoerd. Tikgetal 21.600 vond ik net.

Ja scherp! Kan ook 53 gr zijn lees ik net.:slightly_smiling_face:

Deze Seiko’s hebben meestal toch een amplitude van ongeveer 240 graden toch? Dan is 230 niet eens zo gek…

1 like

Bij een Seiko niet hoor. Een nieuwe Seiko zit meestal rond de 260-270. Amplitude is zeker niet verontrustend laag voor een Seiko.

Maar er is op het forum al meer voorbij gekomen over de slechte lange termijn prestaties van de 6r uurwerken. Na enige tijd gaan ze namelijk een vrij grote afwijking vertonen.

4 likes

Dankjewel Daniel! Weer wat bij geleerd.:blush: Ik heb nooit aan Seiko uurwerken gewerkt, dus beoordeelde het zoals je gebruikelijk het gemiddeld Zwitsers horloge van goede kwaliteit beoordeelt.

1 like

Wel, dat kan best eens komen als de armbeweging met een schok stopt bijvoorbeeld bij golf of honkbal. zie mijn antwoord in de topic Het grote horlogegerelateerde “domme” vragen topic
Als de raquette wat losser op het kompas is bevestigd, kan het zijn dat bij elke ruwe beweging of stoot met de pols tegen bijvoorbeeld een vast object deze raquette beweegt en zich ontstelt, verplaatst,
Een 100ste millimeter kan al seconden schelen. Dat kan in dit geval ook wel eens zo zijn.
Overnieuw afstellen en vervolgens kijken of de afwijking blijft of dat het probleem is opgelost.

2 likes

Is dat zo? Dat verklaart misschien waarom mijn sarb033 een afwijking van 1 minuut heeft binnen een jaar :thinking:

Dat is nauwkeuriger dan een horloge met COSC chronometer certificaat. :slightly_smiling_face::thinking:

3 likes

Haha, ik zie nu dat ik het wat ongelukkig heb geformuleerd. Ik bedoel 1 minuut per 24 uur, terwijl het horloge nog geen jaar oud is.

1 like

Kijk maar naar de vele topics die worden geopend er over. Een week of 1-2 terug was er nog eentje bijvoorbeeld. Het is toch wel een serieus issue van de 6r serie uurwerken… Veel van mijn Seiko’s van 40+ jaar lopen in ieder geval nog strakker dan sommige van de paar jaar oude 6r15s die ik had.

2 likes

Dat vind ik voor een bijna nieuw horloge ook teveel. Misschien is het voor een horlogemaker toch beter af te stellen; ik weet het niet. Toen ik er gisteren op ging Googelen, kwam ik wel tot dezelfde conclusie als onze Daniel @koekoek. De commentaren op internet bevestigen absoluut wat hij zegt.:slightly_smiling_face:

Ik heb echter een SARB017 Alpinist (ook 6R15) van ongeveer een jaar oud en die wijkt slechts enkele minuten (2 a 3) per week af. Soms gaat het dus ook goed.

1 like

De meeste problemen zijn er met de “c” versies. Volgens mij kreeg Seiko ook hoogte van het probleem en heeft toen enkele jaren terug de “d” update van het uurwerk gelanceerd. Ik zou eigenlijk niet weten of het probleem bij de “d” versies verholpen is.

1 like

Ik zal van het weekend eens kijken welke versie ik dan heb. Op de wijzerplaat staat die lettertoevoeging niet vermeld achter 6R15. Zal misschien op de rotor staan. Morgen eens kijken.:slightly_smiling_face: