Hallo allemaal,
Ik kwam dit oudje tegen op zolder op een uitgedroogde Nato (?)
Kan iemand me vertellen waar ik naar kijk? Buiten dat het een omega is.
Het mooie is. Hij loopt nog wel
Hallo allemaal,
Ik kwam dit oudje tegen op zolder op een uitgedroogde Nato (?)
Kan iemand me vertellen waar ik naar kijk? Buiten dat het een omega is.
Het mooie is. Hij loopt nog wel
Zie alleen dat het volgens mij geen nato is maar een perlon. Leuke zoldervonst!
een Perlon? Thanks
weer een nieuw woord geleerd.
Ziet er vrij vroeg uit.
Een foto van de onderkant (het seamasterlogo) zou helpen
Meestal staat het woord Seamaster boven de zes en niet onder de twaalf.
Jammer van het remspoor van de uuwijzer.
Ik lees net, dat de Seamasters de eerste Omega’s waren met een O-ring voor de waterdichtheid.
Ben benieuwd of daarvan nog iets over is.
Ik zie nu pas dat er onder Seamaster nog automatic staat.
Mischien ook de reden dat hij spontaan begon te lopen. als ik hem open heb (als het lukt) post ik nog wel een foto.
thanks voor het meedenken.
Als ie decennia op zolder heeft gelegen en je wilt m weer in orde laten maken dan zou ik m niet teveel laten lopen
Toch benieuwd… Hij is open en in zie hier en daar een los schroefje plus de rubberen ring (O-ring?) die niet uitgedroogd is.
De achterplaat heeft aan de binnenkant wel het Omega tegen als opdruk.
Bumperautomaatje dus. Leuke vondst!
bumperautomaat. wat houdt dat in? ik ben geen kenner jongens.
Dit vond ik online:
Classic Omega Seamaster 2577-6 – Cal351 or 354 – 17 jewel Auto
Inderdaad een bumper. Dat wil zeggen dat het slingergewicht van de automaatmodule niet ronddraait zoals een rotor. Deze stoot heen en weer tussen twee veren, vandaar de naam bumper.
Aan het serienummer te zien 1951 of 1952. Het schroefje dat los zit, is van de wieltreinkloof, die zou je vast kunnen draaien als je de juiste maat schroevendraaier hebt.
Het werk heeft een nummer in de 12 miljoen dwz dat het tussen 1950 en 1952 gemaakt is.
Het werk is er een uit de serie 28.10/30.10 352 enz.
Kleine annecdote:
De toenmalige (1948) chef ontwikkeling van Omega werd door de commercieel directeur onder druk gezet om snel een nieuw waterdicht en robuust horloge te creëren.
Hij leverde een paar schetsen met de opmerking, dat hij er niet gelukkig mee was, want te zwaar, te log enz. Waarop de directeur hem onderbrak met de opmerking, dat het precies was wat hij zocht.
Volgens de Omega Vintage site is het model uit 1949 oorspronkelijk met een kaliber 351 en vanaf 1952 uitgerust met een kaliber 354.
Kijkende naar de manier waarop de text op het werk geschreven is zou het een 351 kunnen zijn (als de afbeeldingen in het boek kloppen)
Als je hem dichtdoet pas dan op voor de O-ring, die gedeeltelijk uit de gleuf gesprongen is.
Oke dus geen gekke vondst zo tijdens het opruimen. Bedankt allen voor de reacties!
Iemand nog tips bij wie ik moet zijn voor een opfrisbeurt?
Volgens mij is dit er niet een om op de rommelmarkt te verkopen.
Bijvoorbeeld
Ferrie Schweitzer ( http://www.vintagehorloges.nl Omega specialist in Heerlen), Freddy hier op t forum (in België)
Of Nico Rijsman in Culemborg
Het is een caliber 353, datasheet geeft aan 1954.
De 353 heeft een eenvoudige kompasregeling, de 354 is voorzien van een zwanehalsregeling.
Met vriendelijke groet,
Inca
Ik denk dat je een 351 bedoelt? Het horloge heeft namelijk geen datum.
Klopt.
Bedankt.