Wie helpt mij met repareren

Hallo…

Ik heb deze dinges vervangen… Maar ik krijg de stift niet meer het uurwerk in.

Kan hem er een stukje induwen en

1 like

Kan hem er een stukje induwen en de tijd verzetten, maar krijg 'm niet zover dat ie blijft zitten en dat ik kan opwinden

4 likes

Welke dinges? Duidelijke taal :joy:
Bedoel je de tirette, de tiretteveer? Of iets anders.

1 like

Je hebt de tirette te vast gezet, iets losdraaien en dan de opwindas erin duwen, dan de tirette weer vastzetten.

1 like

Mijn standaardregel - vanuit geheel vastgedraaid; precies 1,5 hele slag losdraaien; dan eventueel licht met de schroevendraaier er op drukken, stift indrukken, tiretteschroef weer vastdraaien. :ok_hand:

Zeker als ik een Speedmaster Pro binnen krijg voor een kast-servicebeurt (pushers er uit en schoon/ingevet, dekselpakking, grote schoonmaak kast) is het nogal cruciaal dat dit goed gaat. Anders mag ik alle wijzers en de plaat afnemen, en naderhand (terugleggen van de hebel in het liggend opwindrad) weer terugplaatsen. :sweat_smile:

5 likes

Goed bezig, niet met een scherp mes bezig gaan :wink:

1 like

Oké doe alsof ik een robot ben die niet begrijpt waar je het over hebt

Waar moet ik draaien?

Deze dinges

3 likes

Die dinges is een tiretteveer. Het draaien doe je aan de tiretteschroef. Die zit aan de werkzijde van je uurwerk (even omdraaien).

Ik bewonder enerzijds je moed om dit te doen, maar zonder enige basiskennis (ook qua terminologie) wordt het wel een moeilijk verhaal zo.

5 likes

De tiretteveer. Misschien handig om dr Google er even bij te pakken voor de specifieke onderdelen :wink:

3 likes

Dit helpt de onderdelen te benoemen.

Wat @PeterLC bedoelt is dat aan de andere kant van het uurwerk een schroefje zit, waarmee je de tirette vastdraait (tirette bovenste rode pijl schroefje bij de onderste).

De tirette zorgt er voor dat de opwindstift in het uurwerk blijft zitten, als de schroef is aangedraaid. Dus de schroef een klein stukje losdraaien (1,5 slag) dan de opwindstift erin en weer aandraaien.

8 likes

Thanks allemaal

Ik had hem weer in elkaar en de wijzers er weer op maar nu flikkeren er 2 indices er af.

Ben er klaar mee :grin:

6 likes

Hela, de moed niet opgeven he, het gaat je lukken.

3 likes

2-componentenlijm en een heel vaste hand! :sweat_smile: :partying_face: Het mooie is, met een penhoutje verwijder je de lijmresten na een uurtje drogen voor 100%. Hier waren ook 2 indexen afgedonderd na een val. Zeg jij maar welke dat waren.

Horloge hier weer terug aan de pols van de eigenaar.

5 likes

rechterschoen uittrekken en een paar keer goed op meppen.

*Disclaimer: ik betaal dan ook mensen voor dit soort dingen

2 likes

Toegegeven, ik weet er weinig van, al heb ik wel een paar keer een zakhorlogeuurwerk uit elkaar gehaald. En weer in elkaar gezet

Ik consumeer het meeste van mijn horlogemaakcontent in de Engelse taal en de Nederlandse terminologie, die veel uit het Frans leent, zegt me niet zoveel.

Dacht al dat het een tiretteveer heette maar was onzeker en wou niet geroast worden :joy:

Thanks, toch had ik het net voor elkaar, ik moest dat veertje eronder een zetje pardon de bascule? geven en toen kreeg ik de stift er wel in en bleef de stift wel zitten.

Dit Schroefje bedoel jij he

Dat laatste heb ik niet. Zucht.

2 likes

Haha dankjewel, komt vast een keer goed maar vanavond even niet meer :wink::heart:

4 likes

Je hebt geluk, bij die Tissot zaten er geen pootjes aan de indexen/gaatjes in de plaat. Moest alles op zicht uitlijnen. Hier heb je maar HEEL weinig lijm nodig. Meng goed; en wacht een volle minuut na het aanbrengen van de lijm, met het plaatsen. Of stuur me een PB. :wink:

3 likes

Pff Das helemaal niet te doen, dacht dat dit de standaard was met die puntjes, of is dat uit de tijd dat mensen die plaatjes optuigden?? :joy::joy:

Aardig van je dat je dat aanbiedt!

3 likes

8 en 2?

1 like

Seriously, ik ben kritisch op mijn werk en ik zag echt niets meer van wat ik gedaan had. Maar je hebt half gelijk, toch nog. 1 uur en 2 uur. :wink:

4 likes