Wie helpt mij op weg?

Beste forumleden.
Afgelopen woensdag heb ik na heel wat naspeurwerk op dit forum mijn eerste berichtje geplaatst. Ik hoopte op wat advies omdat ik op korte termijn mijn eerste "echte"horloge wil aanschaffen. Dit wil echter nog niet lukken, daarom nog een poging. Volgens mij kunnen jullie me een eind op weg helpen.

Ondanks het feit dat ik erg gecharmeerd ben van een klasiek horloge gaat op dit moment mijn voorkeur uit naar het horloge van het jaar, de Oris TT3 Limited Edition (http://www.oris.ch/collections/collections_detail.aspx?id_collection=19&id_product=277&ln=en).
Ik vind het horloge prachtig om te zien en vooral het open uurwerk van de achterdeksel spreekt me erg aan.

-Is dit een verstandige aanschaf? Het is de bedoeling dat het een soort familiestuk gaat worden.
-Heeft een limited edition (3000 stuks) een meerwaarde?
-Hoe zijn de ervaringen met Oris?
-Naast Oris heb ik ook hele mooie horlges van Edox gezien, hoe zij de ervaringen met dit merk, want dit merk kom ik nauwelijks tegen op het forum.

Verder ben ik benieuwd wat voor kortingen er gebruikelijk zijn?
Het gaat namelijk om de aanschaf van 2 x TT3’s en vermoedelik 2 x Oris Atelier lady Date (http://www.oris.ch/collections/collections_detail.aspx?ln=en&id_collection=15&id_product=2080)

Vast bedankt voor het meedenken en graag jullie advies.

Hoi HVR,

Inderdaad een mooi horloge, maar als je klassiek mooier vind, waarom blijf je daar niet bij? Vooral als je het leuk vind om het stuk in de familie te houden. (tijdloos design?)
Horloge van het jaar en een (vrij ruime) oplage van 3000 zeggen mij persoonlijk niet zoveel…

… maar als je zo’n stapel horloges koopt is er zeker wat met de prijs te doen!
Oris is gewoon goed. Ik heb zelf deze overwogen, misschien vind je ‘m ook mooi:

Oris TT 1 Divers Titan

Succes en als je iets hebt gekocht, s.v.p een fotootje hier.

Groet,
Michiel

Michiel,

Bedankt voor het meedenken. De TT1 die je toont is zeker mooi.
In eerste instantie dacht ik aan de Oris Atelier Pointer date, een heel mooi klasiek model dus.
De TT limited edition is iets heel anders, maar ook erg mooi. Gezien de beperkte oplage dacht ik dat dit mogelijk meer waarde zou houden. Als ik jou opmerking lees moet ik daar geloof ik niet zo veel waarde hechten.
Wat betreft de korting, op internet kom ik kortingen van 20% tegen voor 1 horloge, dus wat is dan reeel voor 4 ?

gr. Hans

De Oris TT3 Limited Edition lijkt me een te modern horloge om er 2 van te kopen en er een familiestuk van te maken, ondanks dat het wel een snel en mooi klokje is.

Voor mijn gevoel is een wat meer klassieke klok een betere keus, nu misschien niet helemaal maar over een fiks aantal jaren des te meer. Wat denken we van een bewezen klassieker bijv. een Omega Speedmaster ? Deed het vroeger, doet het nu, zal het altijd doen en past , qua kleding, ook overal bij.
Prijstechnisch denk ik dat je ongeveer in dezelfde bedragen moet denken alhoewel voor heel wat minder ook superklokken te vinden zijn.

Limited Edition: Klinkt leuk, maar meer is het vaak niet, volgend jaar kom er een andere “limited edition”. Enkele “ltd’s” van high-end merken zijn zeer gewild en daar worden hoge bedragen voor betaald, de normale merken doen zelden mee aan limited-hypes (met uitzondering van de Seiko yellow monster)

Afhankelijk van merk en type kan je korting nog iets hoger worden dan 20%. 30% zal het echter niet worden ondanks dat het 4 horloges zijn.

Beste Lucien,
Bedankt voor je advies. Ik zal de Omega eerst goed bekijken voor ik een definitieve keus maak.
Nav je opmerking heb ik ook wat verder gekeken naat de Limited Editions van de diverse merken en ben er achter gekomen dat 3000 niet zo “gelimiteerd” is in vergelijk met andere merken. Wat ik wel erg mooi vind is een achterkant met glas en volgens mij heeft de Speedmaster dat niet. Wel eea gelezen over het model en begrijp wat je bedoeld met een bewezen klasieker.
De zoektocht naar mijn eerste “echte” horloge gaat dus nog even door. Wordt wel steeds leuker het zoeken, mede met tips zo als die van jou.
Mocht nog iemand mij op weg kunnen helpen, dan hoor ik graag.

Beste HVR,

Als je een familiestuk wilt kopen met een klassieke uitstraling dan lijkt me Oris niet de meest logische keuze. Ik zie dit merk niet als een hoogwaardig merk met karakter: ze maken niets zelf meer en plaatsen alleen de band nog aan het horloge wat door een andere bouwer wordt geassembleerd. Bovendien zeggen hun gelimiteerde oplagen helemaal niets. Veelal kun je op internet (marktplaats/ebay/chrono24) oris limiteds kopen voor de helft vd prijs…

Normaal gesproken mag je van een Limited verwachten dat de prijs per jaar stijgt of minimaal hetzelfde blijft. Er zijn andere merken die klassieker zijn, zelf (in huis) ontworpen en gemaakt worden, een glazen achtekant hebben en kleine oplagen op de markt brengen die waardevast of zelfs een investering zijn.

Ik hoop dat je hiermee je zoektocht in een breder perspectief kunt zetten.

In ieder geval succes met je keuze!

Mvg,
Powerreserve

Is dit waar? Ik hoor altijd dat Oris zijn horloge helemaal zelf maakt (op de ETA uurwerkjes na natuurlijk).

Overigens denk ik dat het een goede keuze is. Prijs/kwaliteit verhouding van Oris is zeer goed (in elk geval was dat het, nu ze ook fiks in de reclame en sponsoring zitten zal het ongetwijfeld wat minder worden).
Ik denk/vind dat ze heel goed met Omega te vergelijken zijn, alleen de historie is natuurlijk ietsje minder. Overigens zie je ze natuurlijk ook een stuk minder. Een rolex of omega zal allemaal best kwaliteit zijn, maar echt speciaal is het niet, elke derde persoon op straat heeft er een.

En limited editions? Tja, in de meeste catalogi van horlogemerken is tegenwoordig bijna de helft een limited edition…ik zou der niet teveel op letten en gewoon iets te kopen wat je mooi vindt.

De waarde zou ik me niet teveel op fixeren. Een familiestuk heeft emotionele waarde…te veel geld waarde verhoogt alleen de kans dat ze verkocht worden. :slight_smile:

Yep. Het magazine Horloges had vorig jaar een special rondom Oris en daar werd uit de doeken gedaan dat ze alleen nog het design van de kast en wijzerplaat doen maar dat de volledige assemblage is uitbesteedt. Zodra de horlogekast gefabriceerd zijn komen ze terug, test Oris ze en gaat er een horlogeband op en een doos omheen.

Qua kaliber zijn ze niet te vergelijken met Omega (op de goedkopere modellen na). En Rolex is sowieso een marketing verhaal apart > als je exht niks beter weet dan neem je uit veiligheid een Rolex maar als je enigzins passie hebt voor handgemaakt horloges kom je al snel op andere merken uit.

HVR: ik zou zeggen kijk eens rustig in de diverse horlogebladen Watching/0024/Horloges, bezoek wat juweliers, en kijk zeker naar de historie van een merk: hoe zijn ze begonnen?/ wat is hun filosofie?/hoe worden horloges gemaakt en naar de markt gebracht? In het prijssegment van E 1000,-- tot +/- E 3000,-- zijn veel mooie merken te verkrijgen: van Longines tot Maurice Lacroix en van Oris tot Auguste Reymond.

Succes met het vinden van de juiste balans tussen ratio en emotie!

Hartelijke groet

Beste Powerreserve en Eppie,
Weer een aantal dingen die me aan het denken zetten. In ieder geval besloten niet te snel een beslising te nemen. Over de Oris, overigens wel gekozen tot horloge van het jaar, ben ik inmiddels iets minder zeker. De Edox, class I met een adviesprijs van €1650,- is dan wel geen Limited Edition, maar biedt wel meer voor minder geld. Ik ben me bewust dat ook dit merk niet bij de toppers zit, maar het horloge ziet er wel mooi uit. Jammer dat het geen glazen achterkant heeft. Dit horloge is overigens met helium gevuld. Heeft dit voordelen?
Zijn er overigens handgemaakte horloges in de prijsklasse tot € 2000,-?
Graag zie ik jullie advies tegemoet.

hoi HVR,

handgemaakte horloges tot 2000,–??? Er komt natuurlijk altijd wel een hand aan te pas al is het maar om in het doosje te stoppen…
Je bedoelt denk ik een manufactuur horloge. Deze zijn flink duurder, misschien kun je dan een goede tweedehands kopen (bv. JLC).

Als je een klassiek model zoekt valt de Oris denk ik inderdaad af, deze is te modisch naar mijn idee.
Edox is trouwens een prima merk!!

groet Arno.

Ik denk dat je inderdaad niet te snel een beslissing moet nemen. Helium in je horloge heeft voor jou en mij geen voordelen, tenzij je een professioneel duiker bent en regelmatig in een duikersklok tot op grote diepte afdaalt.
Verder ben ik toch wel eens benieuwd naar jouw definitie van een ‘familiestuk’, want dat begrijp ik niet helemaal zo goed…
En let vooral niet te veel op welk mechanisch horloge het meeste biedt voor het minste geld, want dan kun je 't beste gewoon een Seiko 5 kopen voor 75 euro en stoppen met zoeken.

Bedankt weer voor de adviezen.
Ik blijf rustig zoeken en doe niets overhaast. Mbt familiestuk. Iets wat over kan gaan van ouder op kind.
Verder gaat mijn voorkeur uit naar een automatisch horloge, hoewel ik laatst hoorde dat een “handopwindhorloge” van bv Omega meer waarde houdt. Weet trouwens niet of het behouden van waarde het meest belangijk is. Moet mooi zijn en in principe nooit meer verkocht worden. Omdat het om 2 heren en 2 dames horloges gaat en het budget toch wel enigzins binnen de perken moet blijven, wil ik de € 2000,- niet te boven gaan.
Ik hou me aan bevolen voor adviezen.
hvr

Stel dat ik jou was, dan wordt dit hoedanook een moeilijke zoektocht, want “mooi” is heel persoonlijk " en “nooit meer verkocht”, tja, de “limited editions” die de jongste jaren zijn teruggekomen onder een of andere vorm zijn ondertussen niet meer te tellen.

Persoonlijk zou ik dan zoeken naar een echt manufactuur horloge dat nog betaalbaar blijft, dat min of meer waardevol blijft en dat inderdaad de moeite is om elk jaar naar een goeie horlogemaker te brengen voor een volledig onderhoud (kost ook veel geld).

Zoiets als een Zenith bvb. Maar die valt misschien net buiten het budget en als je enkele identieke horloges zoekt zijn goede tweedehands natuurlijk geen optie.
Kijk daarom bvb ook eens bij: Eberhard & Co, Muhle, Nomos, Sinn, en, waarom niet, Mido of iets dergelijks. Verder kan je natuurlijk opteren voor een vaste waarde zoals bvb Rolex of hun submerk Tudor (maar dat is niet echt een “origineel voorstel”).
Allemaal merken met een goeie reputatie. Maar nogmaals: horloges kiezen is echt een heel persoonlijke aangelegenheid en er bestaat een gezegde: “perception is reality” en daar zijn uurwerken echt geen uitzondering op.
Wat jij mooi vind is ook mooi ! (voor jou) :slight_smile:

Groetjes,

Morse.

Hallo,

Oris maakt prima horloges ( al maken ze niet alles zelf :-). onder de 4.000 euro is het kopen van een horloge met een ETA uurwerk zeker geen onverstandige beslissing. Ik ben vooral gecharmeerd van de Oris Artelier lijn: stijlvolle horloges tegen aantrekkelijke prijzen. Vooral de Artelier Chronograph en de Artelier Small Second zijn prachtige horloges met een prettige prijs en een design dat niet zal verouderen en geschikt is voor elke gelegenheid. Omega maakt fantastische horloges en de merknaam heeft meer uitstraling maar de horloges zijn ook duurder. Edox is vooral bekend van de bijzonder platte Quartz horloges die in de jaren 80/90 van de vorige eeuw populair waren. Ze hebben geen bijzondere reputatie als het om mechanische horloges gaat maar het is een degelijk, tegenwoordig wat obscuur, merk. Mijn advies voor een ‘eerste’ horloge: de Artelier Small Second.

Welk budget heb je in gedachten. Een oplage van 3000 st geeft echt geen extra meerwaarde.
Er zijn zoveel andere, gelijkwaardige en duurdere merken dan Oris.
Merken die in de toekomst hun waarde blijven behouden,waaronder naar mijn mening Oris niet valt.

‘Merken die in de toekomst hun waarde blijven behouden,waaronder naar mijn mening Oris niet valt’

Als dat een issue is: de nieuwe Breitling 07? Overigens vind ik waardevastheid niet echt belangerijk bij mechanische horloges tussen de 1.000 en de 1.800 euro, zolang het uurwerk ook in de toekomst onderhouden/gerepareerd kan worden. Omdat in die prijsklasse bijna altijd ETA uurwerken worden gebruikt is dat geen probleem. Een Phillipe Patek zal altijd een waardevol horloge blijven maar omdat ze zo duur zijn kan je er ook het meest op verliezen… Ook met een merk als Omega loop je een zeker risico: kijk naar de ‘uitverkoop’ bij Siebel.