Wie herkend deze?

Als nieuwkomer wil ik maar gelijk met de deur in huis vallen en vragen of iemand bekend is met onderstaande zak horloges. Het betreft een sleutelwinder en een kroonwinder. Alle tips van herkomst, achtergrond, prijs etc, zijn welkom.

  1. J. Assmann / Glashütte
  1. Jaccard Bandelier:

Horloges zij verkregen uit erfenis en zullen waarschijnlijk verkocht gaan worden.

Hoor/ zie graag jullie reacties.

Met groet,

Reinier

Zo, dat is mooi spul. Dat kan iedere verzamelaar waarderen. In ieder geval zou ik je ervoor willen waarschuwen dit niet voor een bod van een paar honderd Euro boven de goudprijs te verkopen. Je zou het misschien in kunnen brengen op een veiling, maar misschien nog wel het beste op Ebay.

Horloges zijn er zeer net en origineel uit. Zou ze graag aan mijn verzameling willen toe voegen, maar ben bang dat het wat te prijzig wordt. Ik zou zelf zéér goed uitzoeken wat de historie en dergelijke is en geen overhaaste beslissing nemen.

voor wat betreft de Assmann, dit is denk ik dezelfde die hier geveild is:

http://auctionata.com/o/8745/edle-julius-assmann-taschenuhr-glashuette-deutschland-um-1870
Hoewel bij deze in de omschrijving gesproken wordt van een 3/4 platine, die we bij deze niet zien.
Dat zou kunnen betekenen dat deze ouder is, de 3/4 platine kwam bij mijn weten pas ergens na 1860.

Julius Assmann is een van de grote namen uit de duitse horloge historie, zeer zeker geen 13 in een dozijn.

Dat zijn twee hele mooie zakhorloges (tu)
Ik denk dat het sleutelhorloge te dateren is omstreeks 1850, helaas zijn de schroefjes van het uurwerk nogal beschadigd.
Over de Assmann is hier de geschiedenis inclusief de uurwerken te vinden.
http://www.glashuetteuhren.de/die-uhrenfabriken/j-assmann-glashuette-i-sa-deutsche-anker-uhren-fabrik/

Van het eerste model al behoorlijk wat info gevonden. Van het tweede model echter nog niet, behalve dat hij waarschijnlijk dateert uit 1850-1870.

Niemand een idee?

Greetz,

Reinier

Vandaag weer wat wijzer geworden. Samen met het Musée international d’horlogerie naar informatie gezocht. Zoals het er nu naar uit ziet, blijkend uit een document uit 1856, is het tweede horloge afkomstig van de vader van Fanny Jaccard, eigenaresse van het maison F. Jaccard in La Chaux de Fonds voor fabricage en verkoop van horloges. Zijn naam was Henri Jaccard Bandelier. Het horloge dateert uit de periode tussen 1800-1850.

Geen grote naam daar er in de boeken de naam niet wordt genoemd. Het schijnt echter dat er in die tijd meerdere horlogemakers waren die niet echt door braken of zich alzodanig lieten registreren.

Het museum gaf wel aan dat het een hoge kwaliteit klok is en nog in een perfecte staat verkeerd.

Groet,

Reinier

@ Jürgen: “mooi spul”… dat mag gerust het Understatement van de Eeuw genoemd worden…

als techneut zou ik zeggen… “Porrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrnoooooo”… de afwerking van de Bruggen en kloven, de raderen, de veertjes, gepolijste schroeven… zo ONWIJS mooi allemaal… dit is gewoon een technische snoepwinkel in zakformaat…

Ook wel leuk… het Jaccard Bandelier horloge heeft geen ankergang, maar een Cilindergang… een ouder type gang, 't heeft wat meer wrijvingsweerstand dan een Anker… maar 't is een mooi mechaniekje…

zou ik dergelijke uurw… herstel… KALIBERS, dit mag je haast geen uurwerkje meer noemen, in mijn bezit krijgen… ik zou er úúúúúúren naar kijken… echt waar… :slight_smile: