Ik tikte dit skindivertje met tropic Alaska-bandje op de kop, maar kan het uurwerk niet helemaal thuisbrengen:
De wijzerplaat lijkt zwart gelakt en heeft concentrische cirkels:
Het deksel zat moervast, maar uiteindelijk lukte het me het te openen met wat kruipolie en een 3D-geprinte sleutel.
Nergens op het wereldwijde spinnenweb kan ik ook maar iets over het merk ‘Onec’ vinden. Ik vermoed dat het om een Frans skindivertje gaat uit de jaren '60 of '70. Er blijken heel wat duikerhorloges met hetzelfde deksel (en soms gelijkaardige wijzerplaat) te zijn, zoals bijvoorbeeld deze Diane Pax:
Ik hoopte in mijn horloge eveneens 17 steentjes te vinden, maar helaas, ik trof een ankerpallet met metalen pinnetjes aan, dus dit is een penanker:
Maar gezien het tikt met een afwijking van slechts +14s/d vind ik dat zeker geen ramp.
Tijdens het inspecteren van het gangwerk kwam ik volgende zaken tegen:
-Om de kroon los te maken moet het langwerpige plaatje worden losgeschroefd.
-De ellips (ook gekend als het impulssteentje) is een rood steentje.
-Dit type schokbreker heb ik nog nooit gezien:
Ik vond geen merkteken onder de balans en ik haal de wijzers liever niet af, om de glimmende wijzerplaat zeker niet te beschadigen. Maar Google Eye en de website van de onvolprezen dr. Ranfft brachten me alvast bij Franse Lorsa-kalibers. Lorsa 652 lijkt sterk op het werkje dat in mijn horloge zit:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lorsa_652
Maar toch zijn er ook verschillen, zoals de gebogen rij steentjes aan kroonzijde. Het is me niet duidelijk of dat functionele lagerstenen zijn of dat ze er enkel zitten voor de sier.
Herkent iemand dit penanker of weet iemand om welk specifiek kaliber het hier gaat?
Alvast bedankt!