Wie herkent dit uurwerk?

Zoals eerder gemeld heb ik een leuke vintage Anker 17 jewelled supershockprotected met unbreakable mainspring (dat is heel wat hoor ik jullie denken :joy:) op de kop getikt.

Inmiddels op leren band gezet. Ziet er meteen heel anders uit. Op de achterdeksel gaat het pochen over het horloge door.

Radar tested. Diamond tooled. Tropicalized. Termen die ik nog niet eerder ben tegengekomen :sweat_smile:.

Nu heb ik ook een kijkje genomen naar het uurwerk en die ziet er erg basaal en oud uit. Loopt wel als een zonnetje.

Nu hoop ik dat een van jullie vintage experts mij een zetje kunnen geven in de goede richting als het gaat om welk uurwerk dit is en van welke fabrikant.

Wie oh wie?

4 likes

Leuk is hij wel. Ook zonder uitgebreid background verhaal.

2 likes

Een hele ouwe baumgartner pen anker?
Deze lijkt op een nieuwere versie:

Maar dan anders, maar misschien moet je in die richting zoeken? Of Ebosa, of Brac, of Newmark…

4 likes

Mij lijkt het inderdaad een simpel ankergangetje met een grote mond :grinning_face_with_smiling_eyes: die wel kan kloppen natuurlijk, daar niet van

1 like

Idd ja lijkt me een van die je noemt. Er zijn veel verschillende gemaakt. Maar een Brac zou kunnen ja.

1 like

En ik zeg een Lorsa uit deze familie

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a0&2uswk&Lorsa_651_3

7 likes

Helemaal mee eens @Maurits. De overeenkomsten in bouw zijn zo groot dat er eigenlijk geen twijfel mogelijk is. Wel leuk, een Lorsa penanker zie je niet vaak.

@Cricket33 Al die nogal ronkende technische kreten op de caseback zijn vrij typisch voor penanker horloges uit die periode. De kwaliteit (t.o.v. gesteende horloges met een Zwitserse ankergang) was niet echt hoog en je moest toch wàt om je horloges wat standing te geven…

2 likes

Maar dat “supershockprotected” is toch gewoon een … leugen? :thinking:

1 like

Ik heb nog nooit zoveel BS op een horloge gezien. En wat is in godsnaam “radar tested”?

1 like

Dat ze het hebben getest op een radar wil natuurlijk niet zeggen dat er een gewenst resultaat is geweest.

1 like

Nee joh dat is (was) gewoon wat we tegenwoordig marketing noemen… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

3 likes

Zou het ook niet kunnen dat het deksel van een ander type uurwerk komt? Ik heb deze caseback nogal zien passeren, weet alleen niet meer wat voor uurwerk hier in zat

1 like

Bij vintage horloges is dat zeker niet uitgesloten :joy:.

1 like