Wie herkent dit uurwerk?

Ben bezig met het restaureren van een uurwerkje, op het forum gekocht. De opwindstift was zodanig verroest dat deze afbrak.
Een vervanger is meestal snel gevonden, als je tenminste een caliber weet.
Op dat caliber staat géén merk, alleen een nummer 232659 en de tekst “twenty one (21) jewels”.
Op de wijzerplaat het merk Osco, en 17 jewels(?!).

Wie kan mij vertellen om welk uurwerk het hier gaat, ik heb lang gezocht op Ranfft, maar niet kunnen vinden.

Tejo

3 likes

@lexaf is onze speurneus als het om Ranfft gaat :sweat_smile:

1 like

Twee veertonnen dat moet wel een Slava zijn.
Dat zie je toch direct. :sunglasses:

14 likes

Knap gezien.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Slava_2414

4 likes

Ik zag het niet direct :roll_eyes: .
Maar dat is het mooie aan het forum, je kunt er bijna op vertrouwen dat iemand anders het wel weet!
Thanks!!

2 likes

Alleen is onze Dr. In gebreke gebleven… er is geen opwindstiftnummer toegevoegd.

Je kunt wel met dit kaliber op de baai gaan neuzen

1 like

Ik heb er al een besteld bij Cousins UK.
Dus dat gaat helemaal goed komen :grinning:

2 likes

Dank voor het compliment @Plees
Ik had het postje nog niet gezien. Vandaag druk bezig geweest met andere klusjes.
Maar gelukkig zijn er meer speurneuzen, Ranfft kenners en kenners van Russische kalibers hier ( hallo @vouwfietser ) dus de vraag is al beantwoord en TS kan weer verder.
Heerlijk zo’n horloge denktank!

1 like

Frankenhorloge dus, twee niet bij elkaar behorende onderdelen.
Osco is geen Russisch horlogemerk, het Slava mechaniek wel.

Waarschijnlijk had de Osco een kapot penanker mechaniek en heeft een handige snuiter er een Slava caliber ingelepeld. Doet er verder niet toe :slightly_smiling_face:

1 like

Dat is zelfs een aanmerkelijke verbetering.
Deze uurwerken functioneren zeer goed.
Twee veertonnen is leuk en interessant. De theorie hierachter is dat je meer ruimte hebt voor een grotere balans. Dat zou de nauwkeurigheid moeten verbeteren.

1 like

Net als bij de Favre Leuba? Ik dacht dat het voor een grotere gangreserve was…

Frankenwatch, dat klopt, maar wel een leuk ding, en voor deze prijsklasse maakt het niet al te veel uit.
En projectjes zijn er ook om van te leren🤔

2 likes

Absoluut, ook een deel van de hobby om iets weer aan de praat te krijgen :+1:

1 like