Wie herkent dit uurwerk?

Deze zit in een oude Remova tank.
Wijzers verzetten gaat wel met kroon uittrekken. Opwinden in neutraal nu niet.

Wie kent dit uurwerk?
Kan het zijn dat ik het anti terugloop veertje voor de veerton heb verwisseld met die van de kroon uittrek?

1 like

Of het veertje verkeerd om? Normaal gaat de lange kant aan de andere kant…

1 like

Zo te zien mist de balans met kloof

2 likes

Lijkt nogal veel op de AS 649

1 like

Dat weet ik. Die heb ik verwijderd voor het onderhoud en nog niet terug geplaatst totdat alles werkt.

1 like

De ruststand van de tirette komt niet terug in de juiste () van de tiretteveer. Daardoor komt ook het renurerad niet tegen het transmissierad te liggen.

2 likes

Klopt, weet je waarom?

1. Heb ik het veertje verkeerd om? Lange zijde naar de verkeerde kant?
  2. Heb ik de verkeerde veer (die moet voorkomen dat de veer in een keer afloopt na opwinden) gebruikt?
  3. Anders…
  1. het is juist dat het langste been van de veer tegen de bascule drukt.
  2. opwinden heeft geen invloed het terugspringen van de opwindveer. Het teruglopen van de opwindveer wordt geregeld door de click…Zie op 11 uur op de laatste foto.

Dat klopt! Maar naar mijn bescheiden mening lijkt het nóg meer op een Felsa 146…. :slightly_smiling_face:

3 likes

Nou, bescheiden mening… Dat is niet terecht! Zoals meestal weer heel knap! Zeker bij zo’n heel oud ding! Chapeau !

2 likes

Te veel eer, Bas, te veel eer aan iemand die alleen maar plaatjes herkent. Toch bedankt, alleszins :blush:

Bedoel je mij :rofl: ??

2 likes

Ben jij uit 1925 dan?:roll_eyes:

2 likes

Hartelijk dank! Ik ga op zoek naar een diagram

2 likes

Die ga je niet vinden. Tenminste, lijkt me stug. Maar het zit heel standaard in elkaar. Alleen was in die periode niet alles zo gestandaardiseerd,/geautomatiseerd. Je kunt zelden onderdelen uitwisselen. Ik heb altijd het idee dat alle onderdelen handmatig aan elkaar zijn aangepast.

2 likes

Deze kon al niet opwinden én wijzers verstellen (had verkoper aangegeven). Maar na service nog steeds niet. Ik probeer het probleem nu te achterhalen. Vandaar de hypothese over verwisselde veertjes.

Nog geen tijd gehad om het te proberen en ik had gehoopt op een diagram oid maar dat zit er dus niet in.

Let op, bij sommige kalibers uit die periode hebben beide raderen, kroonrand EN palrad een linkse schroefdraad.
(AS 984 bijvoorbeeld) .
Dat is heel verwarrend. Als je een en ander losdraait zie je vanzelf wel wat er vastzit in het opwindmechanisme…

Hij is al uit elkaar geweest en weer in elkaar. Het palletje (bascule) dat het tandwiel dat om de tige zit (renurerad?) drukt deze niet hard genoeg tegen het transmissierad. Hierdoor grijpen deze niet in elkaar.

1 like

Zit er niet gewoon een verkeerde (te lange) stift in? het puntje op de tirette lijkt nog niet goed in de uitsparing van de tiretteveer te liggen. Als de stift niet verder naar binnen wil ligt dat denk ik aan de stift zelf, en niet aan de tiretteveer.

3 likes

:point_up:

2 likes

Dank. Ga ik kijken of ik een andere stift kan krijgen.

1 like