Wie herkent dit uurwerk ?

Ik heb het horloge nog niet binnen, maar als ik weet welk kaliber dit is dan kan ik vast op zoek naar een passende opwindas.:sweat_smile:

De diameter van het uurwerk is ongeveer 20mm dat is ongeveer 8,75 lines.

Ik denk dat het een FEF 250 is of een afgeleide daarvan. Als je het zeker wilt weten, is er een foto nodig van de tiretteveer.

3 likes

Schijn de M lamp op de wolken en binnen no-time staat @Vintage1982 je hier te vertellen welk kaliber het is. Ik weet vrij zeker dat ik dit uurwerk ook al eens in handen heb gehad maar ik ben zo slecht in het onthouden…

5 likes

Hahahaha…

Ja, Vintage 1982 weet altijd ontzettend veel daar moeten we zuinig op zijn. :smile:

Het FEF 250 uurwerk heeft inderdaad heel veel overeenkomsten, ik heb het horloge nog niet binnen dus ik wacht voorlopig maar even.
Volgens mij kon je uit het referentienummer van Breitling ook het merk van het uurwerk halen.
Ik heb het boek over Breitling niet maar dit staat op de achterkant van het deksel.

1 like

@HorloG heeft het boek van Richter wel. @ReneJK natuurlijk ook. Misschien dat die je kunnen helpen.

1 like

Ik vond een afbeelding van een ouder model FEF 250 en deze heeft ook precies dezelfde kloof van de balans, Vintage 1982 bedankt. :thumbsup:

En hier zo’n zelfde bretiling uurwerk met defecte Incabloc.

Graag gedaan. Ja die heeft nog een vaste piton zoals de “jouwe”. Die in ranfft heeft al een mobiele piton.

Dan doe ik er nog een foto van een Dogma bij:

2 likes

Geen idee ?
uurwerk en kastvorm nog niet eerder gezien

2 likes
1 like

Dat is ook mooi, kan ik straks nog meer controleren, bedankt. :thumbsup:

Staat er aan de binnenkant vh dekseltje nog meer cijfertjes ?
mogen we ook de voorzijde zien ?

Helaas is er geen foto van de binnenkant van het deksel.
Het horloge kostte inclusief de verzendkosten 47€ en de Argentijnse verkoper had al 8 positieve feedback’s.
Mocht het geen echte zijn, dan kom ik daar wel overheen. :smile:

geen idee eigenlijk :slight_smile:
ik heb me nooit zo beziggehouden met deze ‘3 hander’ klokjes
Logo ziet er wel verdacht echt uit en het zou zo maar kunnen dat hij helemaal echt is !
mooie koop, 47 euro :wink:

1 like

Voordat ik op de knop "nu kopen"drukte heb ik eerst een half uurtje op internet gezocht, maar informatie over die oude Breitlings is vrijwel nergens te vinden.
Op de website van het Breitling museum staan een paar vierkante horloges met zo’n kort referentienummer en verder alleen deze afbeelding met een klokje die er een beetje op lijkt.

1 like

Argentinië is een van de grootste bronnen van namaak vintage Breitling. Ik zal niet meteen zeggen dat het horloge verdacht is maar die kans is wel aanzienlijk. Het is wat moeilijk in te schatten maar dit is volgens mij een dameshorloge en daarvan is gewoon niet zo bar veel bekend. Wellicht dat een eventueel serienummer nog wat duidelijkheid kan scheppen omdat deze te herleiden is naar een jaartal.

(Breitling museum is een website van iemand die allerhande foto’s van advertenties schraapt zonder al te kritisch te zijn, dus eigenlijk ook niet te gebruiken als referentie. Voor dat soort informatie kun je beter terecht bij Breitlingsource.)

1 like

Ja, ik weet dat er heel veel neppers op ebay staan, maar voor dit geld wilde ik het wel wagen.:smile:
Maar wat mij over de drempel trok is toch wel de aangetaste wijzerplaat, deze is niet opnieuw opgemaakt.
De piepkleine gravering van het breitling merk in het uurwerk en het opnieuw opbrengen van de naam op de wijzerplaat moet toch ook flink wat kosten als het uitgevoerd is.
Ik denk dat het horloge ongeveer 25-26mm groot is, dat lijkt me voor die tijd een herenhorloge.

En deze foto gevonden op het net, de bovenste foto is de originele en de twee onderste zijn de neppers.
Mocht het toch een nepper zijn dan is er geen man overboord. :sweat_smile:

Mooie Dogma :grin:

Mijn eerste ingeving zegt dat hij nep is en uit Argentinië is meestal red flag maar wellicht heb je geluk.

2 likes

Mijn gevoel zegt dat die echt is. Logo en de gravure in het uurwerk zien er prima uit. Iemand die een niet Breitling als echt wil verkopen, doet veel meer moeite om het horloge op te knappen. In deze staat schiet het niet zoveel op en dat is voor een “oplichter” ook de moeite niet voor 47 euro.

3 likes

Ik heb de pixels opgemeten van het horloge en op basis van de gegevens van Ranfft is het horloge 23,5mm breed.

Voor de liefhebbers, als je in Chrome de MeasureIt extensie installeert dan kun je van foto’s makkelijk bepaalde verhoudingen bepalen en op basis van andere gegevens (uurwerkmaat van Ranfft, mm aanduiding op de band etc.) vaststellen hoe groot een horloge echt is.

4 likes