Wie herkent dit (Zakhorloge) uurwerk

Ik had deze nog liggen van een partij die ik ooit overnam.
Heb hem nooit verkocht aangezien ik eigenlijk niet goed wist wat het nou was en of hij een cruciaal onderdeel mist.
Ik vermoed Frans, 1830’ish?
In de deksel staat ‘‘Duursma Utrecht’’



Mooi uurwerkje.

Mist zo te zien het maltesenkruis op de veerton, van het stopwerk. Deze zorgt ervoor dat de veer alleen op een bepaald traject van de spanningcurve gebruik wordt, waardoor de krachtafgifte van de veer gelijker is. Dit onderdeel mist best vaak op oudere horloges, geen idee waarom, maar ik kom het maar sporadisch tegen terwijl het er ooit wel op heeft gezeten.

Daarnaast mist de kast, wijzerplaat en minutenwijzer. wellicht is het een gouden kast geweest welke in een van de periodes waarin veel kasten zijn omgesmolten verloren is gegaan.

Mocht je het uurwerkje schoongemaakt en opnieuw gesmeerd willen hebben, dan wil ik er best eens naar kijken voor je. Zou je enkele tientjes kosten. Heb daarnaast honderden losse onderdelen liggen, dus wellicht heb ik ook nog wel een malteserkruisje.

Ik vroeg me eigenlijk ook af of zoiets niet een naam heeft.
Ik bedoel je hebt natuurlijk snek spillegangen, cylinder uurwerken, maar wat is dit?

Mvg,

Dit is een cylindergang uurwerk, te herkennen aan het ankerrad wat direct( zonder anker ertussen) werkt op de cylindrvormige holle balansas.

koen Schreef:

Dit is een cylindergang uurwerk, te herkennen aan
het ankerrad wat direct( zonder anker ertussen)
werkt op de cylindrvormige holle balansas.

Klopt… dat kun je ook zien aan de vorm van de tandjes van het ankerrad… allemaal “driehoekjes”

‘hanging barrel Lépine movement’ or ‘Lépine calibre’ or ‘calibre à pont’

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Antoine_Lépine