Ik heb dit horloge gekocht. Wie weet wat voor kaliber het is? Hij loopt nu niet, slechts een paar tikken.
Cylinder gang.
Geen merk kunnen ontdekken.
Nummers 2532 op de platine met Depose +(wat volgens mij iets is in de trant van gedeponeerd merk/model. Stapje onder patent.
Dank voor het vertrouwen…maar ik herken deze niet. Sorry.
Ik dacht eerst aan Union Horlogère Roland, DEZE, maar de zoekmachine vindt geen exacte match.
Helaas…toch bedankt. Het derde rad blijkt verbogen. Ik heb deze iets recht gebogen, ik krijg hem niet uit het uurwerk. Aan de wijzerplaat zijde zit het andere tandwiel te vast. Daarbij is er geen nokje (tirette of hoe heet dit bij een cylindergang)aanwezig waarmee ik de wijzers kan verstellen. En de stem blijkt ook nog eens te kort om de veer op te winden. Het uurwerk loopt ook niet lekker door(scheve tandwielen zullen niet helpen). Nu op zijn kant lijkt het beter te gaan. Misschien dat ik een nieuw onderdeeltje ga vijlen uit een platgeslagen stuiver. Ik weet het nog niet.
Het wordt zo een groter project dan alleen een service.
Maar eens kijken wat ik er mee ga doen.
Edit: schuin achterover tegen de whisky fles houdt hij nu wel de tijd…
Ah, een uurwerk met een “rocker”, geen idee hoe dat officieel heet. Ene tandwiel voor urenverzet en als de rocker de andere kant op staat, het andere wiel voor opwinden.
Zou het iets van MST kunnen zijn @chi_kwadraat ?
Hoe onderdelen heten zijn wel plaatjes van te vinden.
Friederichs heeft ook een hele opsomming met plaatjes (als je voor Nederlands gaat):
Tirette ![]()
Dat zou natuurlijk best ook in aanmerking komen. In de documentatie van Mirius/Roamer/MST (door jou gedeelde link) zie ik geen exacte match, maar dat zegt niet alles.
Misschien helpt het als het formaat van dit caliber bekend is, @DJV ; dan wordt het zoeken naar overeenkomstige posities van lagertjes, stenen en schroefjes wat zinvoller.
En zo maar een ideetje: uurwerkjes voor deze toepassing waren vaak 8-daags, hebdomas, etc. Is dat bij deze ook zo? Zo ja, dan komt, denk ik, ook EKB (Ed.Kummer, Bettlach) in beeld.
De veer is niet buitensporig groot dus dat denk ik niet. Hij loopt nu wel. Ik zal eens kijken hoe lang.