Wie het kleine niet eert... Service-verslagje vintage Certina dames-handopwinder

Klemde onvoldoende. Heel subtiel spoortje 2K-lijm in de klemrand, zie je niks van en is er met een penhoutje zo weer uit te schrapen.

1 like

Op zoā€™n kleine breedte is een hele mm vrij veel om er extra tussen te wurmen. Dan zou ik haast eerder voor 6 gaan.

Hou er niet van als het horloge in andere posities in de min looptā€¦ Een horloge neigt in mijn ervaring vaak naar de langzaamste positie. Thijs woont vlakbij, kan altijd naar wens even bijgeregeld. :+1: Eerst maar 's kijken naar de praktijk in bijvoorbeeld een hele week dragen. Je ziet ook amper wat de afwijking is, is al bijna niet af te lezenā€¦ :wink:

1 like

Maar op zoā€™n kleine breedte lijkt mij een hele mm ook vrij veel om als speling te hebben. Zou het geen optie zijn een beetje af te schuren van de zijkanten van het bandje waar het tussen de lugs moet komen?

Is ook best een idee. Misschien wel beter. Of snijden/knippen.

1 like

Ik herken nu overigens pas de gitaar in je avatar, gaaf. Ik dacht altijd dat het een LCD-horloge was. :sweat_smile:

Heel gaaf om te zien hoe je zoā€™n klein uurwerk onder handen neemt. :slight_smile:

1 like

Zelfbouw. Als je wilt heb ik wat pics per PB, tegen topic-vervuiling. :wink:

Hoi Peter,

Wederom een mooi verslag van vakwerk! Ik geniet elke keer weer van deze topics bedankt.

1 like

Dat klopt, dat zie je nauwelijks bij die dingen; je kunt ze ook maar een paar keer per uur goedzetten, daartussen is het op de gok. :sweat_smile:

Ok, beetje een kwestie van smaak dus; ik heb er persoonlijk geen problemen mee als een horloge iets in de min loopt; liever 5 sec in de min dan 20 in de plus. :sunglasses:

Sta ik precies andersom in. :wink:

Sterker, tijdens mijn cursus/opleiding o.l.v. Machiel Kalf, werd een tentamen-horloge afgekeurd als het ook maar een seconde in de min liep. Is rigoreus, maar kon er wel in meegaan.

1 like

Ik snap wel iets van die gedachtegang, als je horloge voor loopt kun je niet ergens te laat komen; als hij achter loopt wel. Maar als je zo afhankelijk bent van die paar seconden moet je je wat mij betreft serieus gaan afvragen of je je leven niet anders moet gaan inrichten of anders een quartz horloge gaan kopen. :thinking::sunglasses:

Het gaat er mij simpelweg om hoe vaak ik een horloge moet bijstellen; 5 seconden in de min betekent dat hij in een week nog maar een dikke halve minuut achterloopt, wat voor mij acceptabel is; 30 seconden in de plus betekent na een week 3,5 minuut voor; dat is al buiten mijn marges, oftewel binnen een week bijstellen; daā€™s voor mij afkeur. :sunglasses:

1 like

Stukje vakmanschap, zeer leuk verslag :crossed_fingers:

1 like

Respect voor zoveel kunde.
Mooi verslag, niet leerzaam want ik begrijp er niets vanā€¦ wel heel interessant, zoā€™n kijkje in de keuken.
Tnx

Yes, leuk weer zoā€™n verslag. Het begint bij mij steeds meer te kriebelen om ook een uurwerk uit en in elkaar te gaan halen. Tenminste, een poging tot :crazy_face:

1 like