Wie het kleine niet eert... Service-verslagje vintage Certina dames-handopwinder

Ik las dat mensen meer uurwerk-opbouw willen zien. OK. :slight_smile:

Zojuist voltooid, een dames-Certina erfstukje van een bijna-buurman-forumlid. Hij mag zich kenbaar maken als-ie wil, ik heb toestemming voor publicatie van de pics. Mijn pics, zijn horloge. :wink:

Is niet zo uitgebreid als sommigen dat kunnen, maar het nemen van foto’s bij het hanteren van dit formaat onderdelen had even lagere prio… :sweat_smile: Zijn ook niet allemaal even scherp, excuus.

De eerste onderdelen los; wijzers, minuutpijp, urenrad, spreidveertje voor het urenrad (dat voorkomt dat-ie de wijzerplaat aan de onderkant raakt).

Hier de boel al door de schoonmaakmachine geweest, en weer gesorteerd. In de donkerblauwe ring zit een nieuwe opwindveer.

De nieuwe veer in z’n veerton. Serieus priegelwerk hier; alles moet net-goed gesmeerd zijn, schoon blijven, en niet gelanceerd worden…

Veerton met veertonkloof gemonteerd.

Raderwerk - de bovenste tapjes moeten straks in 1 raderkloof tegelijk vallen. Was hier 20 minuten pielen… Lukt ook wel 's in 1 keer.

Gelukt! De wijzerplaat-zijde tap van het secondenrad moet door het ankerrad heen gesmeerd worden; daartoe moet met kunst- en vliegwerk het ankerrad gefixeerd worden zodat de olie niet daarop terechtkomt… :grimacing:

Voor het opdrukken van de minuutpijp gebruik ik dit Bergeon-tooltje; waarvan het plateau inveert als je een daarop geplaatst uurwerk indrukt - in het midden komt dan een stalen stift tevoorschijn. Die voorkomt in dit geval dat ik, door het opdrukken van de minuutpijp, het raderwerk aan de andere kant aan gort druk.

Hier met een titanium pincet (werkt heerlijk!) het opdrukken van die minuutpijp.

Raderwerk, palrad, kroonrad gemonteerd.

Wijzerplaatzijde. Ik zag net op tijd (zit hier op de foto nog niet goed!) dat ik een van de Incabloc-veertjes niet goed had geschoven. Benieuwd of iemand dat hier ziet. :slight_smile:

Ongeveer zo (hier nog met droge oliegever voor de foto) smeer ik, met twee minuscule druppels (telkens dan even met de hand 7 a 8 tanden doordraaien) 9415-vet, een van de ankerpaletten - die smeert dan vanzelf de tanden van het ankerrad.

Het is geen chronometer nee… Zelfs nog iets hoger afgeregeld; in de andere posities loopt-ie nu rond de 0; ik hoop dan op pakweg plus 20 tot 30 seconden per dag voor in de praktijk. Hoogste amplitude die ik zag was 281, niet slecht. Doorgangshoek 54 graden, is altijd groter bij dameswerkjes.

Wijzers geplaatst.

Zal allicht een echt zondags-horloge geweest zijn…! Uurwerk was ook echt in zeer goede staat nog.

Nog even voor een idee van de proporties…

In de achterschaal gedrukt - gewoon friction-fit.

En ingebouwd, met gepolijst origineel glaasje. Wel eerst verwijderd, later weer ingelijmd.

Enjoy!

Peter

59 likes

Super verslag. Ik vind het inderdaad heerlijk om te lezen en te zien. Mooie werk.

1 like

Mooi werk Peter!

1 like

Super verslag, graag meer van dit soort reportages

1 like

Prachtig gedaan, :+1:

1 like

Echt priegelwerk dit keer, leuk om te zien :slight_smile:

1 like

Pfff, respect! :ok_hand:t2:

1 like

Mooi om te zien. Dank voor het delen :+1:

1 like

Mijn beste,

Blijft fascinerend om te zien!!
Hulde dan ook aan zoveel vakmanschap. :+1:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dit is het echte priegelwerk! :grin::+1:
Leuk verslag en duidelijke foto’s.
Bedankt en respect!

1 like

Leuk dit soort verslagen, ik heb zelf nooit de discipline om het stap voor stap op foto vast te leggen maar leuk om dit uurwerk in detail te zien!

Yes ;

4 likes

Heel goed! :+1:

1 like

Erg leuk, dit soort verslagen. Ik snap er geen jota van, maar lees ze gefascineerd en met veel plezier. Dank je, Peter!

1 like

Mooi werk Peter! Ik leer nog elke dag bij! Ik geloof dat ik ook maar eens een titanium pincet moet aanschaffen. Kalle was er gisteren ook mee aan de slag op een Patek uit 1939…

1 like

Mooi werk, ik doe ook wel eens dameshorloges, maar liever niet want de onderdelen zijn wel heel klein.
En de balansjes zijn erg kwetsbaar. Complimenten met het mooie resultaat.

1 like

Dank voor dit leuke verslag. Ik heb ook al een aantal van dit soort 5,75x6,75’’’ werkjes onder handen gehad en dat is serieus priegelen.

Waarom regel je het uurwerkje eigenlijk zover in de plus af? Ik probeer toch graag in de praktijk zo rond de 0 uit te komen. Uiteraard lukt dat vaak niet helemaal, zeker niet bij dit soort werkjes, maar 20-30 in de plus vind ik wat vreemd om als doel te hebben. :thinking:

2 likes

Altijd leuk om te lezen, ja je kunt het veertje zien omdat je op die foto schuin over het uurwerk heen kijkt. Anders zou ik het in ieder geval waarschijnlijk gemist hebben.

1 like

Peter, dank weer voor de werkzaamheden! Op de foto’s ziet het er alvast goed uit. Ik ben benieuwd naar het resultaat ‘in real life.’ Het is het horloge geweest van mijn schoonmoeder. Leuk om het in ere te herstellen, zodat mijn vrouw deze kan dragen!

Nu nog een bijpassend bandje zien te vinden. Je zei 7mm, online vind ik enkel 6 en 8mm. Zou een 8mm ook passen, of zit dat te strak waardoor bandje niet eenvoudig meer kan draaien?

2 likes

Prachtig verslag en mooi dat deze gered is, zal met ere gedragen worden.

1 like

Mooi verslag, dank en ga zo door :+1:

Waarmee lijm je het glas weer vast?