Wie houdt ze draaiende?

Je ziet 't regelmatig bij de rich & famous. Voetbalsterren, rappers, zakenlui, etc. met de meest exclusieve en dure klokjes. Van een hoop van die ‘patsers’ vermoed ik dat ze het klokje dragen, OMDAT het een Rolex is. Uitzonderingen daargelaten. Vaak moet er extra bling op enzo.

Ik vroeg me af, wie houdt de horloge-industrie draaiende? De horlogek (meesten op dit forum). Of toch de patser?

marnix.moed Schreef:

Ik vroeg me af, wie houdt de horloge-industrie
draaiende? De horlogek (meesten op dit forum). Of
toch de patser?

Kijk naar de reclamecampagnes en je weet de doelgroep: dat zijn de mensen die de boel draaiende houden.

Ooit een reclame met horlogegekken gezien?:smiley:

Ik denk geen van beiden.
Het gros van de horloges wordt volgens mij gekocht door de leek die een keer een mooie klok voor zichzelf wil kopen en in een advertentie iets leuks heeft gezien. afhankelijk van smaak, geld en invloed van wat vrienden en kennissen hebben.
Dit kan gaan van longines tot Rolex of Patek.
De echt Uitzonderlijke klokken worden weinig gekocht.

100% de patsers, want die zijn op hun beurt weer rolmodel voor een jongere goegemeente.

Ik heb geen idee, ik niet in ieder geval want ik ben van plan om nooit meer nieuw te kopen!

Een goede vraag, die ik me ook regelmatig stel. Als je het aantal merken in ogenschouw neemt, alleen al in Zwitserland, het aantal uurwerken dat geproduceerd wordt en de prijzen daarvan, dan vraag ik me af hoe het kan dat zo’n bloeiende industrie kan floreren… Temeer omdat ik in het dagelijkse leven vrijwel nooit een horlogeliefhebber tegenkom met een mechanisch horloge oid om.
Waar blijven al die dure horloges? Toch echt niet bij de celebs, want hoe zeer die term tegenwoordig ook gedevalueerd is, (iedere willekeurig van straat geplukte malloot die in een infantiel programma meedoet noemt zich tegenwoordig een tv-persoonlijkheid) uiteindelijk zijn er ook daar niet genoeg van om zo’n industrie te laten draaien, volgens mij.

malus65 Schreef:

Temeer omdat ik in het
dagelijkse leven vrijwel nooit een
horlogeliefhebber tegenkom met een mechanisch
horloge oid om.
Waar blijven al die dure horloges? Toch echt niet
bij de celebs, want hoe zeer die term tegenwoordig
ook gedevalueerd is, (iedere willekeurig van
straat geplukte malloot die in een infantiel
programma meedoet noemt zich tegenwoordig een
tv-persoonlijkheid) uiteindelijk zijn er ook daar
niet genoeg van om zo’n industrie te laten
draaien, volgens mij.

Ik kom toch echt wel eens een liefhebber tegen die een aantal IWC’s o…d. heeft.
Maar de echte doelgroep en de echte kopers zijn de mensen die zich graag willen identificeren met de van de straat geplukte malloten en net zo’n klokkie willen als ??? uit een TV serie of een film.
Ook sportmensen fungeren als rolmodel. Let maar eens op F1 coureurs die steevast na de race een klokje aangereikt krijgen dat ze om moeten doen.
Zeilers en powerboat racers zijn ook heel populair bij fabrikanten.
En zeg nou zelf: Je kunt toch niet met je (desnoods geleende) jacht de haven van Monaco binnenvaren zonder een knappe IWC om je pols…
En als Henk nu met zijn zeilbootje de haven van Lemmer binnenvaart, voelt-ie zich ook lekkerder met een knappe IWC om z’n pols.

Dus kort samengevat: De “celebs” zijn voorbeelden voor de mindere goden als u en ik die voor de grote omzetten zorgen.
Zo werkt dat ongeveer, vermoed ik.

Triest eigenlijk dat mensen dat nodig hebben, geen eigen smaak hebben lijkt me echt verschikkelijk, denk dat ook hele simpele mensen zijn die zo hun spullen kopen, John travolta heeft Breitlings nu wil ik er ook 1, dat slaat toch nergens op! En hij krijgt ze nog gratis en voor niks ook en nog een koffer met geld er bij, zonder die figuren zouden de horloges veel betaalbaarder kunnen zijn!

Ook al werkt het eerlijk is eerlijk bij mij ook, Omega met zijn Moonwatch, die spreekt me echt aan, dat hele verhaal er achter die ze maar blijven uitmelken, en deze simpele ziel trapt er nog in ook :slight_smile: Het is net iets anders natuurlijk, maar het komt wel een beetje op het zelfde neer ook voor me gevoel.

Dus van de patsers tot de doelgroep van de reclamespots tot de arme zielen die bijv. een Seamaster hebben, omdat ze de band zo mooi vinden, de lugs zo mooi gecurved is, de aparte skeleton wijzers, de aparte hoekige bezel, de golfjes, de… sorry liet me even meeslepen, maar ook stiekem het wel erg gaaf vind James Bond em droeg. :stuck_out_tongue:

Ik heb er best een poos over nagedacht maar ik denk dat ze zichzelf tot op zekere hoogte draaiende houden.

Reclames al dan niet in films denk aan james bond rolex/omega.

Zeilwedstrijden golfwedstrijden tenniswedstrijden gesponsord door rolex e.a.

Om nog even op films terug te komen de (tag) heuer monaco steve mcqueen.

En dan nog de merken die niet zozeer op het witte doek of tv te bewonderen zijn maar die zich in kwaliteit bewezen hebben zoals de g-shocks e.a.

Ik ben van mening dat er over het algemeen toch de kracht van reclame de overhand neemt.

Als ik hier op het forum kijk zie ik regelmatig prachtige sinns uit verschillende prijsklasses verschijnen door professionals en liefhebbers bestempeld als bewezen kwaliteit.

Mocht een mooie sinn een keer in een goede film opduiken dan is het hek van de dam
en zal het niet lang meer duren voordat er weer een zoveelste prijsstijging aan zit te komen.

Er zijn natuurlijk ook liefhebbers als wijzelf die gewoon kopen wat ze mooi vinden
of er nou een reclame een filmheld of een sportheld aan verbonden is.

Ik denk dat het overgrote deel van de mensen die zichzelf een horloge cadeau doen toch gaan voor de trends en looks en als het ook nog een degelijk product is dan is dat mooi meegenomen.

Dus het is voor de fabrikant ook zaak om te voelen en te weten waar de trends liggen op het moment.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Beste Marnix.Moed,

Wanneer je naar al die uitbundige, sterk op bepaalde doelgroepen gerichte reclame kijkt en de jaarlijkse beurs in Basel in ogenschouw neemt, dan lijkt het mij wel duidelijk aan wie hier het grote geld wordt verdiend: de Zwitserse horloge-industrie van naam en reputatie is van oudsher voornamelijk gefocust op het welgestelde deel van de wereldbevolking. En die neiging is alleen maar sterker geworden na de grote – en voor veel Zwitsers traumatische – saneringsronde in de tachtiger jaren. Voor het ‘gewone’ volk waren er en zijn er, gevoed door de grote ébauche-fabrikanten zoals AS, ETA en FHF, nog steeds de vele winkelmerken en natuurlijk hét succes’merk’ bij uitstek: de Swatch.

Van al die luxemerken wordt Rolex beschouwd als de gewoonste, zeg maar de absolute basis van alle werkelijk exlusieve merken. Dat is ook te merken aan het soort publiek dat de horloges van dit merk aanschaft: men heeft er het geld voor over, maar het mag niet te gek worden. En dan zie je voor ons gewone mensen hilarische toestanden, zoals klanten die één horloge met diverse, losse wijzerplaten kopen en dan vervolgens een auto met chauffeur naar Amsterdam sturen om voor een bepaalde gelegenheid een andere plaat te laten monteren. En dat herhaalt zich dan een paar dagen later… (dit is overigens geen geintje!). De top, ook qua prijs, is nog altijd in handen van Patek Philippe.

Natuurlijk zijn er ook de zogenoemde ‘horlogegekken’ en die zorgen zeker ook voor de nodige inkomsten. Maar dan moet het wel gaan om steenrijke gekken (en, wellicht op een enkele uitzondering na, niet de geachte leden van dit forum), die heel speciale, sterk in oplage gereduceerde en daardoor uiterst prijzige horloges aanschaffen, want anders kunnen de meestal kleinere ateliers die deze kunstwerken maken het wel schudden, vrees ik. Die horloges (en dat zijn dus geen tot exclusieve uitvoeringen ‘opgeleukte’ varianten zoals een ‘gewoon’ merk als Omega die keer op keer in de markt zet) zijn al net zo zeldzaam en uniek als de mensen die ze aanschaffen en verdwijnen voor het overgrote deel in verzamelingen. Het zijn dan meestal de erfgenamen die ze, uiteraard profiterend van de lucratieve opbrengst, uiteindelijk weer in circulatie brengen.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Gelukkig kan ik met de hand op mijn hart zeggen dat ik nog nooit een horloge heb gekocht met als reden dat Die en Die ook met zo’n klokkie lopen.
Voor mij eerder een reden om dat horloge juist niet te kopen :slight_smile:

(ook) wat dat betreft, vaar ik mijn eigen koers…

Groet
Herman

Ik kocht eerst ook alleen wat ik mooi vond en relatief goedkoop. tegenwoordig kijk ik toch ook meer naar geschiedenis en kwaliteit. Ik moet het natuurlijk wel nog mooi vinden. Ook merk ik dat ik toch ook steeds meer naar merken aan het kijken ben.
Dus op ons eigen manier doen we er allemaal aan mee denk ik.

Zelf ken ik maar 2 mensen die zo een luxe horloge hebben. De ene is mijn vroeger buurman, die ze gewoon van zijn vrouw met als kado kreeg, en mijn vrouw (erfenis van mijn vader). Behalve de merken die al eerder genoemd zijn zijn er natuurlijk ook de gronografen, die er voor veel geld nieuw over de toonbank gaan. Ik heb geen idee die zoiets koopt. Ik in ieder geval niet.

Ik ben de man van de zakhorloges…

Precisieman Schreef:

Beste Marnix.Moed,

Wanneer je naar al die uitbundige, sterk op
bepaalde doelgroepen gerichte reclame kijkt en de
jaarlijkse beurs in Basel in ogenschouw neemt, dan
lijkt het mij wel duidelijk aan wie hier het grote
geld wordt verdiend: de Zwitserse
horloge-industrie van naam en reputatie is van
oudsher voornamelijk gefocust op het welgestelde
deel van de wereldbevolking. En die neiging is
alleen maar sterker geworden na de grote – en voor
veel Zwitsers traumatische – saneringsronde in de
tachtiger jaren. Voor het ‘gewone’ volk waren er
en zijn er, gevoed door de grote
ébauche-fabrikanten zoals AS, ETA en FHF, nog
steeds de vele winkelmerken en natuurlijk hét
succes’merk’ bij uitstek: de Swatch.

Van al die luxemerken wordt Rolex beschouwd als de
gewoonste, zeg maar de absolute basis van alle
werkelijk exlusieve merken. Dat is ook te merken
aan het soort publiek dat de horloges van dit merk
aanschaft: men heeft er het geld voor over, maar
het mag niet te gek worden. En dan zie je voor ons
gewone mensen hilarische toestanden, zoals klanten
die één horloge met diverse, losse wijzerplaten
kopen en dan vervolgens een auto met chauffeur
naar Amsterdam sturen om voor een bepaalde
gelegenheid een andere plaat te laten monteren. En
dat herhaalt zich dan een paar dagen later… (dit
is overigens geen geintje!). De top, ook qua
prijs, is nog altijd in handen van Patek
Philippe.

Natuurlijk zijn er ook de zogenoemde
’horlogegekken’ en die zorgen zeker ook voor de
nodige inkomsten. Maar dan moet het wel gaan om
steenrijke gekken (en, wellicht op een enkele
uitzondering na, niet de geachte leden van dit
forum), die heel speciale, sterk in oplage
gereduceerde en daardoor uiterst prijzige horloges
aanschaffen, want anders kunnen de meestal
kleinere ateliers die deze kunstwerken maken het
wel schudden, vrees ik. Die horloges (en dat zijn
dus geen tot exclusieve uitvoeringen 'opgeleukte’
varianten zoals een ‘gewoon’ merk als Omega die
keer op keer in de markt zet) zijn al net zo
zeldzaam en uniek als de mensen die ze aanschaffen
en verdwijnen voor het overgrote deel in
verzamelingen. Het zijn dan meestal de erfgenamen
die ze, uiteraard profiterend van de lucratieve
opbrengst, uiteindelijk weer in circulatie
brengen.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Dat gevoel heb ik ook. Met name toen ik een docu zag op National Geographic over de Dodge Viper in de nacht dat ik deze post plaatste. Daar spaarden een hoop van de 100 werknemers jaren om zelf zo een auto te hebben. En hoeveel mensen er op komen duiken op een Viper bijeenkomst en owner races die om de 2 jaar gehouden worden.

Ik moest toen even denken aan een BMW of Mercedes. Het zijn toch vaak de pimpers&patsers (no disrespect, maar bedoel mensen die voor een bepaald imago van het merk gaan) die de auto’s kopen.

Hetzelfde kreeg ik steeds meer met merken als Breitling en Rolex. Een succesvolle zakenman koopt een Rolex, omdat erbij ‘hoort’. Laatst eentje die de nieuwe GMT heeft. Ik ter sluiks even een zijpaadje nemen naar mijn favo onderwerp: zijn horloge. Die ‘arme’ man wist er niks van. Hij vond het wel mooi. Maar toen ik vroeg wat ie er nou zo mooi aan vond kon ie niet echt een antwoord geven. Als horlogeliefhebber heb ik een beetje medelijden met z’n Rollie :wink:

Moet je alles over een horloge weten om het te ‘mogen’ kopen dan?

Sommige mensen kopen (geloof het of niet) gewoon horloges omdat ze ze bevallen en
niet omdat uurwerk ETA-2346-A0.2 erin zit of omdat hij 3000 meter onder water kan.

Ik ben zo’n koper. Vind ik een horloge mooi en kan ik het kopen, dan koop ik het.
Dat zijn in mijn geval veelal horloge’s van een paar tientjes, maar ik kan mij
voorstellen dat degenen welke meer te besteden hebben datzelfde doen, maar dan
met horloges uit het (voor mij/ons) topsegment. Voor hun zijn het gewoon mooie
horloges en kopen ze ze omdat ze ze bevallen en zelfden vanwege bepaalde functies.

oeps, dubbel. Sorry.