Wie kan een Angelus Chronodato goed restaureren

Ik bezit een oude Angelus Chronodato uit de jaren 40. De wijzerplaat is niet helemaal gaaf en om die reden heb ik het horloge indertijd via mijn juwelier naar een horlogemaker laten brengen. Die kon alleen de wijzerplaat doen wanneer hij ook het uurwerk zou servicen. Toen ik het horloge na maanden terugkreeg was de wijzerplaat nauwelijks beter geworden, de chronograaf liep na enkele minuten vast en in de opwindknop zit een enorme speling. Volgens de horlogemaker kwam dat omdat het uurwerk oud en versleten is. Er zou teveel speling zitten tussen de onderdelen.

Het horloge draag ik nauwelijks maar ben telkens onder de indruk van het meer dan prachtige horloge. Wie kan een oude angelus opknappen en heeft eventueel nog onderdelen?

een foto van met name de wijzerplaat en het uurwerk zou wel helpen om hier iets verder over te zeggen,
sommige onderdelen voor Chronodato’s , zoals de wijzers zijn zeldzaam geworden.
wijzerplaten zijn soms nog wel te koop, maar kosten een klein vermogen,
Paul K. heeft al diverse chronodato’s in de revisie gehad,
groet André

Mja, maar Paul K. neemt voorlopig geen projekten meer aan; ik ben allang blij dat ik deze net weer kompleet en een beetje voor elkaar heb:

“effe een sekondewijzertje monteren” : jaaaaaaaja… :smiley: :smiley:

Groet,
Paul

Is dit horloge van jou Paul ? heeft zo te zien een grondige renovatie achter de rug.
en wat een aparte kroon zit er op, een Angelus special :slight_smile:
groet André

Mooie restauratie !!! Proficiat !

Morse.

Wow. Dat is weer een echte ‘Paul’ restauratie. Heel mooi en dank voor de mooie foto.
Groeten, Ben.

Ik zie dat het aanbrengen van cijfers het lastigst is. Het wordt dan ook met de hand gedaan. Is het maken van een stempel (op rubber of zoiets) geen oplossing voor dit karweitje? Je krijgt dan meer uniformiteit. Eerst een paar keer oefenen op een malletje, en dan voor het eggie gaan. Zou het mogelijk zijn om de achterzijde van een wijzerplaat te vullen met gips (nadat je er wat folie overheen hebt geplakt) en dit als mal te gebruiken. Als de wijzerplaat bol is tenminste. Bij een volledig vlakke zou je transparant materiaal (plastic of glas) over de wijzerplaat kunnen leggen en dan alles overtrekken. En dat als oefen materiaal gebruiken. Ik noem hier maar wat. Want ik heb geen enkele ervaring in dit soort werk. Maar ik ga er eens aan beginnen…stap voor stap.