Ik kreeg onlangs na wat rondneuzen in mn fam. het horloge in handen van mn opa.
Betreft een Prisma friendship incablock
Ik wist dat dit klokje in de fam.was en wel bij mn oudste broer. Mn opa overleed in 1984 meen ik, en dit horloge kreeg hij 11 jaar voor dat ik geboren werd.Hij was toen werkzaam bij een oer WESTLANDS bedrijf, tw Voskamp en Vrijland.
Ik heb mn opa kort meegemaakt want ik ben van `77.
Nu is echter mijn vraag:
ik weet dat het klokje geen of nauwelijks financiele waarde heeft maar wil hem graag lopend krijgen.
Het uurwerkje ziet er netjes uit, echter 1 schroefje is al eens aan gedraaid oid. Het kroontje met stift kan er, zelfs als de kast gesloten is, volledig in en uit getrokken worden. ook wind hij niet op wanneer je er aan draaid.
Zou dit te repareren zijn, zo ja, wie kan dat en kan dat tegen geringe kosten??
Of, wat wellicht ook kan, zou er een ander/nieuw uurwerkje in kunnen en wat zou dat kosten??
Ook zit er een minimale kronkel in de sec wijzer(wellicht heb ik dat erfelijk mee gekregen, aangezien ik denk in een vorig lever wijzer te zijn geweest)
En, (wat mij betreft blijft hij in de werkzame opa staat,) wat zou een nieuw glaasje kosten en kan dat.
Bekijk de foto`s en geef uw mening.
Ik heb er best wat voor over om het klokje lopend te krijgen zodat het een draagbaar erfstukje wordt.
Dit moet echter wel een klein beetje in verhouding zijn van het klokje.
Het is nog niet van mij, maar wellicht als ik een kosten plaatje heb en evt iemand van het forum die dit zou kunnen en willen realiseren, kan ik mn broer er denk wel van overtuigen dat hij het moet doen als hij het klokje zelf wilt houden.
Tis een heel verhaal geworden,maar wellicht stelt het kwa reparatie niks voor.
Ik heb echter meer vertrouwen in de kundigheid van mede forum leden dan in de plaatselijke juweliers, waar ik overigens nog niet ben geweest.
Wat het gaat kosten weet ik niet, maar je moet niet naar een juwelier, maar naar een horlogemaker. Dat zijn twee verschillende beroepen.
Ik weet niet of je in de buurt van Alkmaar woont, anders zou ik even kontakt opnemen met Wesselink en Vreeker, http://www.uurwerkreparatie.nl/
Goed en niet te duur adres.
De optie nieuw binnenwerk zou ik uitsluiten .
M.i. kan zo’n caliber nog best hersteld worden tenzij er problemen zouden zijn
met voorraad van onderdelen .
Zit die witte ring met minuutindexen vast aan of is ie onderdeel van het glas
dan zal een nieuw glas van Prisma wel heel moeilijk te vinden zijn maar kan een polijstbeurt soelaas brengen .
Een juwelier heb je hiervoor niet nodig , dixit Tom Vreeken , maar een horlogemaker .
Kijk eens naar de "voor en na " topics en / of een bekende horlogemaker van het forum in je buurt en maak dan een keuze na prijsbespreking .
Ik zou me meer zorgen maker over het horloge dat jouw kant moet opkomen .
Indien je oudere broer geen horlogetik heeft , zoals jij , moet je hem ervan overtuigen dat de Prisma beter in jouw handen is , jij weet immers de weg
voor dat soort dingen .
Gezien de geringe € waarde kan je er een misschien een kleine ruil voor
overwegen . Lukt het niet dan stuur je hem maar naar mij
Natuurlijk maakt ieder zijn eigen afweging, maar als een horloge van mijn opa was geweest, zou ik er toch best veel voor over hebben om het weer gangbaar te krijgen.
Of de verkoopwaarde nu € 1000 is of € 5 euro. Voor mij zou alleen de emotionele waarde tellen en die is onbetaalbaar.
n.b. De eenvoudige en dus “goedkope” Pontiac van mijn opa, is naar een neefje gegaan, zijn overgrootvader dus. Binnen enkele maanden had ie het al voor elkaar en lag het ding in de kliko (hoor je achteraf…). Wat zou ik er veel geld voor over hebben gehad om het ding lopend te krijgen en te mogen koesteren.
Dat VEEL moet echter wel in balans zijn met je situatie waarin je verkeerd. Ik heb een gezin met drie kinders en ga dan, al zou ik het hebben, geen duizend euro uitgeven om dit erfstuk lopend te krijgen. Hij is nl zonder dat hij loopt bijkans net zo veel waard.
Dat neemt niet weg dat als ik hem kan laten maken dat dat de voorkeur heeft.
De vraag was eigenlijk hier op het forum en met absolute vakmensen: WIE kan mij helpen .Anders gezegd, is er iemand die evt de rep. zou willen op zich nemen??
Dat het horloge niet meer loopt lijkt me logisch. Als je kijkt naar de positie van a) de pitondrager en piton (dat is het buitenste aanhechtingspunt van de spiraal) op de balanskloof en de positie van b) het compas (de regelsleutel voor de spiraal) dan zie je dat ze volledig verdraaid zijn.
Ik vermoed zelfs dat het uiteinde van het compas gewoonweg het centrale secondenwiel blokkeert.
Op de foto hieronder zie je hoe beide elementen normaal gepositioneerd zijn:
Op voorwaarde dat de spiraal onbeschadigd is gebleven is dit dus een kleine ingreep voor elke horlogemaker.
Mogelijk is de veer volledig opgewonden, zodat ze niet verder kan. Je kan dat makkelijk zien wanneer je de opwindstift even aandraait en het kroonrad niet verder meer kan.
De opwindstift wordt op z’n plaats gehouden door een vijsje… Mogelijk is dit vijsje niet volledig aangedraaid. De opwinstift lijkt me in elk geval niet beschadigd.
Het plexiglas kan gewoon vervangen worden (elke horlogemaker kan dit) tenzij het een speciaal model is met uitsparing voor de binnenring. In dat laatste geval kan het glas zeker nog gepolijst worden met koper- of zilverpolish of polywatch.
Het is zeker de moeite om dit horloge terug in werkende staat te brengen, zeker omdat het een erfstukje is.
Ongelooflijk opgeknapt en weer super bij de tijd
Het horloge van mn opa loopt weer als geen ander.
Dit is er zoals ik citeer aan gedaan:
citaat:
: de gebroken tirette in de Prisma (ETA 2408) bleek niet vervangen te kunnen worden door het onderdeel dat ogenschijnlijk identiek was. Het bleek dat dit onderdeeltje op een vitaal punt een fractie (en ik praat hier van minder dan 1/10 mm) te klein was en daardoor de wijzerverstelling negatief beïnvloedde, met als resultaat dat mijn leverancier wanhopig op zoek is geweest naar het juiste exemplaar. Dat is inmiddels gevonden en wordt naar me toegestuurd. Helaas bleken - door het losraken van een van de ankerstenen - beide levées ernstig beschadigd te zijn.
Die doorzichtige saffiertjes op de foto zijn inmiddels vervangen door identieke robijnen (rode) exemplaren die ik gelukkig met de juiste heffingshoek op voorraad had. Na de nodige reparaties (o.a. de ingesleten tappen van het uit het midden geplaatste, zwaar belaste minuutrad) en de nodige precisiereglage loopt dit horloge nu als een droom, alleen nog die tirette. Ik heb voor later een reserve-exemplaar van dit zwakke onderdeel in voorraad genomen, alsmede een nieuw minuutrad. Dus als je onverhoopt weer problemen krijgt, dan weet je me te vinden.
Het originele glas is opgeknapt, de kroon vervangen (van de Prisma ook de totaal versleten kastbus en de rubberen afdichtring in het achterdeksel), de wijzers zijn voor zover mogelijk rechtgebogen en opgeknapt, de kast is zo goed mogelijk afgedicht, kortom, je kan je er mee vertonen.
einde citaat.
Ik heb hem vandaag met nog een ander horloge op mogen halen en mn bewondering gaat dan ook echt uit naar de persoon die dit mogelijk heeft gemaakt.
Desbetreffende heeft geen behoefte aan verder bij naam genoemd te worden maar ik wilde wel laten blijken hoe blij ik ben met zn werk.
Hulde daarvoor, want ik heb vandaag een korte rondleiding gehad maar wat is het een ongelooflijk mooi maar vooral erg moeilijk vak. Om het echt goed te doen en te kunnen moet je niet alleen over kennis, maar bovenal ook over onnoemelijk veel gereedschap beschikken.
Ik ben helemaal blij en zal mn juweeltjes koesteren.
ik ben al helemaal vintagofiel, mn haar is zelfs al grijs en ik ben pas 33 hahah. Maar ik raak mn nieuwe horloge`s niet eens aan, ik draag alleen mn oudjes.
Geweldig vind ik het. mn schoonzusje zegt dan: das niks voor zo een stoere vent, ze zien er heel ouderwets uit hahahaha. Dan doe ik ze juist om.
Bedankt enne: het glas polijsten en kast opknappen kan ik wel een beetje, maar zoals de citaat hierboven aangeeft is er idd soms iets meer nodig dan dat.