Wie kan en wil mij van infoow voorzien

Beste lezers m/v*
Doorhalen wat wel van toepassing is.

Bijgevoegd ziet u drie klokjes waar ik graag van wil weten of iemand ze kent,of er een geschiedenis aan zit en of het daadwerkelijk oud is en dus als vintage gezien mag worden.

Ik vind ze leuk, maar weet er weinig van af.
betreft een tell, 17jewels incabloc swiss made(is dat zo??)
betreft een ruhla,antimagnetic made in gdr met een aparte sec.wijzer.
betreft een Anrox de luxe antimagnetic.

Waar staat dat overigens voor, antimagnetic?

Ik ben helemaal horlogefiel, kan jaren rondkijken op dit forum en genieten van al het echte en minder echte spul en lees veel magazine`s stuk.

kortom: verslaafd.

alvast h dank,

Jaap

Antimagnetic zal slaan op de spiraal die van anti (of minder) magnetisch gevoelig materiaal is gemaakt.

Alle 3 horloges lijken me typisch kinderen van de jaren '70. Die Ruhla is Oost-Duits, en daar zal wel eens een penanker uurwerk in kun zitten (dat is eenvoudig). Die andere twee, daar zal een gewoon gesteend uurwerk in zitten. Niet bijzonder, maar ws. wel goed. Ze zien er leuk uit, zijn weinig waard, maar gewoon van genieten!

okee, weet ik in elk geval meer. Ik laat me graag onderwijzen door mensen met meer kennis op dat gebied!

bedankt, en over die waarde …idd ging ik daar zonder meer van uit. Ik heb er ook geen ruk voor betaald.
Ik ben ook erg blij dat ik blij kan zijn met iets wat weinig kost en me toch weer kind maakt

Wellicht kom ik eerdaags met een iets ander klokje wat ik gekocht heb, en wat ik daar van vond op internet zag er goed uit.

Maar die is onderweg .

hrg jaap

Beste lezers m/v*
Doorhalen wat wel van toepassing is.
. Lol!

Hallo Jaap,

Welkom hier!

Mooie zin die je daar getypt hebt: Ik ben ook erg blij dat ik blij kan zijn met iets wat weinig kost en me toch weer kind maakt

En zo is het maar net! Het gaat toch vooral om hoe het eruit ziet, en wat er in zit. Als dit beide bevalt kun je het eigenlijk niet mooier krijgen. Soms is het raar om te zien dat je voor een horloge van een groot(s) merk meer betaald dan een van een onbekende samensteller, terwijl er dikwijls hetzelfde uurwerk in zit!

Mijn reden om niet direct op het merkje af te gaan. Al hebben we het hier dus niet over mooie in-house manufacturen.

Veel plezier ermee, en op het forum.

Groet,
Michiel

Bedankt, gelukkig zijn er idd nog zat mensen die ook om niet blij kunnen zijn.

Tuurlijk als ik het zou kunnen betalen koop ik een ap,iwc,vacheron of wat ook. Maar ik kan het niet en wil toch ook klokjes hahaha. En dus koop ik dan gewoon iets van een paar euro/tientjes en kijk gewoon uit naar de postbode. Geweldig toch, wordt die man ook weer gewaardeerd! hahahaha.

Ik dacht eerst nog: Om snel miljonair te zijn leg ik gewoon alles apart wat ik te kort kom.

ik hoop dat ik op die manier geen miljonair zal worden, maar lekker tevree blijf met wat ik heb.

Groet, jaap

Die Ruhla komt inderdaad uit het voormalige Oost-Duitsland.

De anderen ken ik niet, helaas. Maar er zijn ook zoveel merken:#

De middelste is wel een erg leuk dingetje(tu)

En… de waarde van een horloge doet er niet echt toe (natuurlijk wel voor de aanschaf:D), het is veel belangrijker dat je er plezier aan beleeft

haha, de middelste is mijn rolex
ik heb 10 horloge`s,tw steel,fossil,pulsar,euh…champignon ,profuomo etc etc.
Alleen had ik er geen 1 met een hoog tikgetal.
Dat middelste dingetje heeft dat wel en aan het eind van de sekonde wijzer een rondje zegmaar. Vind ik een geweldig detail, ook al slaat het wellicht voor velen nergens op.
Alleen gok ik dat er origineel weleens een goudkleurig rekbandje op gezeten zou kunnen hebben.
Origineel of niet, ik ben er gewoon mee in mn schik.

Bedankt voor de reactie, gr Jaap

Welkom Jaap,

Allereerst ben ik niet blij met je post, ik heb nu een pennenstreep op het beeldscherm van mijn computer.

Waar ik wel blij mee ben is het posten van je 3 leuke klokjes, verder heb ik niet al te veel verstand van vintages maar er zijn hier zeker mensen die je er genoeg over kunnen vertellen! Kortom leuke klokken en welkom!(tu)

Groeten Berend

hahahaha, ik dacht nog…als hij er maar geen typex overheen smeert.

Punt is nl dan dat (als ik het zou doen) mn vrouw er weer overheen gaat schrijven hahahahhaa

Welkom Jaap, ook ik kan je helaas niet veel vertellen over jouw horloges maar des te meer over de passie :wink:
Nu je eenmaal “besmet” bent is er geen ontkomen meer aan :smiley:
Met eerdere reageerders ben ik het volkomen eens, het zit 'm niet in de waarde maar in het plezier van het verzamelen maar ook de jacht op info van een onbekend horloge merk kan veel voldoening geven.
Je hebt in ieder geval al een leuk trio om te beginnen en Google is wat dat betreft een ieders vriend :wink:

Ik wens je dan ook veel plezier op dit prachtige forum!

mvg, Frans

dit plaatje kon ik schieten van het linker horloge op de foto, wellicht kan het uurwerkje geindentificeerd worden.

Het klokje staat wel eens stil en ik deed voorzichtig op mn handpalm een klop geven en het achterdekseltje ging eraf. Dus dacht ik als hobby fotograafje: schieten die ene jewel hahahah.

Stelt niks voor maar toch is het(vind ik) fascinerend om te zien hoe eea werkt.

Hoe kan ik nu, mocht ik het echt willen proberen, de kroon verwijderen en het uurwerkje voorzichtig uit de kast krijgen om de seconde wijzer iets te richten. ik heb nl gezien dat het stilstaan gebeurd doordat de seconde wijzer minimaal de minuten wijzer raakt. En das sowiezo niet goed natuurlijk. Maar voor ik begin te draaien en de boel sloop zou ik graag willen weten: kan het en waar moet ik op letten.

bedankt voor de reactie`s en het warme welkom op het forum. Top!

gr jaap

Jazeker kun je dat zelf, je moet gewoon voorzichtig zijn. De kroon kun je verwijderen door het schroefje dat je in de buurt van de opwindas en aandrukring ziet iets te lossen. Kroontje eruit, kartonnetje erachter, uurwerk omdraaien, en het uurwerk ligt op je kartonnetje. Nu de wijzer iets omhoog werken, met een tandenstoker o.i.d. Monteren gaat in omgekeerde volgorde. Mocht het mislukken; geen drama, je hebt er nog 2 om te oefenen! :wink: :smiley:
Je kunt zien dat het een ongesteend uurwerkje is, wat ik al dacht. Er staat wel op ‘1 jewel’, en die zit er ook wel in, maar als deksteentje op het anker, en is daar vrij nutteloos. Leuk uurwerk verder!

okeej, snelle reactie. Ga ik zeketr eens proberen.

Uitdaging hahaha. In elk geval bedankt.

gr jaap

En idd vooralsnog lijkt het gelukt. het moeilijke was…een schroevendraaiertje. Gelukkig heb ik een mini setje, maar het is geen overbodige luxe om eea aan te schaffen. gelijk een vlekje van de wijzerplaat gehaald en effe voorzichtig de kast schoon gemaakt aan de binnenkant voor het idee.

Leuk om te doen, en bedankt weer.

gr Jaap