wie kan iets vertellen over zilveren zakhorloge met ster en bb

Beste
Ik heb een zakhorloge gekregen. Geen idee van datum 1800?
Waarde merk fabricage.
Kan iemand helpen?

1 like

Beste Truus,

allereerst, welkom hier.

Het zakhorloge dat je hebt is mijns inziens een redelijk simpel exemplaar, jaren 1920-1930. Mooi als het een erfstuk is, maar de economische waarde zal slechts enkele tientjes zijn vrees ik, zakhorloges zijn tegenwoordig niet meer zo gewild(en er zijn er heel veel van).
De echte kenners zullen zich zo ook wel melden, ben benieuwd wat zij ervan vinden.

Groet Erik

Eventueel kun je hier wat meer vinden over de maker:

http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker

Dank je, maar ik denk dat het ouder is. Mijn oma heeft dit gekregen van een boer die dit ook gegrepen had dit was voor 1900 waarschijnlijk zie ook de datum in het horloge zelf 1800 en nog iets. Dat klopt met het verhaal van mijn oma.

Tja anders even aan @koen vragen, dat is de expert hier.

Aangezien de tijd wordt ingesteld met een apart knopje zat het eerder richting de 1880-1900 gaan, maar veel ouder niet.

Tijd instellen met appartement knopje? Over welk knopje heb je het? Aan de bovenkant kan ik hem opdraaien en opzij om de achterkant te openen.

Dat aparte kleine knopje op de kast, duidelijk te zien op de foto, indrukken met je nagel en tegelijk aan de opwind knop draaien voor het instellen van de tijd.

Goedenavond,

Vanuit verzamelaarsoogpunt niets bijzonders. Er zijn miljoenen van deze horloges gemaakt in Frankrijk & Zwitserland, de kwaliteit was destijds al matig. Typisch arbeidershorloge omdat het nog enigsinds betaalbaar was. Ze zijn vrijwel altijd merkloos. Waarde is ongeveer 20-30 euro en dan nog eens 10-20 euro voor de ketting. Leeftijd is inderdaad ergens omstreeks 1880-1900.

Met vriendelijke groet,
Koen

4 likes

:thinking::wink:

1 like

Laten we het tenminste houden op verschrikkelijk veel, misschien wel tientallen miljoenen :yum:

2 likes

Ik vind die Davidster wel weer intrigerend. Niet specifiek voor de waarde, maar puur uit interesse. Zou die ster er later ingezet kunnen zijn? Het is net of hij niet past in de context van de plaat. :slightly_smiling_face:

En de davidster? Weet je daar iets meer over?

Ja dat werkt inderdaad😀

Nee, daar kan ik helaas niet meer over vertellen. Ik heb wel eens vaker dergelijke sterren in logo’s op wijzerplaten verwerkt gezien, maar over de betekenis of oorsprong kan ik niets vertellen.

Je kunt op mikrolisk ook zoeken naar beeldmerken, wellicht staat er iets tussen:
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=stern&searchWhere=all&searchMode=exact&id=1#sucheMarker