Wie kan me even helpen mijn nieuwe aankoop te controleren?

Vandaag is mijn nieuwe aankoop binnengekomen. Het is dus een mechanische chronograaf van Russische makelij geworden, een Strela Buran chronograaf met 24 uurs aanduiding.

Ik heb nog geen foto gemaakt maar hij is gelijk aan deze versie:

http://www.poljot.at/webshop/catalog/product_info.php?products_id=532&osCsid=b29b4179f7999865d0fd06a14cf2c04b

Eerst is het al flink wennen omdat het horloge er nogal wat anders (fragieler) uitziet dan mijn robuuste titanium Tissot T-Touch. Maar dat is juist wel leuk en het was ook wat ik graag wilde, een ander soort horloge. Het leren bandje is wel ontzettend stug als je een metalen band gewoon bent maar dat zal zeker wennen. Ik moet het horloge natuurlijk morgen bij daglicht nog een keer goed bekijken maar volgens mij bevalt het goudkleurige uiterlijk me wel.

Wat wel opvalt, is dat het horloge met een minimale gebruiksaanwijzing wordt geleverd. Ik heb het horloge iets opgewonden, de datum verzetten ging ook goed, maar nu die chronograaf functie. Ik heb zowel de bovenste knop als de onderste een keer heel voorzichtig ingedrukt maar ik zie niets gebeuren qua chronograaf. Ik heb ergen gelezen dat je hier ook voorzichtig mee moet zijn dus daar heb ik al rekening mee gehouden. Op de achterkant gaat bij bediening van de knoppen een hendeltje heen en weer, maar er gebeurt verder niets. Wie kan me vertellen welke knop ik moet indrukken, wat er dan moet gebeuren en wat er eventueel mis kan zijn?

Als er iets aan mankeert zal het horloge terug moeten en we gaan komende week op vakantie dus dan moet dat snel gebeuren.

Alvast bedankt,

Guus

Ten eerste moet het horloge goed opgewonden zijn om van de chronofunctie gebruik te maken
NB : voorzichtig moet je zijn met het verzetten van de datum en dag bij volkalender horloges tussen 10 en 2
---------gewoon niet doen dus tussen die tijdstippen----------

als de (grote) chronosekondewijzer op 12 staat ,begin je met de bovenste drukknop (stevig) in te drukken.
dan moet de chronosekondewijzer dus gaan lopen, je stopt 'm met de onderste drukknop,als je die onderste nog een keer indrukt springt de sekondewijzer weer op nul.
zo werken de meeste Chronografen.

Groet, André

De Buran Strela heeft een “vintage” uitstraling. Het chrono- gedeelte werkt het beste als het horloge volledig is opgewonden. Je activeert de chrono door de bovenste knop in te drukken. Door vervolgens de bovenste knop vervolgens weer in te drukken stop je de chron weer, en als je de bovenste knop vervolgens weer indrukt je raad het al, gaat de chrono weer lopen. De onderste knop moet je indrukken om de chrono te resetten. Je mag dat echter alleen doen als je de chrono stil hebt gezet dwz chrono met bovenste knop stilzetten en daarna met de onderste knop resetten op 0.

Arjay

Bij het P3133 caliber stop en activeer je met de bovenste en retourneer je met de onderste, het p3017 caliber en de V7733 en 34 werken ook zo

Arjay

Prachtig horloge, wist niet dat Poljot zulke mooie uitvoeringen in zijn assortiment heeft, wat is de prijs stelling van dit horloge als ik zo vrij mag zijn?!

Genesis

Hij doet het!

Bedankt jongens. Ik heb het horloge vanochten eerst even goed opgewonden om daarna maar eens “stevig” op de bovenste knop te drukken. De grote secondewijzer begon te lopen, even stopzetten en terugzetten met de onderste, het werkt allemaal goed. Ik denk dat ik toch wat te voorzichtig was, het is nogal wat anders dan mijn andere.

Ik ben er erg blij mee en vandaag gaat ie meteen om!

Nog even een andere vraag; kun je de 24 uurs instelling onderin op een andere tijd instellen of loopt die gewoon gelijk?

Allemaal bedankt voor jullie hulp.

Guus

Reken op €300 inclusief verzendkosten. Als ik de achterkant mag geloven is het een gelimiteerde uitgave. Ik heb nummer 4 van 300. Gekocht bij Juri Levenberg op Ebay. Daar ziet alleen het plaatje er anders (vreemd blauw) uit, dus ik heb even gezocht hoe het er ook uit zou kunnen zien met een andere band. Die kon hij ook leveren dus ik heb nu de uitvoering die ik wilde hebben.

Groet,

Guus

Mooi horloge! De Stela’s behoren m.i. tot de mooiste klokken uit het oostblok.
Veel draagplezier.

Mick

Ben benieuwd of Henrik de van hem al binnen heeft…

mooi horloge,veel plezier er mee

De 24 uurs stand kan je niet apart stellen is een schijf die gekoppeld is aan het tandrad van de uurwijzer je hebt ook nog een module met dag en nachtschijf en eem module met een twaalfuurs aangifte.

Arjay

hier een foto van mijn pojot 3133


Mooie detailfoto’s Master-Fan.

Ik heb van de mijne ook foto’s gemaakt maar nog geen gelegenheid gehad ze ergens neer te zetten. Als dat lukt zet ik ze nog even op het forum. Maar de achterkant blijft er nog even op hoor :wink:

Guus

Dank je wel. Zoals ik al zei de gebruiksaanwijzing houdt niet over. Zo is het ook goed.

De chrono loopt ook goed. Ik vind het ook zo wijs om daarbij de minuten teller in de laatste 5 seconden toch nog even te zien verspringen. Eerst verwacht ik dat hij geleidelijk mee zou schuiven maar dat gaat dus pas op het laatste moment. Mechanische horloges zijn toch wel heel bijzonder.

Guus

Bij een Lemania 5100 of een Eta 2824 met dd module verspring ie niet, maar gaat ie geleidelijk.
BIj een Valjoux 7750 springt ie ook in een keer.

Even wat foto’s van mijn eigen horloge.

Staat wel goed vind ik.

Hierin wordt het horloge geleverd.

Iets minder goed gelukt maar toch nog even een plaatje van de achterkant.

Ik heb zelf buiten de twee oldie Strela’s de Skylark uitvoering ik hoop dat men ooit een Lunar uitvoering uit gaan brengen want die zou nog fraaier uitkomen in de Strela kast.

Arjay

Gefeliciteerd Guus, leuk dat je mijn aankooptip hebt verzilverd :slight_smile:

Een uitgebreidere handleiding voor het 3133 caliber kun je hier vinden:
http://www.poljotwatch.com/Use_Instructions.htm

Bedankt voor de link Stitch. Het horloge bevalt goed een heeft alles wat ik zoek tegen een redelijke prijs. Het verschil wat je ziet met bijvoorbeeld mijn Tissot zit met name in de verpakkng en boekjes. Je betaald bij de duurdere merken ook wat meer het “luxe” gevoel. Mijn T-Touch zat in een heel mooie doos met boekjes, de Poljot in een blikken doosje zonder boekje. Overigens wel met een garantiekaart en netjes ingepakt hoor.

Is er ergens nog wat meer informatie specifiek over mijn model te vinden? Jaar van introductie en de gebruikte materialen en zo?

Guus

Die verpakking is meer het idee van Juri Levenberg, heeft ook met de verzendkosten te maken denk ik. Heb ook zo’n blikken doos van hem liggen. Meestal hoort er een houten luxe kistje bij de Buran, die krijg je wel bij Julian Kampman van http://www.poljot24.de. Maar hij is weer wat duurder dan Levenberg.

Als je wat meer achtergrondinfo zoekt is het Russische forum van Watchuseek een aanrader: http://forums.watchuseek.com/forumdisplay.php?f=10.
Gevaarlijke site, je zult niet de eerste zijn die vervolgens meerdere Russen in huis krijgt. :slight_smile: :slight_smile:

Voor informatie over de oer- Strela zie het recente lijntje. De Strela retro lijn is begonnen in 2003, 2004 uitgebracht als ode aan de diverse Poljot?Sekonda modellen met het bekende 3017 caliber. Recent zijn daar weer wat varianten van uitgebracht met 24 uurs weergave.

Arjay