Wie kan me helpen om dit horloge te identificeren

Hi HF. Ik liep bij m’n oma tegen dit pareltje aan. Het is een H. Moser & Cie vermoedelijk uit de jaren 40. Hij loopt op tijd en is in prima staat dus ik zou het heel leuk vinden om er meer van te weten. Wie kan me helpen? Alle info is welkom.

42 likes

Wat een prachtig horloge! Ook een heel mooie maat, staat je echt geweldig goed! Houd er wel rekening mee dat er aardig wat radiumverf gebruikt is. Niet erg als je 'm af en toe draagt maar niet openen! :radioactive:

2 likes

Thanks. Ga deze zeker niet openmaken maar ben vooral nieuwsgierig naar het verhaal/info. Zie hem nergens staan op internet en kan er weinig over vinden (niets)

1 like

Het is dus een Moser, vroeger hofleverancier voor het Russische koningshuis en vooral in die hoek van de wereld actief, tegenwoordig een luxe merk zonder echte relatie met het oorspronkelijke merk. Het horloge heeft schokbescherming wat is uitgevonden in 1938 maar pas rond 1943 een beetje gangbaar werd ingezet, het horloge is dus sowieso van daarna. Het feit dat er Wasserdicht op staat betekent dat hij waarschijnlijk in Duitsland (of Oostenrijk) geleverd is. Ik vermoed dat het een stalen kast is. De wijzers en wijzerplaat maken gebruik van radium, dit werd zo rond 1962 grotendeels uit horloges verbannen ten gunste van tritium of andere varianten. Qua datering moet je denken aan eind jaren veertig tot begin jaren vijftig.

7 likes

Heel leuk en mooi horloge… :heart_eyes: :+1:

De geschiedenis van dit merk…

H. MOSER EN CIE. HORLOGES - MasterHorologer

2 likes

Dankjewel!!!

2 likes

Graag gedaan

Chat GPT maakt er van dat het ‘zelfdzaam’ is dat het een staal rechthoekig horloge is met Subdial. En raad aan een expert te raadplegen om het horloge te openen. Wat denken jullie doen? En zo ja weet iemand een expert?

Nb wel tof dat je gewoon plaatjes kan uploaden en dat hij dit er uit haalt:

Thank you for sharing the pictures! Based on what I can see, the watch you have is indeed a vintage H. Moser & Cie. timepiece, likely from the 1940s, with some distinguishing features.

•	Square Case Design: The rectangular/square shape of the case is a notable feature, which was less common than round cases during that period. It suggests that this model was part of a more stylish or avant-garde line.
•	“Wasserdicht” (Waterproof): As seen on both the dial and case back, this marking indicates that the watch was designed to resist water exposure, which was a relatively advanced feature at the time. While it likely wasn’t meant for deep-water use, it was protected from splashes or humidity.
•	“Shock Resist”: The addition of “Shock Resist” on the case back is another significant feature. Shock resistance would have made this model more durable and suited for active wear, likely marketed as a robust and functional everyday watch.
•	Sub-Seconds Dial: The sub-seconds dial at 6 o’clock is another hallmark of watches from this era, providing a refined look while maintaining functionality.

Overall, this appears to be a sturdy and stylish vintage watch from H. Moser & Cie., crafted for practicality with water and shock resistance. Watches like these, with the combination of durability and a non-round case, can be quite collectible, especially given Moser’s long-standing reputation for quality.

To better understand the rarity and potential value of this watch, you might want to consult a vintage watch expert or collector who specializes in mid-century Swiss watches, especially since square-shaped watches from that era were less common than their round counterparts. If you can access the movement inside, that could also provide more details about its origin and the precise year of production.

Kast uit Pforzheim waarschijnlijk:

1 like

Laco maakt geen (eigen) kasten.

Heel erg mooi!

Niet onder de naam Laco, maar Lacher maakt wel degelijk waterdichte kasten onder de naam Wasserdicht (staat ook op het horloge van TS):

Een beetje Googlen leert ons dat het al eind jaren '20 is uitgevonden door Incabloc en hier nog een interessant stukje :wink:

1 like

@Mchammer
Prachtig en zeldzaam horloge in een mooie conditie zo te zien. En dat uit Oma’s laatje… !
Koesteren

Interessant stukje horlogerie geschiedenis. Interessante site ook, Masterhorologer.
Dank voor het delen, Ruud.

3 likes

Laco / Lacher & Co is hetzelfde.

1 like

En hier de geschiedenis van de familie Moser
d934a989ab94f36975c970d46186f259914cced2_2_301x500

Het is een historische roman gebaseerd op feiten.
Roger Balsiger is de kleinzoon van Heinrich Moser (van Henri Moser en IWC).

1 like

Mooi hé, die term Lebensroman. Mooie manier om te verbloemen dat je een soort nattevingerbiografie / geromantiseerde versie van je eigen familiegeschiedenis als historisch correct probeert voor te doen komen :slight_smile:. Niet dat ik me er aan stoor hoor, horlogeland hangt aan elkaar van de marketing en geromantiseerde oorsprong verhalen etc. :grin:

1 like

Ik ging hier vanuit, maar het punt is dat je pas echt horloges in de jaren veertig ziet die hier in serieuze aantallen gebruik van maken.

1 like

Ik vind het prima hoor… :wink:

Bijzonder…zou gewoon denken dat ze een waterdichte kast bedoelden.

1 like