Wie kan mij helpen aan info uurwerken ?

Ik heb 2 refurbished horloges met dezelfde diameters doch verschillende uurwerken, zijn dit er uit de Molijna fabriek of Moilijna/Cortebert kopies?

Gr, jeedewee

Ik snap de vraag n iet zo goed, volgens mij lijken deze uurwerken heel veel op elkaar.

Volgens mij zijn het inderdaad kopies van de Cortebert 526 serie. Deze twee uurwerken lijken sterk op elkaar.
Cortebert is wat fijner afgewerkt, heeft Incabloc (deze twee niet) en de brug voor het ankerrad plus lagersteen is anders afgewerkt.
Daarentegen is het centrumrad bij deze uurwerken gelagerd door een jewel en bij de Cortebert niet.

Als ik bij Google afbeeldingen zoek op Molnija, dan zie ik vooral nikkelkleurige uurwerken. De paar afbeeldingen in messing die er op staan hebben dan weer overduidelijk Russische letters etc. op het uurwerk staan.

De uurwerken van Molnija zijn wel kopieën van Cortebert, die overigens vroeger ook leverde aan Rolex.

Dat zijn ongetwijfeld de Molnija uurwerkjes, het kaliber 3602.

Ik heb het gevoel dat de merkjes en de kalibernummers weggevijld zijn van de engrenage bruggen. Daarom steken de schroeven enigszins uit. Ik kan me natuurlijk vergissen.

Groet,

Alex

Ja dat is ook zo, lijken veel op elkaar toch zijn er verschillen.

Ja, dat zijn Molnija’s.
De bevestiging van het opwindtandwiel met twee schroefjes is bij de latere uurwerken veranderd naar één centrale schroef.
De oudere uurwerken zijn het mooiste.

Chris Kellner uploaded this image to

De linkse is van het eerste kwartaal 1950 de rechtse derde kwartaal 1963.
Deze uurwerken zijn ook dunner dan de latere.

Leuk om te weten wat de verschillen zijn,bedankt
Hierbij gelijk de vraag enig idee hoe oud deze Molnija is en welk caliber ?

Gr, jeedewee

Dat is een betere versie en heeft een mooie fijnregeling op de balans.

Ja dat klopt,die heeft een fijnregeling.

Chris Kellner uploaded this image to

Hier heet het uurwerk de 3602 met verhoogde precisie.
De uurwerken met enkele schroef in het opwindtandwiel zijn volgens mij uit jaren zeventig en later.
Vaak staat het bouwjaar streepje kwartaal op het uurwerk.

Scudo & diashock.

Hartelijk dank, weer stap verder.

Gr, jeedewee