Wie kan mij helpen met dit Horloge

Hallo allemaal. Ik heb thuis een oud horloge liggen van het merk “Rad” (nu rado?) Het horloge werkt nog met een opwind knopje. Het is volgens mij gemaakt van messing of een ander goudkleurig materiaal. Ik denk dat het uit de jaren vijftig of zestig komt… Het loopt nog prima dus het is een fatsoenlijk horloge… Het metalen bandje dat eromheenzat was kapot dus daarom zit er zon glanzend nieuw ding omheen…

Foto’s

Wie kan me wat meer vertellen over dit horloge

Ik durf het niet open te maken, ik ben maar een simpele student… en ik zie ook nergens een manier op het open te maken

Jouw horloge is geen Rad, maar een Rado. De ‘o’ ontbreekt op de wijzerplaat. Om de verschroefde achterkant van het horloge te openen, heb je een speciaal stukje gereedschap nodig. Als je dat niet hebt, moet je er niet aan beginnen. Ik vermoed dat je niet zo’n horlogekenner bent, dus dan zou ik het horloge sowieso zelf niet openen.
Gooi Rado maar eens op Google en snuffel daar wat rond. Dan kom je vanzelf meer info tegen. Maar ongetwijfeld lopen er hier ook wel een paar Rado-kenners c.q. -liefhebbers rond.

Wat bedoel je trouwens met “het loopt nog prima, dus het is een fatsoenlijk horloge”?

Om effe OT te gaan, vraagje aan Paul:

Op Ebay zie ik regelmatig oude Rado’s, maar dat ankertje staat er meestal liggend of erger nog, scheef, op.
Is dat normaal ?
Meestal Rado’s uit Hong Kong of zo
Frankenwatches ? Afblijven ?.

@Marc-B1: Ik zou het werkelijk niet weten. Ik ben niet zo’n Rado-kenner. Ik zie die dingen ook wel vaker voorbij komen, maar ik heb er - om welke reden dan ook - nooit op geboden. Er zullen toch vast ook wel goeie horloges bij zitten, d.w.z. geen Frankenwatches.
Maar zoals ik in mijn vorige post al opmerkte, Marc, wellicht lopen er hier Rado-mensen rond die het beter weten dan jij en ik. En misschien kan iemand MPB dan ook meteen verder helpen. :slight_smile:

Bij de oudere RADO’s is het ankertje gemonteerd op een paars juweeltje dat om een asje draait. Als alles nog goed functioneerd zal het anker steeds meebewegen met de beweging van het horloge en dus steeds in een andere positie zitten. Het klopt dus dat ze op de foto soms scheef staan.
Als op ferschillende foto’s het anker op verschillende posities staat is het zelfs nog beter. Dan functioneert het allemaal dus nog.

Bas