Ik heb hier een probleempje met een mido uurwerk. 1117pc1 om precies te zijn. Ik probeerde het op te knappen voor mijn swager die het van zijn opa heeft gekregen. Het horloge rammelde en het automatisch opwinden werkte niet meer. Ik was al vrij snel achter het probleem gekomen alleen helaas gaat het mij de pet boven. Ik heb inmiddels een ander uurwerk op de kop weten te tikken met de hoop dat ik daar het onderdeel uit kon halen maar deze heeft precies het zelfde probleem… en het onderdeel los is nergens te krijgen.
Als volgt het probleem: (ik denk) versleten asje waar de rotor op zit. Het asje kun je heen en weer bewegen en hier door blijft de rotor niet mooi horizontaal zitten en kletst die tegen het uurwerk op.
Ik dacht dat ik het eindelijk voor elkaar had. Na wat speurwerk bleek het uurwerk van A. Schild te zijn. Hier waren gelukkig op cousins onderdeeltje voor te krijgen en ja! ook die ik nodig had; AS 1673 Pinion Post For Oscillating Weight
Ik was helemaal gelukkig…tot dat ik het binnen had en ging passen. Het paste mooi strak in de brug maar tot mijn grote terleurstelling gleed de rotor er af… moed is weer in mn schoenen gezakt, hele horloge hobby af gezeken en alle goden gevraagd waarom het nou niet ff mee kan zitten. Normaal zal ik zeggen het is klaar maar gezien de emotionele waarde wil ik verder gaan dan andere projecten.
Daarom is mijn vraag aan jullie; is het een optie om dit asje op maat te laten draaien en kan dat überhaupt? Een horloge maken die dit kan? Tegen het kostenplaatje zal ik snel ja zeggen tenzij het te extreem wordt. Alvast dank voor het meedenken!
Ik neem aan dat het asje vast hoort te zitten in de rotor? Een asje draaien zal niet zo’n probleem zijn. Je hoeft echter geen nieuw asje te laten maken. Je kunt het busje(de passing voor het asje) ook nauwer (laten) maken met 2 bolle ponsjes.
Nee, het busje van de rotor draait om het asje heen. Op het einde van het asje zit iets een verdikking zodat normaal gesproken de rotor er niet af kan glijden. Met het ponsje snap ik niet helemaal, heb je hier beeldmateriaal bij? Bedankt alvast!