Mijn horloge loopt veeeeeel te snel en draag ik nu eigenlijk helemaal niet meer. Ik had vandaag zin om hem te dragen en dacht ga toch even actie ondernemen.
Is er iemand in de buurt van Utrecht die mijn horloge wil demagnetiseren?
Iedereen kan het ook makkelijk testen. Hou het horloge vlak bij een kompas (uurwerk hoeft er niet uit). Als de kompasnaald beweegt is het horloge gemagnetiseerd geraaktâŠ
Er zijn ook apps voor op je iphone. Maar ik heb daar altijd wat moeite mee. Ik geloof nooit dat het goed kan zijn om je horloge zo dicht tegen een apparaat aan te houden dat allerhande radiostraling generereert. Alhoewel je dat ding dan wel weer tegen je oor houdt bij het bellen
Ik heb trouwens laatst een horloge gedemagnetiseerd, maar dat maakte geen verschil. Hij bleef 70sec/dag voor lopen. Dus daar is iets anders mee.
Nee, niet als hij niet gemagnetiseerd is. Metaal op zichzelf is niet magnetisch. Het kan wel gemagnetiseerd raken.
Maar wat vooral niet gemagnetiseerd mag raken is de balansveer. Daarom wordt die steeds meer van minder magnetisch gevoelige materialen gemaakt. Als de balansveer gemagnetiseerd raakt, dan trekken de windingen naar elkaar toe, en verkort de veer, en trilt hij sneller. Vandaar dat een horloge met een gemagnetiseerde balansveer altijd sneller gaat lopen, en nooit langzamer.
dan kan ik ook maar gewoon eentje van deze aanschaffen, ook maar een speeltje om dan te kunnen zeggen dat het niet ligt aan het magnetisme moest het zijn dat mân klokjes wat sneller lopen
Nee. Ook dat kun je zelf thuis vaststellen! Hou het horloge bij het kompas, horloge is gemagnetiseerd geraakt en naald beweegt. Demagnetiseer het horloge. Hou het horloge opnieuw bij het kompas. Naald blijft stil staatâŠ