Wie kan mij iets over dit Tissot horloge vertellen?

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een paar vragen over een Tissot horloge uit een erfenis.
Zelf ga ik het horloge niet dragen en wil het graag verkopen maar weet er niet heel veel over.

Wat ik wel weet is:
Het is een Tissot met een 14K goudenkast, het horloge is voorzien van een nieuw glas en loopt goed.
Uurwerk is caliber 2471.

Kan iemand mij vertellen hoe oud het horloge ongeveer is? En wat een redelijke verkoop prijs zou zijn?

Alvast bedankt voor de moeite,

Frank

Deze uurwerken waren er van 1972 tot 1980, rond die tijd is het horloge dus ook. Prijzen waag ik mij niet aan. Je kunt op chrono24.com zoeken op iets vergelijkbaars.

Hi,

Volgens het serienummer is dit horloge van '78.

Mooi horloge. Ik schat het op zo’n 400-500 euro.

Ok, een amateuroefening in waardebepaling. (Garantie tot de aftiteling dus)

Dressy Tissots uit deze tijd gaan in het staal voor ongeveer: €50 a 170, en de meesten tussen 70 en 120.
(Geheel terzijde: Bij vintage zie je doorgaans dat een vergulde variant minder oplevert
dan een stalen).

De smeltwaarde van het goud: Hoeveel goud… 6 a 10gram ongeveer, 14K goud is ongeveer €18/gram dus 108 a 180 euro goud.

Je zou verwachten dat je de waarde van het goud er bij op kunt tellen maar zo werkt het vaak niet.

De realiteit is dat vraag en aanbod bepalen dat de prijs die je er echt voor kan krijgen niet zo ver boven de goudwaarde is.

Opgeteld zou dat zijn grofweg 160 a 360, maar dat krijg je in de praktijk er moeilijk voor.

Schatting op basis van een paar jaar lang heel veel advertenties lezen en bijhouden hoe lang een horloge te koop blijft staan,
plus zojuist 10 minuten op ebay:
€160 Ć” 240 bij particuliere verkoop.

Inleveren bij een handelaar levert veel minder op, die moet er belasting van betalen, en rente rekenen etc.

Als een koper een timegrapher meeneemt en je kunt op basis van de uitlezing
aannemen dat een beurt op handen is, kun je rekenen op een aanmerkelijk lager bod.

Zijn er geen hoger geprijsde exemplaren te vinden? Zeker wel, bij handelaren kan de prijs wel oplopen tot de door watch4Beauty genoemde 400-500 euro. Ik zie bij handelaren wel hoger geprijsde gouden dressy driewijzer Tissot’s, tot wel boven de €800.
Maar die zijn in Mint condition, 18K goud, 36mm. En bij een handelaar. En er zit nog onderhandelingsruimte.

Ben zeker benieuwd naar andere meningen van HF’ers over de ā€œwaardeā€. Gewoon als discussiestuk. Het zou ook wel leuk zijn als je laat weten wat je er voor hebt gebeurd uiteindelijk. Watch4Beauty, hoe kwam je aan je schatting?

1 like

Te veel op Catawiki gezeten? :laughing:

Over de waarde. Als ik het goed zie, gaat het om een wijzerplaat met linnenstructuur. Daar moet je van houden en is niet voor iedereen even mooi. Ik houd het op tussen de 200 en 250 euro.

Ik had ook 3 a 400 euro willen zeggen, maar het punt is - vind de koper er maar eens voor. Het is nu eenmaal geen - pak 'm beet - Omega.

Nee, daar zie je me niet.

Ik heb me een tijd georiƫnteerd op gouden Tissots uit deze tijd (nu niet meer, ben inderdaad naar een hoger segment overgestapt). Heb er heel wat gezien, zelfs eens een 14k Seastar Visodate gekocht voor 250, maar die was in veel mindere staat dan dit horloge. 500 Euro is wellicht wat te hoog geschat, dus dat neem ik terug, maar als het horloge er aan de achterkant ook zo uitziet en technisch in orde is, kan ik me voorstellen dat iemand er maximaal 400 voor over zou hebben. Persoonlijk ben ik weg van wijzerplaten met een linnenstructuur, dus misschien ben ik wat bevooroordeeld.

400-500 zou ik er nooit en te nimmer voor betalen en ze brengen op beurzen meestal €250-350 op afhankelijk van model en staat.

Die vraag moet je eigenlijk altijd stellen: van wat voor prijs ga je uit (beurs, Marktplaats, eBay, Chrono24, Catawiki)?

Psssst: http://www.horlogeforum.nl/t/niemand-een-vintage-tissot-te-koop/58094/11

Wel zelf even een ā€˜prijsje’ bedenken.