Wie kan mij iets vertellen over dit horloge

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik al jaren dit horloge in bezit.
Het horloge zit al jaren in de familie, echter is er niets bekend hoelang o.i.d.

Wie kan mij wat vertellen over dit horloge, vraag mij ook af wat zoiets zou kosten(niet om te verkopen maar eventueel dat ik het zou moeten verzekeren?)

2 likes

Het lijkt me dat de doos niet bij het zakhorloge hoort. Waltham heeft gewoonlijk zijn naam op de wijzerplaat staan.

De 13 … 24 lijkt later aangebracht. Mogelijk door een juwelier.

Een foto van het uurwerk en merkjes in de binnenkant van de kast gaan helpen.

Waarde afhankelijk van het materiaal. Als de kast van goud is, de goudprijs. Anders zeer beperkt.

4 likes

Even in de juiste categorie geplaatst, voor een beter resultaat :wink:

2 likes

Ik zie vooral dingen die twijfels oproepen, maar zonder extra foto’s is het lastig conclusies trekken… Foto’s van uurwerk en evt. merktekens zouden helpen inderdaad. Achterkant kan als het goed is ook open, stempels etc. zouden aan de binnenkant van de deksel kunnen staan. Als je het uurwerk dan nog niet ziet is er nog een binnendeksel die ook open kan

1 like

Klopt Jenneke. Die 13-24 schaal is later aangebracht en is waarschijnlijk een zgn vernis transfer.
Ik heb ook een paar zakhorloges met zo’n transfer.

2 likes

Wat mij opvalt is dat de secondering over de 17 heen loopt waarbij de cijfers 17 compleet zichtbaar is maar niet bij de 19.

Er lopen meerdere teksten en cijfers door elkaar heen. Dat kan nooit kloppen. Lijkt me zeker geen echte Waltham, want die hadden dat soort zaakjes op orde. Foto van binnenwerk kan opheldering geven. Hoewel ik hier laatst een R-woord horloge van 2 jaar oud had, kast en band origineel, uurwerk wellicht bij de polijster… verwisseld voor een Chinees…

Kast lijkt 14k goud, ketting zou ik even laten testen op goud of kijken op keurmerken.

1 like

Bedankt iig voor de info die ik nu heb.
Het horloge open maken durf ik echt niet te doen.

Wat betreft de kast zelf is deze 14K.
De ketting moet ik nog naar kijken.

Mijn vader heeft hem doorgekregen van zijn vader 50 jaar geleden, en zo is hij door de familie heen gegaan.
Helaas kan ik niet navragen of iemand er iets mee heeft gedaan.
Mijn vader in ieder geval heeft nooit iets aan het horloge laten doen.

2 likes

Er lijkt een goud merk op de sluiting te staan. Dus als dat ook goud is, heb je een flinke gewicht aan goud.

Een gram levert nu voor 14k zo ongeveer 40 euro op.

1 like

Daarvoor moet wel het uurwerk er uit, het glas, en het - eigenlijk altijd - koperen stofdeksel. Is een hele demontage. Wat het horloge nu weegt, staat in geen verhouding tot het kale goudgewicht.

30 - 50 gram kast minimaal
Ketting, ziet er zwaar uit. 100-200gram?

Ik durf niet veel te zeggen. Maar flink gewicht in goud? Ja dat wel.

30 tot 50 gram voor de (lege!) kast? Dude. Echt niet. Een kwart/derde pakweg. Dit is ook allemaal zo dun mogelijk gemaakt he.

Ik heb een tijdje geleden een polshorloge kast ingeleverd. 18k eterna. Zat in een bakje met spullen die ik had gekocht. Die alleen leeg woog al 32 gram.

Kassa :beers:

Goud is zwaar he.

Ik kwam aan 7 gram :upside_down_face:

18k 32mm seikootje.

Die Japanners ook.

Kast met uurwerk weegt rond 70 gram. Enkel aan goud zit je op rond 10-15 gram max.

1 like

Dat begrijp ik best, dat je niet het risico wilt lopen iets kapot te maken. Maar voor alle duidelijkheid; aan de achterkant van het horloge zit eenzelfde soort deksel als aan de voorkant die ervoor gemaakt is om simpel open te kunnen maken (zie de dubbele scharnier op de foto). Eenmaal open zit er dan nog een deksel om het uurwerk te beschermen. Die kan evt. dicht blijven natuurlijk, maar de inscripties/stempels aan de binnenkant van de achterdeksel en/of op de binnendeksel zouden al een hoop helpen om meer over het horloge te kunnen zeggen. Zonder komen we vermoedelijk niet veel verder dan wat er al gezegd is.

Onderstaand is te zien dat er onderaan de kast twee scharnieren zitten; één voor de voor deksel, en één voor de achterdeksel. De achterdeksel zou net zo makkelijk open moeten gaan als die aan de voorkant (waarschijnlijk ook gewoon met een druk op de knop bovenop, anders zit er waarschijnlijk ergens een lipje aan de deksel waar je een nagel achter kunt zetten).

Niets moet natuurlijk, maar het zou wel helpen :slightly_smiling_face:

2 likes

Helaas krijg ik niet nog meer foto’s geüpload.
Ik heb de achterkant open gekregen.

En hier staat in ieder geval 1934 in, en nog veel andere logo’s ik had dit graag met jullie willen delen.

1 like